Gå til innhold

Det vokser tannkjøtt nedover tenna mine!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin rett rundt hjørnet og i løpet av svangerskapet har det vokst tannkjøtt nedover 4 av tenna. Det er nå altså tannkjøtt mellom flere av tenna...

Flere som har opplevd dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at det kan skje mye i munnen under en graviditet, e sikkert hormonstyrt. Bruker du tanntråd? Jeg ville spurt en tannlege var jeg deg. Kan jo være noe som trenger behandling.

Jeg har ei venninne som fikk blått tannkjøtt når hun var gravid, gikk over eterpå da, men....

Skrevet

Så merkelig.. Jeg får ta meg en tur til tannlegen etter svangerskapet!

Flere med erfaringer?

Skrevet

Det er vel ikke noe i veien for at du kan gå til tannlegen nå? Du treneger ikke vente til etter svangerskapet. Du sier det er noe i veien med tannkjøttet ditt. De vil vel ikke bli noe borring eller røntgenbilder av det? ( som NOEN mener er farlig)

Det er vel ingen tannleger i dag som vil gjøre noe som skader fosteret, de er høyt utdannede og opplyste mennesker. Det går nok bra, så lenge du opplyser om at du er gravid, hvis det ikke er helt tydelig pga magen.

Skrevet

Når du blir eldre, vil du oppleve at tannkjøttet drar seg tilbake, og det er ikke særlig bra.

Skrevet

Men slapp nå av da kvinne! Jeg har 6 dager igjen til termin og prioriterer SELVFØLGELIG ikke tannlege nå.

Skrevet

Det er ikke tannkjøttet ditt som har hovnet?

Jeg i begge mine svangerskap hovnet tannkjøttet skikkelig opp, spesielt rundt hjørnetennene. Det kunne godt oppleves som om tannkjøttet vokst, men noen uker etter fødselen så trakk det seg tilbake.

Ville fått det sjekket når du har tid og ork etter fødselen hvis det ikke går tilbake av seg selv.

Skrevet

Dette kan være svangerskapsgingivitt, altså en betennelse i tannkjøttet. Mange gravide får dette, uten at det fører til alvorligere ting. Vær nøye med tanntråd om det ikke er for vondt, kjøp gjerne Klorhexidin på apoteket. Dette er et munnvann som er bakteriedrepende, og ikke farlig. Man kan få litt misfargede tenner av det, men dette er forbigående. Lykke til:)

PS: DU kan jo ta en telefon til tannlegen og se om de inviterer deg dit, kan jo være greit å ha noe å fylle disse laange dagene med..

Hilsen tannhelsesekretæren

Skrevet

Aha. Da får jeg gå til innkjøp av tanntråd, det skulle jeg jo gjort for lenge siden. Formen er helt elendig så det blir ingen tannlege nå, men det skal absolutt prioriteres etter fødsel. Det er uansett tid for en sjekk da. Takk for svar jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...