Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Noen som har hatt det her? Hvordan begynte det? gikk det over av seg selv?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Den ene foten hovner veldig opp, den kan bli rød og du vil få store smerter. Du må dra til legevakta NÅ, hvis du mistenker blodpropp, den kan løsne og tette en blodåre til hjertet. Og nei, det går ikke over av seg selv! Du må få behandling med blodfortynnende medikamenter.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Ja det har jeg hatt. Begynte med en betennelse i kneet som legene trodde var noe annet ufarlig, så havnet jeg langt bak i en MR-kø og der sto det bom stille. Begynte etter noen dager å kjenne at jeg var 'støl' i leggen. Gjorde ikke vondt i det hele tatt, hadde bare vondt i kneet som var betent. Men etter et par dager gjorde det vondt å puste, så da var det rett på legevakten siden proppen hadde spredt seg til lungene. Blodpropp går ikke over av seg selv, du får blodfortynnende. Hvis du har mistanke om blodpropp bør du sjekke det hos legevakta med en gang. Et annet vanlig symptom er at den ene leggen er tykkere enn den andre. Du kan måle selv med målebånd eller liknende.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Mannen min hadde dte nylig. Han hadde veldig vondt i leggen. det kjentes som kraftig stølhet, men kjentes også når beinet var i ro. Han var ikke rød, hoven eller varm på leggen, så legen forsto ikke at det var blodpropp det var da han var for å få sjekket det. Men da han etter noen dager ble veldig syk og det ble konstatert blodpropper i begge lungene forsto vi jo at vi likevel hadde hatt rett i mistanken om blodpropp i leggen. Det er viktig å få sjekket mistanke om plodpropp i leggen, siden den kan rive seg løs, slik den gjorde på mannen min. Han blir heldigvis helt frisk.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Nja..helt frisk trodde jeg også jeg hadde blitt etter blodpropp i lungene. Levd flere år på den løgna.. Fikk nylig vite at hvis man er så uheldig å få en blodpropp til, uansett årsak, blir man å måtte gå på blodfortynnende resten av livet. Når man er kvinne og gravid må man i tillegg ta Klexane sprøyter hver dag og etter fødselen. Nei, ble ganske skuffa når man faktisk ikke er helt frisk likevel..
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Mannen min måtte ta sprøyte hver dag i begynnelsen. Han må bare gå på blodfortynnende tabletter i et halvt år, og etterpå skal han være helt fin, ifølge legene. Det er sikkert likt ulikt hos ulike pasienter, alt etter hva som er årsaken til at de fikk blodpropp i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 heller en klexane om dagen enn et hjerneslag, sier nå jeg..(evnt at man dør av massive lunge-embolier..)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Etter min siste konsultasjon hos lungelege, sa legen " - nå er du helt frisk!" Og jeg gikk ut av sykehuset glad og fornøyd:) Først 7 år etter får jeg sjokket servert uten å ha/fått noe slags sykdom. Blir sett på som ett friskt menneske. Men kan godt være det er forskjell på kjønn, årsak eller på info fra lege;)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 ..Betyr det at du fikk blodpropp for andre gang, syv år etter første?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Nei:) er frisk som en fisk;) Legen nevnte generelle ting om blodpropp da jeg spurte litt om blodproppen(ny lege), og han fortalte det var vanlig praksis å gå på blodfortynnende resten av livet hvis jeg er så uheldig å få en til - uansett årsak. Jeg fikk blodpropp pga operasjon, ikke pga p-piller eller flytur osv. Så i utgangspunktet var jeg helt frisk. Mao. hadde ikke hatt blodpropp hvis det ikke hadde vært for operasjonen!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 men da er du jo frisk nå. Medisiner er aktuelt dersom du skulle bli syk og få blodpropp en gang til? På samme måte som jeg er frisk i dag, men ikke har noen garantier for at jeg vil være det resten av min tid. Eller misforstår jeg fullstendig det du skriver her?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/blodproppsykdom/blodpropp-i-leggen-dvt-1511.html http://no.wikipedia.org/wiki/Tromboflebitt
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Jo jeg er frisk nå, 100%. Men får man en ny blodpropp, f.eks på en flytur, under graviditet, fødsel ol., må man gå på Marevan for resten av livet. Altså 50-60 år, ikke bare 6 nye mnd.. Og gå på Marevan er risiko i seg selv da. de fleste som dør medisinrelatert, dør av feilmedisinering av Marevan.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #14 Skrevet 14. september 2010 Anonym fra 13.09 kl 22.59: Det var jeg som skrev over her at jeg har hatt blodpropp i leggen og i begge lungene. (før jeg ble gravid) Det stemmer forsåvidt at man må gå på blodfortynnende resten av livet dersom man har hatt blodpropp 2 ganger. Det er også anbefalt å gå på blodfortynnende under en evt graviditet og i etterkant av fødselen. Men det kommer jo da an på hvilken lege som gir deg råd. Da jeg ble gravid var jeg så heldig å få oppfølging av en av norges beste leger innenfor området blodpropp og graviditet. Jeg slapp å gå på blodfortynnende mens jeg var gravid (ønsket dette selv), men måtte ta blodfortynnende sprøyter 6 uker etter fødsel, siden det er da risikoen er størst. På samme måte er det jo faktisk også et valg om man vil gå på blodfortynnende resten av livet etter en blodpropp nr 2. Legen må selvfølgelig anbefale deg dette, og jeg ser ikke at det skulle være noe problem. Men det er jo ingen som kan tvinge deg til å ta medisiner, det er jo frivillig, og risikoen er kanskje ikke verdt å leve med. Som sagt, det er ikke noe problem å kaste innpå noen Marevan om dagen.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #15 Skrevet 14. september 2010 Naboen min fikk blodpropp i benet etter fødsel, ble for sent oppdaget har i dag et ben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå