Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Ser at det diskuteres når oppdragelsen bør begynne, men når regner dere med at oppdragelsen i all hovedsak er over? Når tror dere grunnlaget være lagt slik at det meste at avgjørelsene kan overlates til barna selv fordi de har fått inn kjøreregler og fornuftige verdier slik at de tar brukbare valg?
Sånn kan det gå Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Om en har lagt et godt grunnlag er det meste gjort når de er blitt sånn 10-11 år egentlig. Etter det er det mer samtaler, informasjon og rådgivning det går i.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Blir den noensinne over? Jeg er snart 30, men mora mi må bare komme med korrigeringer på meg hele tiden. "Bytte håndduk, ikke bite negler, sprite hendene, takke pent". Eller kanskje det er meg det noe galt med? hehe
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Min onkel på over 60 bor forsatt hjemme..
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #6 Skrevet 13. september 2010 Moren din høres ikke helt god ut.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Når de klarer å oppdra seg selv Forhpentligvis en god stund før de flyr redet, men noen jeg kjenner hadde trengt hu kjære mor i huset frem til de rundet 30 år. enig med oktavistar at det er sundt å ha ferdigsatt alle regler og slikt før de begynner i storskolen, da blir livet så mye lettere Og har man vært flink, så trenger man bare litt påminnelser i ny og ne på hva man ble oppdratt til som små barn Barn feiler og lærer, men det er veldig godt å ha en voksen som kan hjelpe til med læringen etter at man har feilet
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 hihihihi.. når jeg dauer Nei, det var litt overdrevet. Når ungene flytter for seg selv og er myndige(tenker ikke flytte for seg selv, som i hybel som 15-16 åring). Her i huset skal det være innordning etter husets regler selv ved fylte 18 år, dersom ungene fortsatt bor hjemme. Og også at de tåler at jeg blander meg og oppdrar. Jeg vil se på dem som barn i oppdragelsesfasen så lenge de bor her hjemme, og det mener jeg at jeg har full rett til. Den dagen de får seg jobb(ikke bare jobb etter skolen da) og evt fortsatt bor hjemme, så må de i tillegg bidra økonomisk til husholdet, slik jeg gjør. De får da ikke ha hele lønnen som lommepenger, for slik blir det ikke når de skal flytte for seg selv. De pengene vil bli delt mellom å bidra her, og til å opprette en sparekonto til barnet(egenkapital) som barnet ikke får vite om før gaven blir overrakt en dag
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #10 Skrevet 13. september 2010 Når de er myndige, evt. når de flytter for seg selv
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #11 Skrevet 13. september 2010 35 år her og mora mi har samme tendenser. Det er irriterende, men jeg har innsett at jeg bare må godta skal man holde familien samlet. Min mormor var av akkurat samme ulla - min mor irriterte seg grønn, så her går det i arv.. Sjansen er gruelig stor for at jeg blir likedan:P Skal prøve å ikke bli slik selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå