braveheart Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 er dette normalt? NYTT 13:55 13.09.2010 Jeg har en liten gutt på 6uker. Han har alltid slitt med magen,emn ikke så mye at det kan kalles kolikk. Tidligere nå så hadde han sjelden avføring, det gikk 9 dager mellom hver gang han bæsja.han sleit veldig med å få d ut da.tar i veldig mye og fiser veldig mye. Det gjør han også fortsatt,men de siste dagene har han begynnt å bæsje hele tiden.til nå idag tror jeg han har bæsja 6 ganger...han sliter veldig for å få d ut og det er helt rennende.den siste gangen han bæsja nå var det kommet noen "klumper oppi"(ligna litt små havregryn...) er dette normalt eller skal jeg kontakte lege? han får bare pupp. han styrer veldig på natterstid og grynter og kommer med mye rare lyder... takknemmelig for hjelp
annesmil Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Hei For meg høres det ut som det ikke har vært normalt frem til nå, men at det begynner å normalisere seg. Min sønn bæsjet også 3-6 ganger om dagen de 2 første månedene. Han bæsjet gjerne etter hvert måltid, å det var nesten helt gult, litt søtlig lukt og så ut som om det var havregrøt på en måte. jeg spurte på helsestasjonen, de sa at det var tarmene som ikke klarte ta opp alt av næring når de er så små, så melka klumper seg/surner i magen. Derfor klumper og søt lukt. Det var normalt. Håper det ordner seg for dere, er du bekymret så ta kontakt med helsestasjonen, de kan mange ganger mer en almeleger når det kommer til småbarn.
bambi på isen Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 sånn var min eldste også, utrolig slitsomt når det er sånn!! Fikk beskjed av helsesøstera at det var helt normalt og at de små ikke fikk forstoppelse når de bare fikk pupp!! Men så jo at han slet skikkelig, med magen stakkar gutten. Jeg begynte å gi han sviskesaft, bare bittelitt på ei skje til å begynne med. Tror han var litt eldre en din, men ikke så veldig mye eldre og det hjalp. Du kan eventuelt kontakte manuellterapaut/kiropraktor for å høre om de kan kjenne om han har noen låsninger i nakke/bekken. håper ting blir bedre, lykke til ;-)
På'n igjen! Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Høres ut som det ikke er veldig unormalt, i alle fall! Helt vanlig får en så liten knert å bæsje mange ganger for dag. For en som bare får morsmelk er det jo like vanlig med sjelden som ofte. Du kan jo prøve å pumpe ut litt melk og ha oppi en halv teskje maltekstrakt (fås kjøpt i matvarebutikker), og gi ham med skje eller i en liten kopp (evt flaske, men kan være lurt å vente litt med flaske da han kan bli sugeforvirret av det). Malt er i alle fall veldig effektiv hva avføring angår! Men sviskesaft virker det også. Blir det ikke bedre om en stund ville jeg ha kontaktet helsestasjonen, men når han er så liten er det vel uansett ikke så lenge til neste gang du skal dit.
mamman til to gutter Skrevet 13. september 2010 #6 Skrevet 13. september 2010 Jeg syns alt høres helt normalt ut. Min første sønn bæsjet minst 5-6 ganger om dagen til han var 6mnd og begynte å få grøt og det så stort sett alltid ut omtrent som du beskriver. Min andre sønn varierer det veldig på, han kan også bæsje maaaaange ganger om dagen, men har også gått opptil 2uker uten å bæsje i det hele tatt... Alt er like normalt når babyer får kun morsmelk. Malt osv er helt unødvendig, men du kan jo evt, som noen andre foreslår, få en manuellterapeut til å sjekke han, men det er egentlig ingenting som tyder på at noe er galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå