Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg har ikke jobbet på et par år, men begynner i full jobb i November. Mannen min har fast jobb i 100% stilling. Babyen er ti uker gammel nå. Har mannen min rett på noe som helst permisjon når jkeg går ut i jobb nå??
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Mannen din kan ta ut resterende av permisjonen som er igjen når du går ut i full jobb. Dvs at du har "spist" av permisjonen mens du har vært hjemme, men de resterende ukene av 27/37 ukene som er igjen (altså minus de ukene du har vært hjemme etter fødsel) kan han ta ut i enten 80 eller 100% dekning
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 far har ikke rett på fedrekvoten på 10 uker hvis ikke du har opparbeidet deg rett til foreldepenger, han har imidlertid rett til foreldrepenger hvis han velger å ta permisjon og du går ut i jobb. Da kan han ta opptil 37 uker med 100% lønn eller 47 uker med 80% lønn. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Du har ikke jobbet på et par år, dvs at du ikke får foreldrepenger nå? Fra nav.no: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger Dersom fødselen eller adopsjonen fant sted 1. juli 2009 og senere, kan du kan få foreldrepenger i opptil 37 uker med 100 prosent dekningsgrad og 47 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dersom fødselen og adopsjonen fant sted 30. juni 2009 og tidligere, er ukene henholdsvis 29 og 39. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du senest påbegynne perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen. Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, se avsnittet nedenfor. ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”. ..................................................................................................... Vet ikke om det er jeg som misforstår noe, men er det ikke litt selvmotsigende av Nav å skrive: stønadsperioden når bare far har rett på foreldrepenger og far har ikke rett på fedrekvote når mor ikke har rett på foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Ehm.. Det du har skrevet anonym 12:07 er ukene som er igjen etter at mors uker er trukket fra. I tillegg må man helt korrekt som du selv sier trekke fra ytterligere 10 uker i fedrekvote som pappaen ikke får.. Og ender da på 27/37 uker som skrevet i det andre innlegget lengre opp..
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #6 Skrevet 13. september 2010 Jeg er ikke i permisjon nei, jeg har gått hjemme uten inntekt ganske lenge. Jeg blir ikke helt klok på sidene til NAV, det står jo, som du skriver over her, at han har rett på permisjon hvis jeg går ut i arbeid, noe jeg gjør, men det står også at han ikke har rett på permisjon siden jeg ikke har opparbeidet meg rett til foreldrepenger. HI
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Vet ikke om det er relevant, men jeg blir ikke ansatt noe sted. Jeg skal starte selvstendig. Skal åpne en klesbutikk.
Guttemamma75 Skrevet 13. september 2010 #8 Skrevet 13. september 2010 Han har rett på permisjon av den fellese delen av permisjonen (som er 27/37 uker) men ikke fedrekvoten på 10 uker.... Så lenge du er i jobb minimum 75% kan han ta ut de resterende ukene av permisjonen...
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 Men har du ikke jobbet på mange år så er det vel ingen permisjon? Du har ikke arbeidet dere opp retten til permisjon. Altså ingen permisjon å dele...?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #10 Skrevet 13. september 2010 Far har selvstendig opptjeningsrett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå