Gå til innhold

Naiv førstegangsfar..... ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi innredet barnerommet, og jeg ville ha stellebordet ved skapet, så jeg får tak i kluter og slikt om jeg mangler noe. Han ville ha det på andre siden av rommet, og begrunner det med at: "Man trenger ikke holde handa på et barn hele tiden. Det ruller jo ikke av stellebordet om det ligger alene i tre sekunder." Jeg fikk sånn hakeslipp! Det er jo nettopp slik det er jo! Jeg kommer til å pressisere at han ikke lar barnet ligge et eneste sekund alene når det er han som skal skifte bleier. Tror også jeg kommer til å vokte han som en hauk, til jeg er trygg på at han har teknikken inne. Han mener faktisk at det med barn som faller i gulvet er en myte! Uff så naive enkelte er!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første to mnd vil han nok ikke komme seg noe sted, men etter det vet man aldri:) Plutselig har de teknikken inne.)

Skrevet

Hahaha ringe barnevernet fordi noen ikke vet noe som helst? Nei du. God opplæring og "årsak og sammenheng" forklaring er nok mer riktig.

Skrevet

Stakkars mann om du skal vokte som en hauk over han. Han er vell kanskje ikke vant med babyer, og han skjønner sikkert fort når han steller ungen at ha ikke kan gå i fra den.

Er mer du som er problemet enn han

Skrevet

Vokt han som en hauk du, fedre har ikke dette i blodet sånn som oss mødre.

Skrevet

Send ham sporenteks ned på helsestasjonen, og be ham spørre etter statistikk over hvor mange barn som faktisk triller ned av stellebordet og får alvorlige skader hvert år. Tallet er skremmende høyt, trolig pga litt for mange sånne som din mann...

Vi har alltid vært livredde for at ungene skal trille ned, så vi har en løs stellematte, og steller ungene på golvet. MYE tryggere, og helt greit.

Skrevet

Min mann var også slik før. Problemet var bare det at han fremdeles ikke trodde det når babyen kom og jeg måtte snakke til han hundre ganger pga han snudde ryggen til babyen for å hente noe!!!

Han skjønte først alvoret når babyen flippet rundt på stellebordet når hun var 2 mnd!! Heldigvis var det jeg som stelte henne og han så på den gangen. Tror rett og slett ikke han hadde innsett hvor kjapt et barn var snudd!

Etter denne gangen fikk han seg en aha opplevelse og skjønte hvor stor risiko han hadde tatt. har aldri snudd ryggen til i ettertid!

Skrevet

Jeg har en ide om at han forstår mer når barnet kommer. Som det er nå er han helt blank. Har aldri hatt en baby i nærheten av seg hele sitt liv. Desuten tror jeg han helt av seg selv vil føle behov for å holde på babyen mens han skifter bleie. Men det skremte meg at han kunne si noe så naivt og jeg vil nok passe litt på i starten. Men han er verdens snilleste og meget inteligent ellers, så dette fikser han nok når tiden kommer. :) HI

Skrevet

Antar at dersom legevakta fikk en hundrings for hver smårolling de tar imot som har falt ned mens foreldrene "bare snudde seg et øyeblikk" så hadde vel pengekrisen i helsevesnet langt på vei vært løst.

Selv nyfødte barn kravler og forflytter seg. Se feks på de som er lagt oppå moren og søker seg fram til brystet selv.

Dersom det ikke nytter å lete opp littratur, uttalelser fra helsepersonell eller noen i familien/vennekretsen som kan forklare dette. (utrolig mange som har opplevd dette, men svært få som forteller om det til "gud og hvermann")

Fjern evetntuelt hele stellebordet og fortell at her i huset stelles barnet på gulvet inntil mannen forstår alvoret i å forlate et spebarn alene på stellebordet/sofan/dobbeltsengekanten osv.

Skrevet

Vis ham dette innlegget du. Og finn frem noe på nettet om dette, det er jo en farlig sak det å falle fra stellebordet!

Og det går så fort, plutselig klarer de ting som du ikke tror de klarer, som å snu seg rundt...

Vi fjernet stellebordet når eldste var ca. 4 mnd, da var han så urolig at jeg ikke turte lenger. Stelte på gulvet, og det går helt fint. Da kan man jo gå litt til og fra vasken osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...