Gå til innhold

Medfødt hjertefeil - Fallots tetrade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med hjertefeilen Fallots tetrade?

Vi har en liten gutt som fikk konstantert denne hjertefeilen i sist uke, han blir 11 uker på tirsdag. Vi skal til hjertespesialist i neste uke, går bare å venter nå, håper dagene går fort. Man går og tenker og grubler hele tiden. Heldigvis er der gode prognoser for denne typen hjertefeil, men tanken på at våres lille baby skal igjennom ihvertfall en og kanskje flere operasjoner er skremmende. Men heldigvis er legene utrolig dyktige i dag, så det er med på å gi litt ro.

Kanskje noen har erfaring eller kjenner til noen som har denne typen hjertefeil, som kan fortelle litt om hva vi har i vente, i forhold til tiden før, under og etter operasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaring, men vil gjerne ønske dere masse lykke til!

Alt kommer nok til å gå fint :)

Skrevet

Ingen erfaring med fallots, men har en gutt på 5 mnd som ble operert for VSD (hull i hjertet) for noen uker siden.

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver - der man i tiden før operasjon går og grubler, samtidig som man forsøker å ha fokus på det positive. Ut i fra mine egne erfaringer, er tiden dere er inne i nå kanskje den tøffeste. Gutten vår fikk påvist VSD på 6-ukerskontrollen, og i tiden fram mot operasjon gikk jeg med konstant klump i magen. Særlig fordi han var i begynnenede hjertesvikt.

Men da det var tid for operasjon og vi ankom rikshospitalet, senket jeg skuldrene - her følte jeg at vi var i de aller, aller tryggeste hender. Og de er bare fantastisk flinke! Både leger og sykepleiere har et veldig positivt fokus, og man føler seg trygg og ivaretatt.

Operasjonen til gutten vår gikk veldig fint - ingen komplikasjoner. Og etter et par-tre dager var gutten vår tilbake i godt gammelt slag! De kommer seg veldig raskt når de er så små.

Det er selvsagt en tøff prosess å gå igjennom, men dere kommer til å være i de beste hender. Dette kommer nok til å gå bra!

Spør om du lurer på noe :) Og lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er en tøff tid, men vi prøver å være positive :) Det skal bli spennende å høre hva hjertespesialisten sier. Når vi var på ultralyd på onsdag var det en barnelege som undersøkte han, så skal bli godt å snakke med noen som er ekspert på hjertefeilen. Forhåpentligvis slapper vi mere av etter det.

Godt å høre at det gikk fint med lille gutten din :) Fordelen er jo at de kommer seg fort.

Lå dere lenge på rikshospitalet? Ble dere overflyttet til lokalt sykehus etter det?

Skrevet

Ja det er godt å få pratet med de som er eksperter på området. Og man må huske at det aller meste kan repareres når det kommer til hjertet.

Vi lå en uke på rikshospitalet, men tror vi fikk være der noen dager ekstra fordi det var sommerferie og lite pasienter. Så du kan vel beregne 5 - 7 dager i Oslo. Deretter blir man overført til lokalt sykehus. Siden alt gikk så greit med vår gutt, var vi bare en natt på vårt lokale sykehus.

Og bare send PM dersom du har ytterligere spørsmål :)

• 2 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg har en sønn som blir 5 mnd no 6 okt å han har Fallot's Tetrade.. Så d jeg egentli lure på e om dem som har d om dem går sakte opp i vekt?? For legan har sagt at d har ingenting me hjerefeilen at han ikkje legg på seg.. Så da har dem gjort d enkleste å d e å legge skylda på meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...