Gå til innhold

Fly langt i uke 31


Nurketmitt  **Høygravid**

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta en uke ferie når jeg er i uke 31, og har lyst på sol og varme... Jeg tenkte litt på Thailand, men vet ikke om flyturen blir for lang og slitsom med tanke på magen. Noen av dere som har erfaring med lange flyreiser såpass langt uti svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ut å fly innenlands i uke 33. Sjekka litt med lommelegen.no, og det virket veldig ok det. Men min flytur er jo bare på en time...

En del flyselskap krever legeattest på at du er frisk og fin og høyst sannsynlig ikke vil føde i tiden du flyr :-D, men dette er etter 36. uke tror jeg. Uansett ville jeg sjekket med flyselskapets policy på området.

 

Sikkert ikke veldig behagelig å fly lenge med stor mage. Men hvis formen generelt er fin, og du får et bra sete og mulighet til å gå i midtgangen så blir det sikkert ikke store problemene. Nå er jeg selv en som sovner lett og lenge på fly, så flyturene føles aldri så lenge... :-)D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur til London i uke 31. Jeg snakket med legen om det. Han sa at jeg måtte ha legeattest. Hvis jeg fremdeles var i like fin form da, så ville han skrive en til meg siden flyturen ikke er så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ombord i fly, og har ikke vært på jobb siden jeg fant ut at jeg var gravid. Det er flere grunner til at man ikke bør fly når man er gravid.

 

For det første er det mye mindre oksygen i kabinen enn på bakken. Du kan likegjerne være på Galdhøpiggen, sånn okygenmessig sett.

For det andre er det atmosfæriske trykket ombord i flyet mye lavere enn på bakken. Skulle det plutselig bli et trykkfall, vil nok dette være skadelig for barnet i magen. (Ikke uvanlig er at trommehinner ekspoderer når dette skjer.)

Det tredje jeg tenker på, er den kosmiske strålingen. Det er ingen som vet om det er farlig å utsettes for dette over tid.

 

Du velger selvfølgelig selv om du vil ta sjansen på å fly. Jeg ville ikke gjort det. Uansett, lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å fly daglig i svangerskapet, med flere timer ombord og opp- og nedstigninger, en annen ting er én flytur.

Kjøpet ikke helt det med oksygen heller.

Jeg har selv gått opp på norges høyeste fjelltopp under dette svangerskapet uten problemer, men hadde jeg tatt ut teltet av sekken og vært der i lengre perioder hadde det kanskje blitt annerledes. Det jeg ville vært mest skeptisk til er den kosmiske strålingen, men vil ikke barnet ligge mer beskyttet her enn mor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har akkurat vært å flydd en 4t tur til Spania, og det gikk veldig greit. Men jeg hadde sete ved midtgangen, så jeg kunne gå litt fremog tlbake. Ellers hadde jeg et par reisesokker på meg, noe jeg vil annbefale. Mulig det ikke hadde gått likegreit hvis jeg ikke hadde de..Ellers pass på å drikke nok væske, du får jo noen turer på do da,men d er jo bare bra.

Jeg er jo bare i uke 25..men det var iaf min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Jeg dro til Thailand i mitt første svangerskap i uke 30 og tilbake i uke 32. Synes det gikk relativt greit å fly, selv om det ble litt slitsomt etterhvert som det gikk mot den 10. og 11. time i flyet. Jeg sørget for å drikke masse vann under turen, slik at jeg ikke fikk noe særlig opphoping av væske i kroppen. Eneste kjedelige med dette er at da flyr man masse på do!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, i tillegg til det som er allerede blitt sagt. Hvis du har råd til business class eller i det minste "economy plus" så gjør det. Verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kalupe.

At du har gått opp og ned norges høyeste fjelltopp og ikke hatt problemer med dette, skyldes nok at du er i god form. Og når man er i god form, trenger man mindre oksygen enn når man er i dårlig form. Det er fakta at det er mindre oksygen ombord i et fly enn på bakken. Og uten å skremme noen vil jeg bare nevne at skulle flyet utsettes for det som kalles rapid decompression, en eksplosjon pga hull i skroget, vil all luft suges ut av flyet i en voldsom kraft, og plutselig vil alle befinne seg på 10000 meters høyde. Der er det ikke mye trykk, og resultatet blir sprengte trommehinner, -60 grader og mest sannsynlig pluselig vannavgang.

 

Det skjer aldri sier du? Vel, jeg har flydd i 6 år, og opplevd dette 4 ganger. Ikke moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger og "alle" andre sier jo at det er greit å fly, synes derfor det er kjempegreit å høre fra noen som jobber i fly hvorfor man kanskje likevel skal være forsiktig med flyvninger under svangerskapet. Tror ikke legene har denne kunnskapen, og selv om langt de fleste flyturer og alt annet i livet forløper fint og problemfritt, så KAN det gå galt. Synes derfor det er greit å vite hva det som kan gå galt består i. Ja, jeg KAN bli påkjørt, kan krasje bilen eller mye annet som sikkert heller ikke er bra, men når man sitter i et fly har man selv utrolig lite å stille opp med og det er lite man selv får gjort for å forebygge skaden om det ser ut til å gå galt. Når et gjelder bilkjøring så har jeg en meget sikker bil og om noen krasjer med meg går det sannsynligvis mye dårligere med de som sitter i den andre bilen, dessuten KAN jeg forebygge noe ved å være en oppmerksom sjåfør og kjøre etter forholdene eller svinge unna om det oppstår farlige situasjoner.

 

Derfor, TAKK for at du sier hvorfor du ikke flyr mens du er gravid 8.januarbaby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 8.januarbaby,

Det jeg mente med innlegget mitt var at sannsynligheten for ulykker i fly selvfølgelig er mindre for passasjer som tar èn flyreise iløpet av 9 mnd enn en kabinansatt.

Som det er blitt sagt er det veldig nyttig for oss førstegangsgravide å få fagpersonells kunnskap og erfaring da denne nok overgår legers kunnskap på samme område. Fint å få kjennskap til ulike faremomenter slik at man selv kan bestemme hvilke risikoer man vil velge å utsette seg for under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi jo enige da, jenter. :) Ikke meningen å skremme noen som lengter etter sol og varme, men jeg syntes det var greit å informere om hva som kan skje. Du har helt rett, kalupe, det skjer veldig sjelden, men selv syns jeg det er greit å ta en avgjørelse når jeg har alle fakta på bordet.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg forstår ønsket om Thailand-tur så utrolig godt. Jeg reiste til Bali da jeg var 17 uker på vei, og kom tilbake i uke 21.

 

Mitt svangerskap har vært uproblematisk hele tiden, men jeg var glad for at jeg ikke reiste senere enn uke 21 på den lange reisen hjem (bali-bangkok, bangkok-oslo). Det er 3 hovedgrunner til dette:

1. Varmen der nede medførte at mine føtter hovnet opp. Dette dro jeg med meg inn på flyet da vi skulle hjem, så støttestrømper osv var helt uaktuelt. Føttene mine var store som tømmerstokker da jeg kom hjem, og jeg har aldri før eller etter hatt problemer med dette. Og ja, jeg beveget meg masse og hadde en veldig snill mann som satt med mine føtter i fanget titt og ofte.

2. Mat; det er alltid litt vanskelig med maten i slike land. Jeg er ikke hysterisk ifht dette, men en del ekstra utfordringer fikk vi. NB! Ikke alle steder de bruker "ekte" flaskevann når de lager mat. Det finnes refil-flasker med lavere kvalitet.

3. Infeksjoner og insektsbitt; jeg fikk øyeinfeksjon og kunne ikke ta vanlig øyedråper, noe som medførte at jeg fikk det ekstra hardt og det varte i 1 uke. Fikk også noen stikk av et insekt som varte en evighet, siden jeg ikke kunne bruke antibiotika og kortisonsalver som vanlig.

 

Når dette er sagt, så hadde vi en fin tur og jeg fikk ingen problemer med diare el. Nå har jeg bodd der nede tidligere, slik at jeg var kanskje litt herdet. Fantastisk med varme og sol, men skulle jeg ut og reise nå hadde jeg nok valg noe litt nærmere.

 

Var i Paris for 1 uke siden (uke 24), det var uproblematisk med tanke på flyturen. Men kjekt å ha med noen som kan hjelpe med tunge kofferter osv.

 

Et lite tips: Skal du ut å fly langt, ta med en ekstra pute :) Ha en riktig god tur og nyt soldagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...