Gå til innhold

Riktig straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 7 år ble fulgt hjem av en ganske rasende mann i dag. Han, gutten altså, og to kamerater, en like gammel og på 1 år eldre, hadde stått på en bro og kastet stein som var kommet ned på veien under og truffet bilen til denne mannen. Eller nær bilen, han var ikke helt sikker han som eide bilen.

Vår gutt sin versjon er at ene kameraten overtalte ham til å kaste, han kastet en stein, og kameraten en. Kameraten sin stein datt ikke ned i veien. Den eldste av dem hadde bedt dem om å ikke kaste, og hans historie stemmer med vår gutt sin.

Etter mannen var gått snakket vi lenge med gutten vår. Det er ikke så lenge siden pappaen hadde snakket om dette med å kaste ting ned fra en bro, at det er galt og hvorfor, så derfor vet vi at han visste at det han gjorde var galt alt før han gjorde det. Gutten vår er veldig glad i å se tv, han får ikke se så mye, men det han får se er noe han gleder seg veldig til og ting han følger med på. Nå gav vi ham totalt tv-forbud i 3 dager som straff. Han ble veldig opprørt og lei seg, og viser stor anger for det han har gjort. Jeg tenker jo også litt at dette er sånn som veldig mange barn gjør på et eller annet tidspunkt, altså kaster noe mot biler. Enten fra bro, fortau eller noe. Steiner, snøballer el. Likevel følte vi at han måtte få en straff som svir for ham, men er usikker på om vi har gjort riktig. Noen synspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold på det du har sagt, så skjønner han alvoret. Grei straff.

Skrevet

Skal selvsagt gjennomføre straffen!

HI

Skrevet

Altså, denne gangen må vi jo gjennomføre straffen vi har gitt, men til en eventuell annen gang han har gjør noe veldig galt, er dette ok? Håper jo selvsagt ikke han vil gjøre noe annet galt, men man vet aldri. Ble nemlig litt tatt på sengen nå, og ante ikke helt hvordan vi skulle håndtere situasjonen.

HI

Skrevet

Ja det må være noe som svir. Dette er livsfarlig! Dere kan ikke gå tilbake på dette nå, da lærer du ham at han kan gjøre hva han vil mot andre...

Skrevet

Jeg vet at det er farlig, og straffen for denne gang vil selvsagt bli gjennomfør, men var den riktig synes du? For kort, for lang? Burde det vært noe annet? Klarte ikke komme på noe som var relatert til det han gjorde, så tv var det jeg kom på som ville svi mest.

HI

Skrevet

Jeg synes det var helt perfekt straff (noe han liker, som ikke er skadelig eller helt ulidelig å leve uten), og 3 dager er passe lengde. For en 7 åring er det jo lenge.

Skrevet

Takk for tilbakemelding! Mye vanskeligere dette enn jeg trodde det ville bli, en blir så usikker. Håper han lærer noe nå da.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...