*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Er nå på slanker'n:) har holdt på en uke og til uken skal jeg handle inn mat for en uke av gangen. Trenger tips til sunne og gode middagsretter jeg kan lage? Gjerne ikke altfor avansert siden jeg ikke er noen mesterkokk;) Takk:)
Gjest Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 Hei, høres ut som vi er i samme båt da. Unntatt at jeg handlet for hele uka på lørdag Vi skal ha dette: Gryterett: 1 boks hermetisk tomat + ca 5 dl vann + 2 buljongterninger - kokes Stek grytekjøtt eller f.eks mørbrandbiff, og ha det i tomatsausen. Stek 1 stor løk, 1 stor ss paprikapulver strøs over løken før du har det i gryten. ha i 2 gulrøtter + 2-3 poteter + sellerirot + 1 rød paprika + 1 rød chili (finhakket) + hvitløk. (evt bønner) Kokes i ca 30 min. Serveres med litt rømme. Laks Foliebakt eller marinert Hønsefrikasse. Fårikål Stekt sei + grønnsaker i hvit saus Kjøttkaker + suppe , her tar jeg litt rester og grønnsaker. spørs litt på hva som blir igjen
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 12. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2010 hørtes godt ut! Tenkte å prøve noe med skinkebiff og wok osv denne uka også Det er kjempe godt:) Flere?
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 12. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2010 takk forresten!
Gjest Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Væssegod. Denne wok-en bruker vi masse av varierer med kjøtttype og grønnsaker 4 ss lys soyasaus 2 ts brunt sukker Dette blandes, så sukkeret løser seg opp. 500 g kyllingfilet- skjæres i tynne strimler (tynne skiver) Legg dem i en lav glassform og fordel soyablandingen over. Vend strimlene, slik at de blir dekket av marinaden, og la dem stå i kjøleskapet i 20 minutter. 1-2 løk, skjæres i 4 båter 2 fedd hvitløk, knust Litt sukkererter Gulrot Bønnespirer 4 1/2 dl buljong Kok opp buljongen og jevn den med lys maizennajevner til den er passe tykk. Sett til side, men hold den varm. Må ikke være kald. Varm olje i en wok. Tilsett kyllingstrimlene og rørestek dem til de er gyllenbrune. Tilsett hvitløk, og surr i et minutt. Så tar du oppi gulrøtter, steker dem litt, før du har oppi sukkererter, venter litt, så løken og tilslutt bønnespirene. Så heller du over 3 gode spiseskjeer med sesamolje. Rørestek i et lite minutt. Så heller du over buljongen og blander godt, la det få et oppkok og surre i 1-2 minutter- ikke ta alt oppi med en gang, det er ikke sikkert du trenger absolutt alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå