Gå til innhold

Venninnebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på snart tolv har med en venninne hjem fra skolen nesten hver eneste dag. Og hun blir ikke hentet før enn på kvelden. Det er ikke gåavstand mellom de. Som god mor gir jeg jo selvfølgelig venninnen også middag hos oss. Men jeg har prøvd å hinte ganske godt at kanskje hun kan reise hjem til seg selv og spise middag før enn hun kommer på besøk hos oss. Dette blir faktisk ganske dyrt i lengden. Og hun er ikke småspist heller. Min mann er student så vi har bare min lønn og leve for, så vi er ikke akkurat rike for tiden.

Jeg har på spøkt sagt til faren når han henter at vi kanskje snart bør få barnebidrag for henne...

Jeg har spurt om de ikke heller kan reise hjem til venninnen innemellom. Men det har de aldri noe særlig lyst til. De liker seg her mye bedre.

Er det flere som har dette problemet? Hvordan har dere løst det?

Ikke misforstå meg, jeg syntes at det er veldig koselig at datteren min har en så god venninne. Men akkurat nå har vi litt dårlig råd og å mette en tolvåring til merkes. Spiser gjerne kveldsmat her og før enn hun blir hentet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig problemstilling... Du må jo nesten ta det opp med foreldrene hvis du vil ha noen endring på det, men det er jammen ikke lett...

Kanskje du må snakke med din datter og si at hun ikke kan ta med jenta rett etter skolen, men at hun heller kan komme etter middag.

Skrevet

Du kan si til datteren din at fra nå av ønsker du å ha middagstiden som familietid, så kan hun være sammen med venninner senere.

Skrevet

Hvis hun er hos dere hver eneste dag og hele dagetn etter skolen, så hadde jeg sagt i fra. Ikke bare pga av at de blir dyrt i lengden med mat men også pga av kvalitetsid sammen med egen familie.

Du og mannen din bør ta en pra med jentas foreldre og heller bli enige om at de kan bli med hverandre annenhver gang eller lignende. Men hvorfor vil de ikke være hos henne egentlig? Er det noen grunn til det? Kjenner du foreldrene hennes?

Er du sikker på at jenta di ønsker og ha denne venninnen med seg hjem hver dag? Eller er de venninnen som maser om det?

Uansett må foten settes ned. Syns også at det er meget rart av venninnen sine foreldre og la datteren være på venninnebesøk hver dag for så og ikke hente henne før på kvelden...

Skrevet

Det hadde ikke vært aktuelt hjemme hos oss.

Når får jenta de tid til andre venner?

Skolearbeid?

Familietid?

osv

Skrevet

Jeg ville tatt det som et stort kompliment at de heller vil være hos dere.

Min datter på 11 år har også ofte med seg venninner hjem, og det plager ikke meg at de spiser hos oss, men nå har da vi også økonomi til det. Jeg lager ikke mer middag selv om en til spiser hos oss faktisk. Vi deler heller på det vi har.

Har ikke datteren din noen hobbyer som hun gjør på ettermiddagen slik at venninnen din må reise hjem da?

Skrevet

Klart at jeg setter stor pris på at det er her anonym 1738. Og bare mannen min blir ferdig med skolen så blir ikke økonomien i dette heller noe problem. Da vil vi ha det ganske romslig.

Lekser gjør de sammen, og de har den samme fritidsaktiviteten. En dag i uken. Denne venninnen har litt mer frie tøyler så sånn sette er det greit at de er her og jeg har full kontroll.

Jeg får vel ta en prat med min datter, foreslå at hun kan invitere henne hjem etter at leksene er gjort eller noe.

De ringer hjem etter skolen hver dag og spør om det passer. Så mye er vel min feil også. Men det er likevel vanskelig å si nei når jeg vet at vi ikke har noen planer. De koser seg så mye sammen også.

Takk for svar damer!

Skrevet

Vi har også ei venninne som blir med hjem etter skolen. Etter nesten ett år med evig middagsgjest så jeg behov for å sette sluttstrek.

Vi besluttet å kjøre henne hjem før middag eller ber foreldrene hente henne før middag. Går ikke det sitter hun på rommet til datteren vår og venter til vi har spist ferdig middag.

Litt ekkelt i starten, men kjenner nå det er helt greit. Jeg kan ikke planlegge en nestenvoksen middagsgjest på daglig basis. Jeg tok det opp med foreldrene hennes og vinklet problemstillingen mot at de ikke fikk være med henne til middag og at vi måtte snu denne vanen.

Nå inviterer jeg denne venninnen enkelt dager på middag og markerer dette med å sende forespørsel til foreldrene hver gang

Skrevet

Ringer datteren din fra egen mobil eller fra skolens telefoner? Om hun ringer fra skolen, ville jeg sagt ifra til kontaktlærer om det, slik at de kan si nei.

I klassen jeg var kontaktlærer i ifjor ble det faktisk avtalt på foreldremøtet at hjemringing for å spørre om å være med hverandre hjem ikke skulle være lov, fordi foreldrene syns de ble stilt veldig til veggs når de visste at vennen/venninna sto ved siden av og hørte hva de svarte :)

Skrevet

I klassen til eldstemann her må alle avtale dagen i forveien når det skal være besøk etter skolen. Dette er for å unngår slike tilfeller som dere har, og for at foreldrene skal få begrunne svaret sitt uten at den andre vennen står og hører på.

Men vet du hvordan forholdene er hjemme hos denne jenta? Kanskje hun ikke har det så bra hjemme, og at det er til hjelp at hun får komme bort og gjøre lekser sammen med ei god venninne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...