Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 sitter og ser på greys og tenker at er det sånn i virkelighten og? jobber i en barnehage og der har ene barnet en far som jobber som lege på et sykehus.. virker som han jobber mye. men jobber leger mer enn 37.5 time i uken?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 Ja, og særlig i USA. Ekstremt mye.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 Ja, de jobber lange dager. Fastelger kan jo styre ting litt selv, har ikke inntrykk av at de jobber like mye.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #4 Skrevet 12. september 2010 Ja, det er vel mest leger i opplæring som jobber ekstret mye.
Gjest Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Kommer vel litt an på hva slags lege man er. Er man fastlege så har man så godt som vanlig arbeidstid, pluss noen kvelder/helger på legevakt. De legene jeg har vært borti som jobber på sykehus, jobber litt forskjellig. En "vanlig" barnelege, f.eks. begynner på jobb kl halv 8, og slutter kl 3. Iallefall de jeg vet om En del turnusleger, samt de som jobber på akuttmottaket, har jeg inntrykk av at jobber mye mer, gjerne ett døgn på vakt, så fri en dag eller to.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 Tenker du bare på legene i Greys? Leger i USA er jo kjent for å jobbe vanvittig mye, tror ikke det er en overdrivelse faktisk. Har en venninne som jobber som lege der og hun jobber aldri mindre enn 80 timer i uka, oftes mer, og har kun 10 dager ferie i året. Også tjener hun elendig. Men nå er hun under spesialisering da. Det blir visst bedre.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #7 Skrevet 12. september 2010 Jeg er turnuslege og jobber fast 44 timer i uken. Veksler mellom postarbeid og vaktarbeid, 8 uker av hver. Jobber 38 timer i uken når jeg er i postrotasjon og 50 timer i uken når jeg er i vaktrotasjon.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Ingen barneleger jeg har hørt om som jobber så kort.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 lurer på hvor mange barneleger du kjenner? privat altså? Jeg kjenner mange, veldig mange, og har aldri møtt noen som til vanlig jobber fra 8-15. De sier jo ofte at barnelegene er de som jobber mest av alle spesialiseringene...venninna mi var gift med en barnelege, husker det var mye prat om hvor mye de jobbet (ikke bare han).
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Jeg jobber på et legekontor. De jobber nok en del overtid, men ikke noe ekstremt mye mer enn andre yrkesgrupper. Men så får de en del yrkesspørsmål på fritiden. Er mye mas fra folk som ikke helt greier å respektere at de faktisk har fri fra jobb. Folk kan komme bort på butikken, eller ringe dem hjemme på de utroligste tider (selv om det finnes en legevaktsentral). Også har de jo et ansvar uansett hvor de ferdes. Er de tilfeldigvis i nærheten der noen blir syke eller skadet, så er de nødt til å melde seg for å hjelpe. Akkurat det skjer nok heller sjeldent, men det er allikevel et ansvar de har. Å være lege er mer enn et yrke, det er en livsstil.
Gjest Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 Ja, det kan være de jobber mer, men mitt inntrykk er at de jobber ganske normalt, om ikke det er noe spesielt som står på. Jeg kjenner ingen privat, men har vært på sykehus i snart ett år, og man får med seg ganske mye på ett år Så, de kommer på jobb kl halv 8, og går av vakt kl 3. Iallefall i Kristiansand, og på Riksen er det ikke så veldig annerledes virker det som. Ringte dit på Fredag, og hun skulle se om hun kunne få ringt meg opp igjen før hun sluttet på jobb, kl 3. Men jeg har ingen fasit, sier bare det jeg har sett, så for all del, kan godt være de jobber mye mer
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Selv om de har vaktskifte klokken 15 betyr jo ikke det at de går hjem fra jobb da. Mye etterarbeid etter en vakt; diktering, oppfølging og telefoner, rapporten i seg selv varer gjerne ihvertfall til halv fire.
Gjest Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Nei, det vet jeg. Men at de jobber døgnet rundt, og veldig mye mer enn andre, tror jeg ikke. Jeg har nå iallefall sett de ta sykkelen fatt ikke så lenge etter kl 3, og reist hjem
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #14 Skrevet 12. september 2010 Jeg jobber på barneavdeling, og de legene som drar hjem i 3 tiden har ofte jobbet hele natten..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #15 Skrevet 12. september 2010 Det kommer helt an på hva slag lege man er og hvor man jobber. Jeg har i forbindelse med jobb mye samarbeid med leger og spesialister og har snakket endel med noen av de. Og mange av barnelegene jeg samarbeider med jobber ekstremt mye. Ofte 80-90 timer pr uke. De er alltid tilgjengelig på mobiltelefon selv om de ikke er på jobb. I sommerferien f eks fikk jeg mailer fra flere av de at de hadde ferie, men om det var noe så kunne til nås på mobil. De sier selv at all denne jobbingen er en livsstil og at de må jobbe så mye for og kunne følge opp og holde seg oppdatert.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #16 Skrevet 13. september 2010 HI her.. jeg tenker da helst på her i norge. er det ikke noe rett som sier man skal jobbe 37.5 time i uken???? har ikke peiling altså... har en venninne som er abulansesjåfør. hun jobber på "bygden"... hun har 24 timers vakter. og jobber 2 vakter i uken.... men så lenge det ikke er akutte utrykninger så kan hun jo sove om natten.... så hun jobber jo flere timer enn meg på en uke.. 48 timer....hmmm
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #17 Skrevet 13. september 2010 Leger er underlagt bestemmelsene om arbeidstid som alle andre. Jobber de mer, får de overtidstillegg. Såvidt jeg har forstått, får de også full betaling ved hjemmevakt (blir det utrykning, får de i tillegg overtidsgodtgjørelse). De fastlegene jeg kjenner, jobber ihvertfall ikke mer enn 37,5 timer i uka. Kommer kl 8 og går 15.30, av og til kl 15.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå