Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Fra barna blir født og opp gjennom barndommen får barna mange ting, klær, leker, smykker, sportsutstyr, penger osv. En del kommer som gaver til dåp, jul og fødselsdager, mensandre ting får de utnom. Hva mener dere egentlig barna eier selv? Hvilke ting er detgreit at vi voksne gir videre til yngre søsken eller andre, og hva kan vi selge. Hvem skal i tilfelle disponere pengene? Min eldste fikk for eksempel et fint dukkehus, stellebord og noen andre praktiske ting til dåpen. Det har hun vokst fra nå. Kan jeg ta det i bruk til lillesøster? Lillesøster fikk foresten mest smykker og penger til dåpen. Kan jeg gi noe av det til storesøster som kompansasjon for at lillesøster har fåt bruke tingene storesøster fikk først? Hvor gamle skal ungene være før de selv skal kunne selge sine egne ting på finn for eksempel og hva kan man bruke pengegaver til?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 ehhh.... litt på den rare siden du
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 pengegaver, smykker, sølvtøy, fond, aksjer osv er barnet sitt. Leker, bøker som er veldig aldersbestemte og klær og utstyr går i arv, uten kompensasjon,
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #4 Skrevet 12. september 2010 Mulig det, men det besvarer ikke spørsmålet. Mener du at barn ikke har eiendmsrett til tingene sine i det heletatt? Når synes du i tilfelle de får det? Når de blir 18 og myndige?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Men vil ikke det si at den yngste blir sittende igjen med mye mer enn den eldste? Den eldste får jo så mye nyttig som den yngste ikke trenger fordi det kan arves. Det er da ikke mye retferdig. Jeg vet at det er mange som ser sån på det, men jeg synes ikke det blir helt riktig.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 Velger å ikke fokusere så mye på ting, det å eie mange ting og det å skulle få, få og få. Smykker, penger, aksjer, fond og sølvtøy er personlig eie. Alt annet går i arv. Gjennbruk er tingen og det vil fortsatt tilhøre den som fikk tingen selv om den lånes bort. Her i huset lærer vi å dele, å bruke sammen og å ikke tenke så mye på "meg, meg og mitt". Og det er begrenset hvor mye vi kan lagre så vi gir gjerne bort ski, sykkel ovs. til andre som måtte trenge det. Ungene trenger ikke sitte igjen med 18års forbruk av babyklær, barneleker osv. Det skal de da virkelig få slippe. Vi tar vare på minner og spesielle ting. Resten blir gitt bort.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #7 Skrevet 12. september 2010 Hos min veninde arver yngste masse fra eldste. Deretter selger yngste tingene til venner eller på finn og sitter igjen med pengene også. De er nå 15 og 13 år gamle.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Leker og utstyr lar vi gå i arv. Stellebord var en litt "rar" dåpsgave synes jeg. Men jeg er kanskje gammeldags siden jeg synes at dåpsgaver skal være et varig minne... Dukkehuset ville jeg nok latt lillesøster få leke med, men når ungene har vokst fra det ville jeg tatt vare på det, og latt storesøster hatt fortrinnsrett til det når hun blir voksen. Smykkene til lillesøster hadde jeg ikke latt storesøster bruke nei. Smykker og leker er etter min mening to forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Merkelig problemstillig. Penger, sølvtøy, smykke rog sånne personlige ting arves ikke videre, men alt annet går til den det passer.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 Det er jo stort sett greit å gjøre det sån så lenge barna er små, selv om det kan gi litt uretferdige resultater. Som regel blir problemet større når de blir eldre. Kan 15 åringen selge sitt fravokste alpinutstyr for å kjøpe seg ny mobil eller skal det være til gratis benyttelse av 11 åringen? De fleste mener foreldrene kan bruke dåpspenger på nødvendig utstyr til barnet, som bilstol eller ny seng, men penger ungene får til konfirmasjonen skal det mye til at foreldrene våger å røre. Når blir ungene så gamle at foreldrene må ligge unna deres gaver?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Jeg syns IKKE man skal bruke dåpspengene til utstyr til barnet. Man kan kjøpe smykker, sølvtøy o.l. varige ting, eller sette pengene i fond eller i banken. De pengene sammen med konf. pengene får de når de blir voksne - for eksempel til førerkort. barnet kan evt. få et par tusen av konf. pengene til å kjøpe litt klær o.l. men mesteparten bør spares. Pengegaver til bursdag og jul kan man bruke til utstyr og klær, men dåp og konfirmasjonspenger skal spares, syns jeg. Og: Nei, 15-åringen kan ikke selge skiene og kjøpe mobil. Ski og liknende utstyr går i arv. Selvfølgelig arver barna her det som kan arves, hva skal barna med et stort lager av diverse ting fra hele barndommen? Vi sparer på spesielle ting.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Vi har valgt å sette alle pengene mini har fått inn på konto, med mindre de er spesifisert til kjøpe noe spesifikt (ofte enklere for besteforeldrene at vi kjøper når de bor langt borte). Men mini er første barnebarn og har fått uvanlig(synes jeg iallefall) mye penger, han er iallefall 2år og har 15000 på konto. Spørs om vi for rettferdighetsskyld bør supplere på konto til "etterfølgerne". Utstyr som stellebord, klær, leker og andre bruksting går selvfølgelig i arv når ungen ikke trenger/bryr seg lenger!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #14 Skrevet 12. september 2010 Men hvis 15 åringen har fått disse skiene i julegave skal han da ikke få selge dem?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #15 Skrevet 12. september 2010 Har to jentebarn med i underkant av 3 års forskjell. Her deles leker, ting og tang lika gavert, Vi får stadig penger inn på ett barns konto som feks skal brukes til bilstol, ja da arver yngste denne, så egentlig er gaven til begge etter min mening.. Vi har valgt å disponere det meste likt. Når de står konfirmant, skal de ha omtrent likt på bok, så vi justerer det da. Med unntak av slike sære ting som diamatring etter svigermor som SKAL gå til den eldste. Den yngste vil da arve en diamantring etter meg, ikke når hun er konfirmant, men når jeg mener hun er voksen nok.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #16 Skrevet 12. september 2010 Men den største får gleden av å få nytt hele tiden mens de yngre må nøye seg med å få det som den andre har brukt. Og når den yngste vokser fra ting så blir det vel kastet eller gitt videre til andre så den yngste sitter da ikke igjen med mer alikevel.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #17 Skrevet 12. september 2010 Eldste fikk for eksempel ski til jul da hun var 5. Når yngste blir 5 trenger hun ikke nye ski da hun kan arve etter storesøster. Da får hun noe annet, for eksempel DS2 osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå