verve Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Synes utsagnet " kiloene forsvinner med amminga" bare begynner å bli mere og mere motbevist jeg! Møter flere og flere som tvert imot stagnerer helt eller legger på seg. Men har en teori om at det har en sammenheng med når man får menstruasjonen igjen.. de fleste jeg har snakket med kom for "igang" med den etter fødsel. jeg har ammet i 7 mnd og ikke et gram har forandret seg siden lillemor var 2 mnd!! Flere som har meninger /erfaringer?
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 Jeg raste ikke ned i vekt. Gikk ned lite frem til jeg sluttet helt å amme, og selv da var det ved hjelp av målbevisst slanking at jeg gikk ned. Jeg fikk hormonspiral da bop var 2,5mnd og det er mulig at det hadde innvirkning.
lille sprelle Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 også når man ammer er det slik at det som går inn i truten, må også brukes, ellers så går man ikke ned i vekt. Når man ammer, trenger man litt mer mat enn når man ikke gjør det. Dersom man spiser mer, så vil ikike "kiloene rase av" Mine raste ikke av, men det var av årsaken nevnt ovenfor.
Ugl@ Skrevet 12. september 2010 #4 Skrevet 12. september 2010 Bortsett fra de første dagene og uka etter hver fødsel ( raste da ned i vekt, trolig mye væske pga ødemer før fødslene) så gikk jeg veldig sakte ned i vekt, hadde noen kilo i pluss i forhold til før svangerskapa. Men rett etter endt amming raste vekta voldsomt en periode, jeg spiste normalt og var normalt aktiv med så til slutt direkte radmager ut før det stabeliserte seg og vekta gikk litt opp til normalen igjen. Har gjort det med alle mine. Jeg veier riktig nok litt mer enn før jeg fikk første barnet, men er tross alt i begynnelsen av 30åra og ingen tenåring lengre :-)
hit og dit Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Jeg var så sulten at det var ikke noe håp om å gå ned i vekt, derimot gikk jeg opp. I svangerskapene så la jeg ikke på meg mer enn jeg måtte, kun vekta av unge, morkake, fostervann og ekstra blod. (jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme). Ellers så gikk min egenvekt heller ned. Altså sulten var så intens, for meg verre enn noe røykesug. Jeg har en teori om at kroppen min trengte det, siden jeg ikke hadde noe fett å tære på etter svangerskapene.
Gjest thricane Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 samme erfaring her. jeg legger lettere på meg enn ellers. når det er kombinert med en sinnsyk matlyst, er det et pes å bare holde vekta stabil. har også venner som bare raste ned uten å gjøre noen innsats, men gikk raskt opp etterpå. jeg er motsatt, går lettere ned etterpå og slik er også min søster.
fox`y Skrevet 12. september 2010 #7 Skrevet 12. september 2010 jeg raste ned begge gangene, å håper jeg gjør d neste gang også men mine tålte nesten ingenting jeg spiste da, så måtte hele tiden passe på. men når jeg sluttet la jeg nesten på meg 10 kg igjen.
Gjest Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Jeg gikk ikke ned noe nevneverdig av ammingen i seg selv (selv om ungene økte minst 1 kg i måneden de første mnd) Måtte i gang med mer aktiv trening/ sunt kosthold for å gå ned.
*Rutletutt* Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Med førstemann stod vekten nesten stille mens jeg ammet. Jeg ble etterhvert rimelig frustrert, for jeg hadde liksom fått en oppfatning av at kiloene skulle forsvinne av seg selv så lenge jeg ammet...men nei:-( Når jeg sluttet å amme, forsvant kiloene da, så det var jo en lettelse;-) Med andremann derimot rant kiloene av mens jeg ammet, og kom ikke på igjen når jeg var ferdig. Aner ikke hvorfor det var så forskjellig...
tromsøjenta Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Hehe, jeg legger på meg, jeg... Har en gutt på tre mnd som jeg fullammer. Jeg var innmari kvalm mens jeg var gravid. Gikk først ned fem kg. La så på meg så jeg endte på 3-4 kg pluss. Det var jo akkurat bare det gutten min veide. Første gang jeg veide meg etter fødselen (kanskje et par uker etter) var jeg 7 kg lettere enn før graviditeten. Har etter det lagt på meg to kg. Jeg er så innmari sulten hele tida! Ikke alltid jeg har tid å lage meg mat, så blir mye småspising. Da gjerne sjokolade;-) I tillegg spiser jeg mye mere mat enn jeg noen gang har gjort. Trenger jo å legge på meg, håper bare sjokoladen blir til muskler på kroppen min, hihi:-D Har ikke fått mensen tilbake og bruker ikke noe prevensjon:-)
Odine! Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 Med nr 1 så var vekta stabil under amming. Nr 2 var en gulpebaby, og da tok jeg av noen kilo.
Gjest yrild Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Etter ammeslutt da begynte kiloene å renne av! Ikke under amming nei...jeg var jo sulten hele tiden!!
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Er stabil på den vekten som jeg hadde 2 uker etter fødselen. Gikk ikke ned i vekt sist jeg ammet heller...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. september 2010 #14 Skrevet 12. september 2010 La på meg. Hver gang. Alle tre ungene.
ano`num *17.03.10* Skrevet 12. september 2010 #15 Skrevet 12. september 2010 Første gang stod vekten stille. Enda jeg aldri har trenet (trillet så mye tur) som i det året der!! Var ute omtrent hele tiden, gjekk og gjekk. Hjulene på barnevognen hadde ikke spor igjen etter 14mnd Gått en del da ja! Andre gangen gjekk jeg rake veien opp. Minst 10kg. Men det var nok mer en bare ammingen som påvirket det..... Null kjangs til å få det av igjen etterpå! Enda jeg forandret både kosthold og "aktivitetsnivå" i et aktivt forsøk på å oppnå det. Denne gangen raser jeg ned fortere enn jeg er helt sikker på om jeg liker. Går ned ca 1kg i uka. 16kg så langt. Tok skikkelig av etter et par uker. Jeg trenger det så absolutt og er skikkelig fornøyd med kroppen min akkurat nå! Men jeg kjenner jeg er litt redd også. Er så mye som 1kg i uka okay bare fordi jeg ammer? Jeg gjør ingenting for det. Eller, jo, jeg har muligens fått enda litt høyere aktivitetsnivå i hverdagen siden jeg har to småtroll jeg går hjemme med. Men jeg drikker både brus og koser meg med sjokolade om kvelden midt i uka. Har flere ganger tenkt tanken på at jeg kan være alvorlig syk og vektnedgangen er et symptom på dette og ikke av ammingen. Men jeg føler meg helt frisk, og har liksom ikke helt lyst å gå til lege for å spørre om det heller. :/
signe maten Skrevet 12. september 2010 #16 Skrevet 12. september 2010 Det er mye da ano`num *17.03.10*, 1 kg i uka. Jeg ville kanskje nevnt det for en lege! Om ikke for annet enn å slippe å tenke på det mer. Det er jo slitsomt å ha det i bakhodet også "tenkt om hvis atte men". Til amminga. Jeg gikk ned! Enda jeg hadde forferdelig matlyst og spiste mer enn jeg pleier. Satte inn hormonspiral også. Men gikk fortsatt ned. Og har fortsatt med det etter at jeg slutta og amme. Selv om jeg har spist mye så spiser jeg sunnere enn før. Og jeg beveger meg mer enn før. Så så veldig rart er det vel allikevel ikke
stearin Skrevet 12. september 2010 #17 Skrevet 12. september 2010 Heheh, ja..Funket ikke med amming som slankemiddel, så jeg ga opp! Neida, nå tuller jeg bare.. Pumpet i 7 uker og amming etter det. Gikk ikke ned noe som helst, men det er nok pga. sykehusoppholdet. Ikke mye trening der nei. Og når vi kom hjem var jeg også lat å gå turer. Nå har jeg nesten sluttet å amme, ammer kun 3-4 ganger om dagen og begynt å bli bevisst på hva jeg putter i meg siden jeg kan tenke meg å bli tynnere. Og ja, 1-2 timers trilleturer opp til to ganger dagen gjør susen:) Amminga gikk jeg bare opp med siden jeg hadde hørt at jeg trenger hvile. Hihi, unnskyldninger:))
Julelita Skrevet 12. september 2010 #18 Skrevet 12. september 2010 Jeg gikk opp 10 kg de 4 første månedene etter fødsel. Gikk også opp mye i svangerskapet, så må tro jeg fikk sjokk da jeg veide meg. Fikk også mensen veldig raskt tilbake, et par dager etter at renselsen var ferdig. Ammer enda etter 10 mnd, og må være veldig nøye med hvordan jeg spiser og trener for at vekta saaaaakte skal bevege seg nedover. Morsomt.
Gjest Skrevet 12. september 2010 #19 Skrevet 12. september 2010 Gikk ned 12 kilo bare få uker etter ødselen. Men endel kilo satt lenge etter fødselen, og med ammingen fikk jeg stop appetitt. Kiloene hang på til jeg bestemte meg for at de skulle bort. Og nå er jeg slank som en puselank;-)
tine0810 Skrevet 13. september 2010 #20 Skrevet 13. september 2010 jeg ble ikke tynn av å amme dessverre......begynte først å gå litt ned etter at jeg sluttet når barnet nærmet seg 1 år. (selv om jeg trente mye...men spiste litt også da...:-))...men så ble jeg smelt på tjukka igjen......så håper kiloene vil renne av denne gangen;-) har mine tvil men.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå