Gå til innhold

Er dette lov av arbeidsgiver? Håper på flere svar....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt mammaperm. Skulle begynne i en av jobbene mine 1. sept. Jeg har to forskjellige jobber. Den ene er på 66 % og den andre på 38%.

Jeg bestemte meg for å begynne i den minste jobben, men en halv uke før jeg skulle begynne ble jeg innkalt til møte. Fikk da vite at det var blitt mindre å gjøre, så stillingen min var blitt nedsatt til 20%.

Jeg ble målløs..:(

Det verste av alt er at jeg har gitt beskjed til den andre jobben min at jeg vil ha perm ett år til. Nå har de funnet noen andre, så nå står jeg uten jobb.

Og opp i alt dette har jeg nett fått vite at jeg er gravid.

Skal jeg nå gå i to år uten noe lønn i det hele tatt??

Sa seff nei til de 20 %, for det går over 20 min og kjøre til jobb, så vinningen går opp i spinningen som det heter.

MEN, har de lov til dette? Skal jeg ikke få vite sånt i god tid?

Ganske pizzt off her og lei meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror neppe de har lov å gjøre dette på så kort varsel med mindre det står i kontrakten din at de kan. Er du organisert så bør du høre med de, ellers vil jeg anbefale deg å sjekke arbeidsmiljøloven og se om du finner svar der.

Skrevet

I kontrakten din skal det stå hvor lang gjensidig oppsigelsestid er. Normalt sett er det 3 måneder. Denne oppsigelsestiden gjelder også for reduksjon i stillingsprosent.

Skrevet

Ta kontakt med tillitsvalgt med en gang, det er når man havner i slike situasjoner det er viktig å være organisert og ha et forbund i ryggen.

Skrevet

Det er det som er problemet også. Jeg er jo fader meg ikke organisert :(

Skrevet

De har lov til å redusere stillingene din. Men da er det vanlig oppsigelsestid som gjelder. Er det 3 mnd oppsigelsestid, så skal du få lønn for det du egentlig skulle ha jobbet i 3 mnd. Du trenger ikke å være organisert for å ordne dette. Det er bare til å vise hva som står i kontrakten din. Evt bruke lovverk, så finnes det også tlf nummer med mulighet for hjelp i slike arbeidssituasjoner.

Skrevet

Men om du har sagt fra deg jobben blir det vannskelig for deg.

Finne deg ny jobb fortest mulig for å tjene deg opp foreldrepenger.

Skrevet

De kan ikke si deg opp eller redusere stillingen din mens du er i permisjon eller sykemeldt. Vanlig oppsigelsestid gjelder for reduksjon i jobben din fra den dagen du er tilbake i jobb. Har du nå takket nei så må du nok finne deg en ny jobb desverre.

Skrevet

Ring arbeidstilsynet 815 48 222 og hør med dem :)

Skrevet

Jeg har ikke sagt opp, jeg bare forlenget permisjonen min. Vi har jo rett til 3 års ulønnet perm. Glad jeg ikke sa opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...