Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Og hvorfor gjør man i tilfelle det?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Mange gjør det ja, men ikke alle. Amming krever ca 500 kalorier ekstra i døgnet, så mange raser ned i vekt av det. (500 kalorier tilsvarer ca 25 % av dagsbehovet for en voksen kvinne som ikke trener noe særlig) MEN mange blir kjempesultne når de ammer, så noen spiser tilsvarende det det "koster" i kalorier å amme og går følgelig ikke ned i vekt. Det er noen som mener at hormoner når du ammer kan hindre vekttap, men det vet jeg ingenting om..
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Ja, jeg gjør det ihvertfall. Men kunne nok kanskje gått ned enda mer. Men er så redd for å spise for lite, selv om jeg vet at det ikke trengs så mye ekstra. Tenker at det kanskje kan bli melk uten næring... Tenker ikke helt rasjonelt bestandig denne baby-hjernen min;) Så jeg unner meg endel ekstra ja;) Merkbar nedgang på vekta først etter 2 mnd ca. Leste at det er ganske vanlig. Står litt om dette på sidene til ammehjelpen:)
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Wee:D takk for svar! da skal jeg amme på som bare det!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Jeg gikk ned 6 kg. under selve fødselen. Etter det gikk jeg ned 8 kg. på en uke, og det eneste jeg gjorde var å amme (og unngikk godteri og brus, fordi jeg var redd babyen skulle få vondt i magen;))... Så, vips var jeg under startvekt;) Så for meg var det en fin "slankekur" å amme...
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Må bare huske å si. Du må ikke gå inn for å slanke deg. Altså, spis sunt og variert (sier jeg likosm;)). Men det kan gå miljøgifter i melka ved streng diett under amming. Henviser til ammehjelpen sine sider igjen jeg:)
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Ikke jeg. La på meg 10 kg i ammeperioden :-/ Hadde konstant ulvehunger og spiste deretter..
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Noen raser ned i vekt mens de ammer, men de fleste gjør faktisk ikke det. Bare se rundt deg, det er flere som må slanke vekk svangerskaps/ammekiloene enn de som har blitt magre i ammeperioden... Det har med stoffskiftet (som styrer forbrenningen) å gjøre, alle hormonene skaper litt krøll i stoffskiftet og det kan ta opptil 1,5 år før det normaliserer seg etter en fødsel. Det vanligste under et svangerskap og i ammeperioden er at stoffskiftet setter ned forbrenningen litt så vi beholder nok næring til å nære babyen. I tillegg er man ofte ulvesulten i ammeperioden, og det sier seg selv at lav forbrenning og ulvesult ikke er noen god slankekur. Jeg har lagt på meg 12-16 kilo i mine svangerskap, alle kiloene har vært borte innen en uke etter fødselen. Men så har ammeperioden begynt og jeg har lagt på meg! La på meg 5-8 kilo i mine ammeperioder, men de forsvant helt av seg selv da jeg sluttet å amme. Så hos meg har det vært helt tydelig at forbrenningen har vært for lav i forhold til sulten og inntaket i ammeperioden, men så lenge kiloene har forsvunnet så greit etter ammeslutt har det jo ikke så mye å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå