Gå til innhold

Går man ned i vekt pga amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor gjør man i tilfelle det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange gjør det ja, men ikke alle. Amming krever ca 500 kalorier ekstra i døgnet, så mange raser ned i vekt av det. (500 kalorier tilsvarer ca 25 % av dagsbehovet for en voksen kvinne som ikke trener noe særlig)

MEN mange blir kjempesultne når de ammer, så noen spiser tilsvarende det det "koster" i kalorier å amme og går følgelig ikke ned i vekt.

Det er noen som mener at hormoner når du ammer kan hindre vekttap, men det vet jeg ingenting om..

Skrevet

Ja, jeg gjør det ihvertfall. Men kunne nok kanskje gått ned enda mer. Men er så redd for å spise for lite, selv om jeg vet at det ikke trengs så mye ekstra. Tenker at det kanskje kan bli melk uten næring... Tenker ikke helt rasjonelt bestandig denne baby-hjernen min;) Så jeg unner meg endel ekstra ja;) Merkbar nedgang på vekta først etter 2 mnd ca. Leste at det er ganske vanlig. Står litt om dette på sidene til ammehjelpen:)

Skrevet

Wee:D takk for svar!

da skal jeg amme på som bare det!

Skrevet

Jeg gikk ned 6 kg. under selve fødselen. Etter det gikk jeg ned 8 kg. på en uke, og det eneste jeg gjorde var å amme (og unngikk godteri og brus, fordi jeg var redd babyen skulle få vondt i magen;))... Så, vips var jeg under startvekt;) Så for meg var det en fin "slankekur" å amme...;)

Skrevet

Må bare huske å si. Du må ikke gå inn for å slanke deg. Altså, spis sunt og variert (sier jeg likosm;)). Men det kan gå miljøgifter i melka ved streng diett under amming. Henviser til ammehjelpen sine sider igjen jeg:):)

Skrevet

Ikke jeg. La på meg 10 kg i ammeperioden :-/ Hadde konstant ulvehunger og spiste deretter..

Skrevet

Noen raser ned i vekt mens de ammer, men de fleste gjør faktisk ikke det. Bare se rundt deg, det er flere som må slanke vekk svangerskaps/ammekiloene enn de som har blitt magre i ammeperioden...

Det har med stoffskiftet (som styrer forbrenningen) å gjøre, alle hormonene skaper litt krøll i stoffskiftet og det kan ta opptil 1,5 år før det normaliserer seg etter en fødsel.

Det vanligste under et svangerskap og i ammeperioden er at stoffskiftet setter ned forbrenningen litt så vi beholder nok næring til å nære babyen. I tillegg er man ofte ulvesulten i ammeperioden, og det sier seg selv at lav forbrenning og ulvesult ikke er noen god slankekur.

Jeg har lagt på meg 12-16 kilo i mine svangerskap, alle kiloene har vært borte innen en uke etter fødselen. Men så har ammeperioden begynt og jeg har lagt på meg! La på meg 5-8 kilo i mine ammeperioder, men de forsvant helt av seg selv da jeg sluttet å amme. Så hos meg har det vært helt tydelig at forbrenningen har vært for lav i forhold til sulten og inntaket i ammeperioden, men så lenge kiloene har forsvunnet så greit etter ammeslutt har det jo ikke så mye å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...