-trollemor- Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 stadig står det at potet er ikke så sunt, mye karbohydrater. Men poteten er veldig ogte på vår tallerken. Ellers er det pasta, kjøper alltid fullkorn. Sjelden ris. Men hva skal lliksom erstattes for at man blir mett og er sunn? Barew grønnsaker? Her er grønnsaker bare en liten del av middagen, har alltid grønnsaker. Hva har dere på tallerken? er du opptatt av å være sunn?
Sistah*G07*J09* Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Her har jeg 2 "unger" som ikke liker potet (min mann og eldstemann). Så her har vi endel fullkornsmakaroni som jeg blander med mais og erter. Har også funnet ut at squash er en ypperlig lite grønnsak for å erstatte poteten Bruker den i laskaus o.l. i stedet for potet
Sistah*G07*J09* Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 trykte litt for tidlig. Skullle også si at ellers så går det veldig mye i gulrot og kålrot (Kålrabi).
sillyfilly og Olivia Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Det sies at halvparten av tallerkenen skal være grønnsaker. Men her er det ikke slik. Jeg er opptatt av å velge det sunneste alternativet. Så her går det i fullkorns pasta, byggris og poteter. Det viktigste er jo å variere hva man spiser. Prøver å få med masse grønnsaker, men det blir gjerne til at jeg bare koker littegrann av sånn fryst ferdig blanding. Grønnsaks suppe eller kjøttsuppe er jo veldig sunt og godt. Også er det ganske enkelt. Lager jo seg selv hovedsakelig. Særlig Biffsaute. Også er det så godt!! Couscous eller bulgur er jo et alternativ til poteten/pasta. Fullkorns produkter er jo i det store og det hele mer mettende pga fiberen.
Hotti Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Variere med linser,bønner eller kikerter...som du også kan blande med div grønnsaker
___ Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Poteter er vel stor sett sunnere enn både ris og pasta selv om det ikke skal regnesmed i "5 om dagen" grønnsakene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå