Gå til innhold

Melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror min datter har melkeallergi.

Hun har over lengere tid hatt problemer med magen og avføring.

Fikk mange bærsjebleier i løpet av dagen, men bare små erter.

Helsesøster ga meg tips om å kutte ut all kumelk for en stund, gikk ikke lang tid før hun var bedre i magen.

Hun er 11 mnd, kan jo egentlig få melk ved 1 år, men hva skal jeg gi henne da?

Pleier allergien å gå over, eller er den der resten av livet?

Ingen andre her med allergier så 0 peiling.

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta henne med til legen, slik at du får bekreftet/avkreftet det. Har hun melkeallergi, så finnes det spesiell melkeerstatning som du får på blå resept. Du kan bruke soyamelk/rismelk i matlaging, men det er ikke anbefalt å bruke disse som drikke, siden de ikke inneholder nok næringsstoffer, som spesialmelken har.

Du kan prøve laktosefri/laktoseredusert melk, for å se om det fungerer. Da er det jo isåfall "bare" laktosen hun ikke tåler, og det gjør ting endel enklere.

De kan vokse det av seg, men det kan også bli verre. Kjenner en som hadde alvorlig melkeallergi, som ble bra igjen nesten over natta da han var litt over 1 år. Tantegutten min har vokst av seg melkeintoleranse(laktose) gradvis fra han var ca 6 år til han nå er 13.

Skrevet

Hei på deg.

Jeg har ei jente som er melkalergiker. Noe hun har vært heeele livet. Hun har hatt masse magesmerter, en råtten lukt på fisen og matnektink. (ikke så rart når hun fikk vondt av og spise) hun fikk mme og det først vi gjorde var og finne et uten eggpulver da pappan er hyperalergisk for Egg. (dette i samråd med lege da hun var for liten til og testes for alergi.) men, forandringen ble liten og jenta småspiste og gråt av smerte. Så, når hun var seks mnd tok vi prikk test og fikk svar: veldig alergisk for melk. Da var det hjem og fjerne alt med melk i. Grøt innholdet ofte melk. Mme ble byttet ut, og nå er hun ni mnd og fy og vi må lese. Vis vi skal ha noe middag hun ikke skal ha, må vi kjøpe glass og mange glass (8mnd) innholder melk. Så er det brød da, pålegg osv.. Så det er ikke bare den regne drikkemelken stortsett de reagerer på. Les litt og prøv og fjern all melk en stund. Jenta de er jo så stor at hun kan jo spise det meste.

Men hun er stor nok til prikktestes. Gjøres fra 6 mnd. Og da får dere jo ordentlig svar. Ring legen og hør hva hun/han sier.

Lykke til. Klemmer fra oss.

Skrevet

Anbefaler nettsiden www.utenmelk.no

Skrevet

Hadde tantegutten din hard avføring som symptom på laktoseintoleranse?

Jeg tror jenta mi reagerer på laktose, men leser bare om løs avføring i forbindelse med det noe jeg ikke får til å stemme helt.

Skrevet

Han fikk magevondt og veldig løs avføring. Men jeg jobber i barnehage og der er det et par unger som blir veldig harde i bagen av melk. De er under utredning nå.

Skrevet

Takk for svar:-)

Syns det var rart helsesøster ikke bare ba om en test.

Hadde fryktelig råtten lukt ved avføring.

Nå har vi kuttet alle produkter med kumelk fra tirsdag, og allerede torsdag var hun bedre.

I dag var hun som sin tvillingbror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...