Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Hvilke oppgaver har dere, hva har dere lov å gjøre? Her vasker vi, deler ut medisin, tar stell og tilsyn, skifter på stomier, måler blodsukker, lette sårskift osv... Omtrent alt en hjelpepleier gjør, utenom å dosere og sette insulin og klexane... Lurer bare på om det fungerer på samme måten andre steder?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Nå er jeg sykepleier, som ikke jobber i hjemmesykepl. Men har yrkesretningslinjer å referere til, og praksis. Hjelpleiere skal i grunnen ikke sette insulin med mindre sykepleiere trekker opp(doserer). Du sier at du gjør mye det samme som en hjelpepleier utenom å dosere, en hj.pl har ikke lov å dosere. Evt da sammen med en sykepl. Du kan gjøre det du blir opplært til å gjøre, regner med at de fleste kommunale hjemmespl \hj.pl\ass. kjenner sin plass?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Jeg er sykepleier nå men har jobbet som assistent i hjemmesykepleien i mange år før jeg tok utdannelse. Jeg gjorde de samme tingene som du nevner. Er ikke helt sikker på hvordan reglene er, men i praksis fungerer det vel slik du nevner i de fleste tilfeller. (jeg har jobbet på 4 ulike hjemmesykepleiesentere og det var likt overalt).
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Her fungerer det slik at hjelpepleiere kan sette insulin, etter å ha fått opplæring en gang på personen av spl. De som har medisinkurs kan også dosere, men dosetten blir alltid kontrollert, enten av spl eller annen hjelpepleier. (Dette gjelder hos de som har dosettene hjemme, de dosettene vi administrerer og har på vårt kontor blir dosert og kontrollert av spl, evt spl og hjelpepleier. hi
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 hehe, ja, tror ikke alt av regler blir fulgt her akkurat... men men...
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Jeg jobber i hjemmesykepleien og assistenter har IKKE lov til å dele ut medesiner i det hele tatt. Dette bør rapporteres til fylkeslegen!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Jeg er sykepleier og har jobbet i nesten 10 år i hjemmesykepleien. "Her vasker vi, deler ut medisin, tar stell og tilsyn, skifter på stomier, måler blodsukker, lette sårskift osv... Omtrent alt en hjelpepleier gjør, utenom å dosere og sette insulin og klexane..." En assistent skal ikke dele ut medisiner _egentlig_. Da det ikke er gjennomførbart i hjemmebaserte tjenester at spl/hj.pl. deler ut alle medisiner, så har kommunene fått dispansasjon; ass kan dele ut, men det skal dokumenteres hver eneste gang en ass. deler ut medisiner. Vi hadde egne skjemaer for dette lett tilgjengelig på arbeidsplassen. Ei heller sårskift er en oppgave for assistenter. På min virksomhet var dette strengt. Hos gamle, syke mennesker med steriodhud, dårlig sirkulasjon, diabetes etc etc, så er svært få sårskift 'enkle'. Sårskiftet som sådan KAN være enkelt; du trenger da bare å huske alle hygieniske prinsipper (ikke vært borte i andre urene sår tidligere på vakta, planlegging av sårstellet, vasketeknikker, m.m.) Det som en assistent sjelden kan utføre under et sårstell er observasjonsbiten! ..og her kan det brått begynne å bli avansert -selv for de enkleste 'Opsite av -Opsite på'-skifta. Alltid observere omkringliggende hud, tegn til infeksjon/betennelse (kan du tegnene?), forverring, forbedring.. Jeg kjenner til historier der assistenter har satt på et lite 'beskyttelsesplaster' på sakrum hos pasienter -i den tro at det bare var en overfladisk hudskade.. Helt til det viser seg at dette var et av mange tegn på innvendig decubitus (trykksår) hos pasienten.. Dette er ikke ment personlig mot deg,HI! Du gjør sikkert en god jobb -men jeg mener at virksomhetene rundt omkring bær være mer klare på hva assistenter skal/skal ikke gjøre.. Du som assistent har også din fulle rett til å nekte å gjøre oppgaver du ikke føler deg kompetent til! ..og jeg håper du unngår sårskift! God vakt! ..ser jo nå at dette ble et litt lengre svar enn planlagt, men skitt au!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Ja, her er det ikke kapasitet til at bare spl/hj.pl kan dele ut medisiner, i såfall hadde det ikke blitt tid til de andre viktige oppgavene de skal ta seg av. Men har registreringsskjemaer hjemme hos alle brukere der vi krysser av hva vi har gjort og skriver under. De verste sårskiftene tar ikke vi oss av, det er bare de som er "enkle", hudavskrapninger og overfladiske trykksår på bedringens vei. Med mindre vi bare skal assistere andre. Følger da sårprosedyre. Skjer i blandt at vi blir satt opp på sårskift vi absolutt ikke er kompetente til, men da har jeg nektet. VELDIG populært når det er en travel kveldsvakt, med en spl som er redd for å jobbe og helst bare vil ha mest mulig pause på... Men det er absolutt IKKE min oppgave å ta meg av sånne skifter, jeg vil ikke ha det på meg om det blir noe feil, eller det er ting som skulle vært observert.. Samme med skifte av f.eks smerteplaster, var en stund mange mente vi bare kunne gjøre det (av ren latskap, er jo tungvindt å kjøre langt "bare" for å skifte et plaster....), men heldigvis kom det frem etter en stund at dette ikke var lov. Er fremdeles noen som prøver seg, men det blir ikke aktuelt. Spesielt ikke etter jeg oppdaget hvor store feil som var gjort ved dette hos en pasient, ikke rart han stadig følte seg uvel og var smertepåvirket..! Er vel best å bare sette i gang å få seg en utdannelse så man får papirer på hva man kan gjøre..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Smerteplaster?! Sier du at assistenter fikk skifte det? Det er jo rett og slett galskap i verste mening..! Godt det kom frem at dette ikke var riktig! ..men det skjer sikkert i andre distrikter fremdeles.. *grøss* Jeg er fremdeles i stuss på at assistenter hos dere får skifte på trykksår 'på bedringens vei'.. En person med trykksår har ofte stor risiko for å utvikle trykksår både der og andre steder.. Kan man garantere for at en assistent kan skille granulerende vev fra annet vev for eks? Uff.. liker ikke.. Et sår et et sår i min sykepleiehverdag. Men selvfølgelig kan assistenter assistere en sykepleier så mye de makter! Det er jo gulle godt! Da har sykepleieren det sykepleiefaglige ansvaret for sårbehandlingen -og da er ansvaret plassert på korrekt sted. Er det noe -hva som helst!- du føler deg inkompent på, så nekt til du blir blå! Du skal ikke utføre ting du er usikker på eller ikke SKAL utføre (sårskift, smerteplaster etc). Du har din fulle rett til å nekte på ting du faktisk ikke har lov til å utføre.. Eller rettere sagt; sykepleier har ikke lov til å spørre deg! En assistent er en assistent. En ufaglært medhjelper. Sånn er det bare -og disse skal ikke ha delegert noe sykepleiefaglig ansvar. Med unntak av medisinutdeling som man allerede nevnt har fått disp for i åpen omsorg/hj.spl. Selv gjorde jeg som vane å veksle mine faste 'dusjinger' med andre pasienter enn mine egne fast på lista.I dusjsituasjonen har man en flott mulighet til observasjon av hele pasienten uten at det blir mer rart enn nødvendig. Da skal jo pas være naken uansett, så.. En dag byttet jeg en dusj med en av mine assistentkolleger. Assistenten hadde da hatt pasienten på sin liste et års tid, vil jeg tro. Jeg fikk 'sjokk' da den kvinnelige pasienten kledde av seg; det ene brystet var så å si 'vrengt'. Her var det fullt av kreft i hele det ene brystet..! Damen ble sendt i hui og hast til sykehus for behandling. Etter den dagen ble jeg enda mer obs på hvilket ansvar somligger på sykepleierne og hvilket ansvar assistenter kan ha.. Lykke til med skolevalg!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Huff, det hørtes helt grusomt ut..! Heldigvis har vi ganske god rullering på hvem som har hvem her, og om det er ufaglærte eller ikke hos pasientene. Sånn sett er det "ok" med sårskiftene, men forstår godt hva du mener.... Selv om jeg vet en del om hva jeg skal se etter og er flink å dokumentere, rapportere eller kontakte ansvarsspl om jeg er det minste usikker eller syns det ser stygt ut, vet jeg at det er langt fra alle som gjør det... Så ser den.. Takk for det..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå