Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Jeg er gravid og har akkurat fått vite at det er to babyer. Har en sønn fra før som er 8 år, jeg selv er 29. Hvordan i alle dager kommer dette til å gå?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Kan ikke si noe annet enn at jeg sitter i noen lunde samme båt selv. Det er relativt kort alder mellom mine barn (minstemann er ett år) og jeg er gravid med tredjemann, Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg med en gang at det kommer til å gå kjempe fint. Selv føler jeg at det ikke kommer til å gjøre det i min egen situasjon Lykke til uansett! Klem
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Takk! Det må jo bare gå på et vis! Babyen var planlagt, det var bare ikke planlagt med to stykker. Hvorfor tror du ikke det skal gå bra med deg? Er du redd? Jeg er redd for at jeg ikke skal klare å gi de all den kjærlighet og omsorg de trenger. Spesielt i starten
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Jeg er redd for akkurat det samme. Ser for meg at jeg ikke lenger skal ha mer tid til å leke med ungene mine, eller tid til å kose med de på kvelden før de legger seg. Jeg er så utrolig bekymret for alt egentlig. Tvillinger er jo egentlig bare helt fantastisk! De kommer til å bli bestevenner når de blir eldre Vet du om det er gutter eller jenter eller begge deler?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Egentlig godt du har en fra før så ikke alt blir nytt. Selvf kommer du til å bli sliten, men dette greier du!! Håper de blir som mine de sov veldig mye i starten, fikk gradevis vent meg til situasjonen. Nå er de snart 1 år, og det er virkelig kos med tvillinger de har også hverandre som avlaster deg litt selv om du må følge med. Er herlig når tvillingjenta mi sitter på gulvet og ler seg skakk av sin tvillingbror og storebror. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Ja, det er sant. Var alene med første barnet også, så det vet jeg jo hvordan er, men to stykker på en gang... iiiik. Vet ikke kjønn enda. Er bare 8 uker på vei, men fikk tidlig UL. Hvordan var det i starten, fram til de sov ordentlig på natten? Det er den tiden jeg husker som slitsom med nr 1. For jeg trenger søvn, og med to babyer kan man umulig få sovet noe. Tok du feber metoden på dem eller noe slikt? Tenker at jeg må være strengere med sovetider når de er to.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Et godt råd når det gjelder mat om natten: Når den ene tvillingen våkner vekker du den andre. Det gjorde jeg etter råd jeg hadde fått. De sov ca tre timer av gangen. Ved 3 mnd sov jenta mi rundt, mens gutten våkner enda 2-3 ganger om natta. Nå får han bare vann etter råd fra helsest, men våkner like herlig. Hadde mulig hjulpet med smokk, men ingen av de vil ha.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 Litt på siden, men: Hvordan har du planlagt babyen når du er alenemor? Jeg mener det ikke som kritikk, jeg er bare nysgjerrig Det kommer til å gå så fint så!! Her er en blogg du kan se på, hun er i noen lunde samme situasjon som deg: http://donormamma.blogg.no/ Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Bare legge til at en må regne med en del mer gråt med to. Skifter du bleie på en og den andre begynner å gråte kan du jo ikke bare gå ifra. Og, er også litt streng nå når det er sovetid tar de helst ikke opp ved gråt roer de i vogna/senga. Du har jo et eldre barn som kan hjelpe til litt? Storebror her er 4år og syns det er gøy å hjelpe til litt. Han er jo så stolt av de små, er så gøy å se.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Planlagt fordi jeg har brukt donor og ikke hatt sex for å få barn Har ønsket meg barn i mange år, helt siden jeg fikk nr 1, men kunne ikke få før fordi jeg gikk på skole og ikke hadde jobb. (nr 1 var ikke planlagt da). Begyner å vende meg til tanken på to søte små, det er jo en ekstremt stor gave som jeg har fått! Bare veldig vedlig skummelt. Storebror kommer helt sikkert til å hjelpe til masse Det er jeg ikke redd for Mate de samtidig på natten var lurt. Da får jeg kanskje sove innimellom... hehe
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Så dine er donorbarn? Det er mine og, men hatt eggdonasjon jeg da. Ja, mat de samtidig. Du klarer å hvile litt på dagen og, når de sover storebror er på skolen. Ikke alle som har sex får å få barn i disse tider he he. Men, enda godt vi lever nå med så mange muligheter på å nå vår største drøm. Hvor i landet bor du? Kan være du vet, men legger til at du kommer til å bli sykmeldt tidlig. Jeg ble sykm i uke 21. Hadde kjempeform i 2 trimester, men som tvillinggravid skal du hvile mest mulig, dette får du igjen får i 3 trimester. Du blir tettere fulgt opp, mange ullyder da de må se liv fra begge. Jeg var heldig og nærmest fløy igjennom svangerskapet, og fikk grei fødsel for min del, ble litt hast med å få tv2 ut, men gikk kjempebra. Når det gjelder fødsel vil sikkert jm prate mye om epidural, og for all del ta den. Hadde ikke jeg hatt den hadde jeg født jenta, og tatt ks på gutten. Nå kom det mye hulter til bulter, men bare noen tips på veien.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #13 Skrevet 11. september 2010 Gratulerer først og fremst!!:-) Dette vil du klare. Vær smart på forhånd og ta i mot råd fra andre tvillingmødre, vær aktiv på tvillingforum osv, det vil du få igjen for! Mine var veldig premature (uke 27) og ting har ikke vært helt som det "skal" før nå, så tips om "normale" tvillinger får du ikke fra meg:), bortsett fra RUTINE, RUTINE RUTINE. Alfa og omega når det gjelder tvillinger. (dette var umulig med mine, men..) Ellers burde du også lese litt om premature barn, det er vanlig at tvillinger kan komme litt før..ikke så tidlig som mine vanligvis, men greit å vite litt om nyfødtintensiv hvis man skal være der en uke eller to:-). Jeg visste ingenting om det på forhånd. Ellers, tvillinger ER utrolig koselig, spesielt når de blir større..MEN det kan også være helt FORFERDELIG slitsomt!! En kan få kolikk, begge kan få kolikk, en skriker mens du mater den andre (ikke alle får til dobbeltamming) en kan få problemer med å amme, mens den andre klarer det, en kan ha et godt sovehjerte men ikke den andre +++ Det første året sov jeg 3 timer om natten. Man er ikke like mobil med to, ting tar dobbelt så lang tid og har man dobbelt av ting å drasse med seg. IKKe alle tvillinger er bestevenner med en gang heller, de er ikke to like mennesker, men kan krangle som alle andre søsken. Mine lekte godt sammen da de ble 3 år, men det tok altså 3 år.. Selv om jeg eUTROLIG glad og takknemmelig for mine, er det en grunn til at jeg ønsker meg en neste gang. Og der var noe av det negative, som JEG ville ønsket noen fortalte til meg, jeg hørte kun om solskinnshistorier. Godt mulig du seiler gjennom svangerskapet og går til termin og har verdens letteste fødsel og barseltid da;-)) Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #14 Skrevet 11. september 2010 Kjenner meg igjen, er en grunn til at jeg vil bare ha ett barn neste gang, hvis det blir en neste gang. Holder med ett sett, men er mye kos også da. Det jeg savner er mer egentid med hver av de. Er mange som føder tvillinger før tiden (før uke 36) så lurt å lese litt om det og. Mine kom i uke 37.0 og jeg har vært konisert.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #15 Skrevet 11. september 2010 Etterhvert burde du melde deg inn i tvillingforeningen. På feks Barnas Hus får du 10% når du handler + mange flere butikker. De har også svangerskapskurs, og flere bøker. Ellers sier jeg som hun over: RUTINER!!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #16 Skrevet 11. september 2010 Så flott at du gikk tiden ut da 10.34, til tross:-) Ja, det er også en av grunnene til at jeg inderlig ønsker meg enling neste gang (prøvende) man trenger ikke dele seg på samme måte. Altså da har jeg jo to fra før, men ikke to babyer..tvillingene mine begynner også å bli store. Jeg hadde mye dårlig samvittighet i begynnelsen, ja. Må bare føye til at jeg er veldig heldig som har verdens fineste jenter, det ble lite positivt nå;-)
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #17 Skrevet 11. september 2010 Hvor gamle er tvillingene dine da 10:46? Eneggede? Mine jente/gutt blir 11 mnd til uka. Har da en fra før. Når jeg fikk første satt han mye på fanget, og ble bært mye, med tvillinger er jeg mer på gulvet. Ikke noe glad i å bære begge på en gang, de vrir seg som åler. Anbefaler en treningsmatte, den er/har vært utrolig mye i bruk her. Storebror bruker den også til å stupe kråke.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #18 Skrevet 11. september 2010 Av de jeg kjenner kan jeg bare si at tvillinger kan være kjempetungt. Et supersprekt vennepar av oss fikk tvillinger som hadde helt ulik døgnrytme så de voksne fikk aldri søvn og de nærmest kapitulerte og mora til venninnen min måtte flytte inn. Det er vel de 3 første mnd som kan være tøffest. Nå trenger det jo ikke gå slik med deg men du bør alliere deg med noen så ikke du kommer helt skjeivt ut og får en dårlig opplevelse med skjønningenes første leveår. Prat også mye med 8 åringen så han/hun skjønner at dette blir mye arbeid for mor i tillegg til at dere skal prøve å kose dere sammen. Lykke til ;-)
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #19 Skrevet 11. september 2010 Derfor så viktig å prøve å samkjøre døgnrytmen. Noe mine ikke er lenger....
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #20 Skrevet 11. september 2010 Koselig da, deilig når de nærmer seg året også, min erfaring er at mye forandret seg da og ble lettere:-) Mine blir 4 år snart, så de er store:-) Toeggede jenter. En av dem skulle vært enegget, de var trillinger først. Treningsmatte, lekegrind og vippestoler brukte jeg mye. Jeg brukte også elastisk bæresjal en del.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #21 Skrevet 11. september 2010 Ferber er ikke ok, tvillinger eller ikke!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå