Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 føler vi ikke er så flinke til å ha så veldig mye variert og føler vi har mye kjedelig, så kom med masse middagstips, gjerne oppskriften også, skal sette sammen en middagsliste på flere uker
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. september 2010 Forfatter #2 Skrevet 10. september 2010 ingen?
sillyfilly og Olivia Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Jeg syns kjøttboller med potetmos og rødvins saus er utrolig godt! jeg lager kjøttbollene selv. 400 g kjøttdeig 1 ss tomatpure 1 ss sennep Bland ingrediensene over og stek små boller Så kan du jo gjøre det enkelt og lage pose saus og potetmos fra pose Biffsaute er utrolig godt!! http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=8353 Jeg kutter ut aspargesen og har i gulrøtter, sellerirot, kålrot, pastinakk og søtpotet. Jeg lar kjøttet koke i 3-4 timer og hiver i grønnsakene ca en time før servering. Ekstra godt er det også med litt tomatpure oppi
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Pasta, kjøttdeig/karbonadedeig og tomatsaus. Lag evt sausen selv. Varier med revet ost over, hvitløksbrød eller salat til. Pluss ulike typer kjøttdeig og pasta. Gratenger basert på tykk hvitsaus med potet til. Grønnsakerne kokes enten ved siden av eller has oppi forma. Fisk i form. Grønnsaker i form. De trauste fiskebollene og de tradisjonelle kjøttkakene med rødkål eller sesongens tyttebær som følge. Viltkjøttskav i gryte med hjemmelaget potetmos og de føromtalte tyttebærene. Pannekaker Monsterpannekake i langpanne i ovnen. Blodpannekaker Fiskeburger, nypotet i båter stekt i form og salat. Taco med det dere liker lammesteik helbakt ørret Alskens typer fisk kokt med potet, grønnsaker og saus/smør til. Husk eggesmør til kokt kveite og rømmesaus til laks. Hjemmelaget pizza. Kjøpingspizza til temmelig travle dager. Ostesmørbrød med pølse til de enda travlere dagene. Sånn, var det jeg kom på i farta.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Pleier å kjøpe ferdig lapskausblanding og saltkjøtt. Så settes kjøttet på kok først, ca 4 timer, grønnsakene tilsettes mer mot slutten avhengig av hvor istykkerkokt dere vil ha dem. En raskere variant er med pølser eller ferdigkokt restekjøtt. Tilsett evt mer grønnsaker som dere har i kjøleskapet. Serveres med flatbrød
ana baroma Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Glad i fiske, jeg da... Hjemmelagde fiskekaker (rør ca 500 gram fisk som kolje/hys eller lyr i foodprossesorn sammen med 1 ts salt til det er seigt. Ha i en strøken ss potetmel og spe med melk. Krydre til slutt med pepper. Stek ca 2 ss store fiskekaker på medium varme og evt etterstek i ovnen på 150 grader. Da blir de luftige og gode!! Det tar ikke veldig lang tid heller:)) Denne kan varieres i det uendelige med krydder ig ting man putter oppi. Men utgangspunktet smaker nydelig. Tilbehør kan være så mangt. Pai med laks Paideig (kremt, jeg bruker Maizena sine stort sett). 300 g laksefilet uten skinn holder til en pai. Skjær den i lange strimler og legg på paideigen som du har presset ut i forma. Ha i masse vårløk/purreløk og hell over eggestand med 5-6 egg og ca 1,5 dl melk. Stekes i ovnen i ca 1 time på 150 grader... Serveres med salat. Lettsaltet torsk med gulrotstuing er jo godt! Fiskesuppe, vi bruker ofte den frosne til findus og sper på med mer gulrot, løk og fisk/fiskeboller/fiskepudding. Serveres med godt brød evt... Fiskegrateng lager vi også selv og fryser ned før de stekes, da er de lette å ta etter, sunnere og mer fisk i enn de kjøpte - og de smaker bra!! Baccalao er også godt å å ha i frysern:D veldig sunt og godt! Vi prøver også å ha en kjøttfri dag i uka, dvs da kjører vi vegetarrett. det kan være alt fra en vegetarpai eller tomatsuppe med røde linser til en god salat med kokte egg og godt brød til stekt egg;) Disse dagene har vi heller ikke skinke eller annet kjøttpålegg på skivene. Fiskepålegg er dog lov:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå