Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Er for tiden sykemeldt, har vært sykemeldt siden 1 juni. Sliter med kronisk betennelse i skuldera og 31 mai sa manuellterapauten min at hvis jeg skulle forsette å jobbe, så ville hun ikke behandle meg mer (ikke akkurat med de ordene, men hun sa det nesten sånn). Fordi jeg ikke kom til å bli bedre i skuldera hvis jeg forsatte å jobbe. Har fått 3 kortisonsprøyter fra slutten av april, frem til nå for 14 dager siden. Mitt gamle arbeidsforhold er avsluttet fordi kontrakten min gikk ut, så nå er jeg sykemeldt uten å ha arbeidsgiver, penger får jeg jo (hvis NAV klarer å behandle søknaden min snart). Venter på et behandlingsopplegg på skulderklinikk, vet ikke helt hvordan det foregår men vil prøve dette for å slippe å operere. Men nå har jeg sett en jobb som jeg kunne tenkt meg å søke på, det er et vikariat på 50-60%, arbeidstid 09.00 - 13 eller 14 hver dag. Dette hadde passet meg perfekt med tanke på arbeidstiden. Tenkte jeg skulle søke, men så er jeg fryktelig usikker på om jeg klarer å jobbe 50-60% med den skuldera mi!! Så jeg lurte på om jeg skulle ringe til de og snakke med de om jobben å fortelle hvordan ting er med skuldera, eller om jeg bare skal søke på jobben uten å nevne noe i det hele tatt. Føler jo at jeg lyver da, og det er jo ikke positivt. Hva hadde dere som arbeidsgiver likt at jeg gjorde?? Det er vel noen her inne som er med på ansettelser osv. På forhånd takk for tips og gode råd :-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Jeg hadde selvfølgelig likt at du var ærlig om skulderen, men det hadde selvfølgelig gjort meg svært betenkt på å ansette deg.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Jeg er ikke med på ansettelser osv, jeg svarer som ukvalifisert ufaglært inkompetent etc etc. Men jeg hadde sannsynligvis ikke ansatt deg. Rett og slett fordi (forutsatt at det er flere kvalifiserte søkere) formen din blir et usikkerhetsmoment som andre søkere ikke har (eller i hvert fall ikke sier noe om). Velger såklart heller en frisk person. Urettferdig at det rett og slett ikke lønner seg å være ærlig. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt og bare latt være å si noe. For å sette det litt på spissen har sikkert alle arbeidssøkende ett eller annet de kanskje burde ha fortalt om i søkeprosessen, men den enkeltes innstilling til sitt problem og om den potensielle arbeidsgiveren har noe med det å gjøre varierer nok veldig fra person til person.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 For å være helt ærlig, så ville jeg ikke ha ansatt deg om du fortalte om skuldra di, med mindre du klarte å overbevise meg om at den overhode ikke ville bli noe problem. Om du derimot kom på intervju, jeg ansatte deg, og du nærmest startet med en sykemelding, så hadde jeg ikke vært veldig blid, og tillitsforholdet oss i mellom hadde vært ødelagt. Det gir ikke grobunn for et godt arbeidsforhold. Jeg ville helt klart ha foretrukket at du var ærlig.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Hadde ikke ansatt deg om du sa det med skuldra. Er best å ikke si noe desverre...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Tror jeg skal gå for å være ærlig, er vel kanskje en sjangs for at jeg blir sykemeldt ganske kjapt!! Men vet jo ikke, kan jo hende det fungerer bedre en jeg tror, siden jeg nå har fått min tredje kortison sprøyte. Driver å flytter nå, og jeg kjenner det godt i skuldera når jeg har løfta for mye. Men på en annen side, så kan jeg faktisk ligge på den skuldera for første gang på mangen år nå!! Er en person som ikke kan lyge, så jeg får det vel best med meg selv når jeg er ærlig!!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Sys du skal avvente med å søke til du er bedre...Prøv heller å få en praksisplass gjennom Nav, så du får utprøving først...Da kan du finne ut hva du klarer og ikke...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 Snakk med de på NAV. Det går nemlig an at de betaler arbeidsgiverperioden ved sykemelding grunnet kronisk sykdom. Og så søker du og er helt ærlig, men poengterer for arbeidsgiver at NAV vil dekke arbeidgiverperioden, så ikke de blir økonomisk belastet ved å ansette deg! Lykke til;-) -og i intervju har arbeidsgiver IKKE lov å spøre om helse, familie og evt graviditet, men de gjør det gjerne alikavel. Og lyver du er det ikke bra...
Gjest Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Jo de har absolutt lov til å spørre om helse og tidligere sykemeldinger. Og lyver du om det og de finner det ut, er det ganske alvorlig. Du kan til og med bli bedt om å gi en skriftlig erklæring (fylle ut et lite skjema), der du må oppgi evt kroniske sykdommer (som er relevante for jobben selvfølgelig). Dette er helt lovlig, og ganske vanlig (spesielt i store bedrifter).
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Jeg ville vært ærlig. Hvis du er den rette for jobben vil arbeidsgiver ta sjanse på at det går bra. Men du kan godt vente med å fortelle om skulderen til intervjuet hvis det faller seg naturlig synes jeg
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #11 Skrevet 10. september 2010 Sitter i posisjon der jeg er med på å ansette folk. Hadde aldri ansatt noen jeg visste hadde problemer med skulderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå