Gå til innhold

Sykemeldt hele svangerskapet, permisjonspenger?


Lykkeligmamma:)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i et risikosvangerskap, og er nå sykemledt.

Er kun i Uke 6, men antakelig vil jeg ikke kunne jobbe mere.

Men det jeg lurer på er .. arb giveren min har sendt inn til nav det jeg tjente siste 3mnd før jeg ble sykemeldt .. hvis jeg blir sykemeldt hele svangerskapet, vil dette bli grunnlaget for permisjonspenger også`?

Jeg får jo ikke jobbet noe, eller tjent noe siste 6/9 mnd jeg er gravid ..

Men de beregner jo sykepenger i denne perioden.

Mulig legen min sender bekreftelse på hvorfor jeg ikke kan jobbe, og at det er risiko i svangerskapet, pga tung jobb etc .. da vil jeg vel få svangerskapspenger, ikke sykepenger? Men det blir vel det samme?

Skulle sååå gjerne ha jobbet, men .. ser visst ikke ut til at jeg kan dette.. å heller ingen mulighet for å bli satt til noe annet arbeid ..

 

Håepr noen vet litt mer enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om grunnen til at du er sykemeldt er at jobben er farlig så er rett ytelse svangerskapspenger og ikke sykepenger. Svangerskapspenger er en ytelse til gravide med jobb som er til fare for fosteret der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Får du svangerskapspenger (eller sykepenger) så gir det opptjening til foreldrepenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert kjempe dum som spør igjen, men du sier at når man er sykemeldt under hele svangerskapet så får man permisjonspenger når babyen er født? Ja, trenger det inn med teskje ;)

selvom man er sykemeldt pga noe som ikke har med graviditeten å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste her er å få jordmoren din til å søke om svangerskapspenger for deg, siden du blir sykmeldt så tidlig, for da sikre du dine "rettigheter" selv også etter fødselen:) For dersom man er sykmeldt 100% i et år, så MÅ man jobbe i 6 måneder etter det før man har opparbeide nok til å sykmelde seg igjen.. Man nå aldri hva som skjer med ens kropp etter fødselen.... Derfor er det kjekt å vite at svangerskapspenger VIL ikke komme i klemme her....

 

Du får lykke til i resten av svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svare på ting man ikke har peiling på Ane Elise????

1. : Man kan ikke velge fritt mellom svangerskapspenger og sykepenger, er man syk SKAL man ha sykepenger.. Svangerskapspenger er en ytelse til FRISKE gravide med en jobb som er farlig for fosteret (f.eks kjemikalier, utagering/vold osv) hvor arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge..

2: Stemmer at om man er sykemeldt i 52 uker må man jobbe i 6 md for å opparbeide sykepengerettighet - men det du glemmer er jo at HI skal ut i permisjon - og foreldrepenger er likestilt med jobb når det gjelder å opparbeide seg sykepengerett.. Ettersom en permisjon som oftest varer mer enn 26 uker (? eller har du hørt noe annet?) så opparbeider man seg med andre ord rett til sykepenger underveis..

 

Til HI : Ingen problem å være sykemeldt, men vær obs på dette med 52 uker! Du går jo gravid i 40 uker og litt, så om du har vært sykemeldt i mange mnd før graviditeten så kan det være du må over på aap før du går ut i permisjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...