Gå til innhold

Noen samfunnsfag lærere her eller noen andre med peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg studerer skoleretta samfunnsfag som nettstudie og trenger litt hjelp.

Jeg sitter å skriver en oppgave om ytre geologiske prosesser som jeg håpte å bli ferdig med før det blir for tett innpå termin.

Så om noen har litt peiling og tid, kanskje noen ville hjulpet meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke masse tid, men dette rekker jeg å fortelle:

Du bør starte med å fortelle forskjellen mellom ytre og indre krefter. Start alltid med oppklaring av begreper og hvordan du skal begrense oppgaven.

Indre krefter; Jordskjelv, vulkanutbrudd, platene som flytter seg. Hvordan ble f.eks. Island til? Midthavsryggen.

Ytre krefter; nedbør, hva er nedbør og hvordan kan dette forandre terrenget over tid? Hvordan preget isen landskapen under istiden? Sten sitter fast i isen fungerer som sandpapir. Vind! Hvordan vind kan lage forørkning? Eks. Kanariøyene, danmark, vestsiden av kreta. Hva kan gjøres for å forhindre at ørkenlandskapet spres.

Velg enten å fortelle raskt om de ulike ytre kreftene og fordyp deg i en av dem, eller gi en bred oversikt over de ulike kreftene. Altså, bestem deg om dette skal bli en oppgave som går i bredden eller dypden. På et årsstudie, krever de ikke så mye dybden, men personlig foretrekker jeg dette likevel, da jeg har erfart å score best på dette.

Skrevet

U-dal= laget av isbreer

V-dal= laget av elver

Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg men synes studiet ditt hørtes interessant ut. Nettstudie? Hvor da?

Skrevet

Takk for godt svar!:) Vind hadde jeg faktisk ikke tenkt å å ta med:)

Så jeg bør forklare forskjellen mellom indre og ytre krefter uansett om oppgaven omhandler de ytre?

Skrevet

Virker ikke som dette har noe med samfunnsfag å gjøre akkurat ... Hilsen en samfunnsviter

Skrevet

Hm, dette minner om det vi lærte på videregående i geografitimene. Jeg studerer sosiologi (samfunnsfag..) og dette har vi ikke som pensum. Sikker på at du studerer samfunnsfag, hihi?

Skrevet

samfunnsfag på grunnskolenskolen er jo: Historie, geografi og samfunnskunnskap:)

Skrevet

HI er 20 år, så jeg håper hun er fedig med grunnskolen :D

Skrevet

På grunnskolen er samfunnsfag delt opp i 3:

-historie

-geografi

-samfunnskunnskap

Så ja er ganske sikker:P

Skrevet

Ja ha. Tydelig at forfallet på skolen har kommet langt, når de greier å blande sammen vidt forskjelliige fag på den måten.

Skrevet

ja jeg studerer til å bli samfunnsfaglærer på grunnskolen:p

Skrevet

Åja ; ) Lykke til med oppgaven og studiene!

Skrevet

Jeg er 14:48

Du bør ikke bruke lang tid på de indre kreftene, men jeg mener at du bør forklare forskjellen i korte trekk, kanskje kun i et avsnitt i innledningen eller noe. Dette for å vise at det er flere krefter som påvirker overflaten, men at du i denne oppgaven kun skal fokusere på de ytre kreftene. Det er vanlig å forklare i innledningen hvordan du skal begrense deg i oppgaven. Husk å forklar hvorfor!

Eks:

Jordens overflate påvirkes av mange krefter. Disse kreftene deles inn i indre og ytre krefter. De indre kreftene kan være.... De ytre kreftene kan være.... I denne oppgaven ønsker jeg å begrense meg til å skrive om de ytre kreftene.

Men nå vet ikke jeg om du har funnet et tema selv eller om du har en oppgavetekst? For hvis du har en oppgavetekst hvor det står konkret hva temaet skal være, må må kanskje få frem på en litt annen måte.

Hmm.. Merker at jeg savner å undervise!! Jeg underviser i samf. på ungdomsskolen og dette emnet blir vanligvis lagt på 8.trinn. Min erfaring er at elevene liker geografi, men at de kan svært lite om dette fra barneskolen...

Skrevet

Jeg er 14:48

Du bør ikke bruke lang tid på de indre kreftene, men jeg mener at du bør forklare forskjellen i korte trekk, kanskje kun i et avsnitt i innledningen eller noe. Dette for å vise at det er flere krefter som påvirker overflaten, men at du i denne oppgaven kun skal fokusere på de ytre kreftene. Det er vanlig å forklare i innledningen hvordan du skal begrense deg i oppgaven. Husk å forklar hvorfor!

Eks:

Jordens overflate påvirkes av mange krefter. Disse kreftene deles inn i indre og ytre krefter. De indre kreftene kan være.... De ytre kreftene kan være.... I denne oppgaven ønsker jeg å begrense meg til å skrive om de ytre kreftene.

Men nå vet ikke jeg om du har funnet et tema selv eller om du har en oppgavetekst? For hvis du har en oppgavetekst hvor det står konkret hva temaet skal være, må må kanskje få frem på en litt annen måte.

Hmm.. Merker at jeg savner å undervise!! Jeg underviser i samf. på ungdomsskolen og dette emnet blir vanligvis lagt på 8.trinn. Min erfaring er at elevene liker geografi, men at de kan svært lite om dette fra barneskolen...

Skrevet

Eneste jeg husker fra geografi på barneskolen var at vi hadde prosjekt hvor vi fikk utdelt hver sitt land vi skulle skrive om og slikt:p

Vi har en oppgave tekst.

YTRE GEOLOGISKE PROSESSAR

Me deler geologiske prosessar i to hovudgrupper: indre prosessar og ytre prosessar.

1. Gjer først greie for ulike ytre prosessar som gjer seg gjeldande i Noreg. Illustrer gjerne med konkrete døme.

2. Gjer deretter meir detaljert greie for korleis isen har arbeidd og framleis arbeider i Noreg og korleis dette viser att i landskapet.

3. Beskriv landskapet på din eigen heimstad.

4. Gjer til slutt greie for kva ytre prosessar som har vore med på å forme landskapet på heimstaden din og kva former dei har skapt.

Er ferdig med 1 og 2 nå, så er kommet godt i gang!:) Så tror det skal gå greit. Er greit å bli ferdig med det så jeg slipper å sitte så mye med oppgaven nært termin:)

Skrevet

Ja, men da har du en konkret oppgavetekst og da må du jo ta del for del. Dette blir sikkert veldig bra! :) Hvis du skal vise at du vet forskjell på indre og ytre krefter, kan dette komme frem oppg 4? Du skal jo bare beskrive landskapet i oppg 3. Forklare hvordan terrenget er liksom. I oppg 4 må du da vise at du virkelig forstår forskjellen mellom de indre og ytre kreftene, fordi du da må sortere dem ut.

Lykke til videre! Både med klumpen i magen og med studiet! Jeg er hjemme i mammapermisjon og vil anbefale deg både læreryrket og mammarollen! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...