Gå til innhold

hvor skal deres nyfødte baby sove om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt att med tanke på amming kan det være greit å ha h*n på vårt soverom, i egen vugge seng. Man følger lettere med om noe skulle skje etc.

Men jeg ser heller ikke bortt fra att den lille kan komme til å ligge på eget rom fra første stund, hvorfor er ikke dette bra eller hvorfor er det bra.

Har en følelse av att mange kommer til å himle med øynene om de blir lagt på eget rom fra første stund?

Spent på innspill fra dere som skal bli foreldre for første gang og dere som har baby og barn fra før, hva gjør dere? Og hvorfor? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har sovet inne på soverommet vårt i egen seng, ganske nær senga vår, frem til de var 7 og 9 mnd gamle..

kan love det at det blir drygt å måtte stå opp og ut i et annet rom for å amme, viss du skal amme da..

Og jeg syns det er en trygghet å ha de inne på soverommet vårt når de er så små :)

Skrevet

Vår kommer til å ligge i egen seng på vårt rom de første månedene. Det gjorde eldstemann også, han flyttet på eget rom da han var 10 mnd.

Rent praktisk er det jo best å ha dem på samme rom, siden de krever mat på natten den første tiden. Da er det lettvint å bare løfte den lille over i sin egen seng, og slippe å stå opp og flytte seg til et annet rom. Den første tiden spiser de jo gjerne 2-3 ganger i løpet av en natt!

Det er jo også anbefalt at man har babyen på foreldrenes soverom i forbindelse med krybbedød, så vi har ikke vært i tvil om at det er det beste.

Skrevet

I sin seng som står rett ved siden av min plass i senga, eller sammens med oss i senga, alt etter hva babyen har lyst til:) Syns det er veldig greit å samsove i begynnelsen hvis de er urolige, istedenfor at jeg må ut og inn av senga 1000000 ganger med vondt underliv.

Skrevet

H*n blir å ligge i egen seng på vårt soverom. Vet ikke hvor lenge, for vi har ikke andre soverom i samme etasje som vårt, og jeg liker ikke tanken på å la baby sove alene i en etasje over oss.

Skrevet

Helt i starten syns jeg det er mest praktisk at babyen ligger på rommet sammen med oss, i forhold til amming osv. Har vugge rett ved sengen vår. Har ikke noen plan for hvor lenge vi har det slik, det er noe jeg kommer til å vurdere litt etter hvert når jeg ser hvordan babyen er og hvor mye han spiser om natten osv. Vi har ikke laget klart babyrommet enda, men på rommet han etterhvert skal få har vi stående en dobbeltseng nå, i tillegg til grindseng til den lille. Rommene er uansett vegg i vegg, så det blir ikke helt store avstanden. Så kan vi flytte litt rundt på oss alt etter behov.

Det beste er vel egentlig ikke å planlegge alt i detalj, fordi ting går som regel ikke som vi planlegger allikevel.. Så vi får bare ta ting som de kommer :)

Skrevet

Jeg synes det er mest praktisk å ha babyen på vårt rom så lenge de får mat om natten. Samsoving er imidlertid ikke noe for oss, så det er egen seng fra dag 1.

Skrevet

I sin egen seng inntil senga vår,-og litt oppe i senga vår da;) når jeg sovner med han ved siden av meg..hehe Venter nr 6

Skrevet

Jeg skal ha sngen p mitt rom første tiden, men ikke i sengen da det ikke er anbefalt.. Man sover ofte emr urolig og beveger seg gjerne mer enn man tror. En familie venn av oss skadet barnet sitt veldig ved å sove i samme seng. Så det tør jeg ikke.

Jeg kommer også til å flytte sengen inn på eget rom på dagtid slik at det blir tilvenning til å sove alene også =)

Skrevet

Med jentungen så hadde jeg henne på rommet mitt frem til hun var rundt 6 mnd gammel.. men da pga vi bodde bare i en 2'roms leilighet, så da flytta jeg ut på soffaen i håp om å prøve venne henne av nattmelka... (noe som var og er heller umulig....:/) flytta i en liten enebolig, å da fikk hun eget rom, å er svært fornøyd med det :)

Med lillegutt i magen så tipper jeg at han kommer til å ligge i vugge inne hos meg til værste nattmat-perioden er overstått, så skal jeg prøve venne dem på samme rom (har bare 2 soverom)

Skrevet

Synes det er gret å ha de på rommet vårt til de er 6 mnd..pga av amming og om alt er ok. tenk å ligge i magen i 9 mnd, så plutselig bare ligge helt alene på eget rom, uten en lyd...

Skrevet

i egen seng på vårt rom.. tett inntil min side. Og fra ca midt på natten etter første nattamming, så sover han nok søtt ved siden av meg, akkurat som de to andre..

Mine har flyttet ut ved ca 18 mndr.

Skrevet

Prinsen hang stort sett i en pupp hele natten, så det ble samsoving, med egen seng ved siden av vår. Regner med det blir noe av det samme med prinsessa denne gangen :)

Skrevet

Jeg har et barn fra før som lå i egen vugge, men på vårt soverom de første 3 månedene.. det fungerte kjempe fint...Venter barn igjen nå, og skal hvertfall ha barnet på rommet de første månedene....:)

Skrevet

Skal sove i vuggen sin, på rommet vårt. Etterhvert over i sprinkelseng på rommet vårt. Ungen våkner mest sannsynlig på natten og da er det greit å ha det i nærheten så man slipper å løpe mellom rommene. (amme eller flaske, men er godt å sitte på sengekanten midt på natta)

Skrevet

Vi er en samsovende familie, så her blir det samsoving så lenge babyen/barnet vil det. Det er trygt å samsove om man føger visse retningslinger - se f. eks. her: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/127/Samsoving

Det anbefales sterkt at barnet deler soverom med foreldrene den første tiden for å forhindre krybbedød.

Hvorfor vi samsover?

Trygt og godt for babyen

Fremmer nærhet og tilknytning

Letter amming om natten

Mindre jobb å roe en trist baby

Koselig

Å samsove kan for mange virke slitsomt, men for oss handler det mye om innstilling og tilvenning. Det var vår første baby som lærte oss det - enten samsoving eller ingen soving... Jeg brukte litt tid på å sove godt om natten med baby i senga, og stort sett i nærheten av puppen, men når jeg hadde lært meg det sov jeg kjempegodt! Deilig å våkne uthvilt, og ikke ane hvor mange ganger man har ammet i løpet av natten, eller i søvne/halvsøvne trøste en baby før den våkner skikkelig...

Skrevet

Jg mins jeg har hørt at baby i samme seng som foreldre er økt sjansje for krybbedød jeg, er det helt trygt?

Skrevet

Google trygg samsoving ;) Det skal være trygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...