3xMamma :) Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Lille 1 åringen min har 40 i feber. Jeg er i tvil om jeg skal gi febernedsettende, fordi jeg har hørt at feberen hjelper kroppen med å bekjempe den infeksjonen man måtte ha i kroppen. Men samtidig vet jeg jo hvor slitsomt det er å ha feber. Hva gjør dere? Og syns dere det er avhengig av alder?
<3 mine søte små<3 Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 gi febernedsettende. når det er over 38.5 er det lurt å gi.. det pleier i vertfall jeg.
Nå er vi seks:) Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Ja, gi febernedsettende du.Og pass på å få i han mye væske
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Når jeg ringte poliklinikken da min lille 1 åring hadde 40 i feber spurte de med en gang om jeg hadde gitt paracet. Jeg svarte nei og la til at jeg hadde hørt at det er bra for kroppen og jobbe litt med feber. Endte opp med å nesten få kjeft for å ikke ha gitt paracet ved så høy feber for "..skjønner ikke hvor dere hører sånt tull, men man skal ALLTID gi små barn febernedsettende når de har over 39 i feber!" Grunnen var visst at de er veldig redd for feberkramper hos de minste. Så ny regel her i hvertfall. Opp til 3 år skal de alltid ha paracet om de har over 39 i feber.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Gir helt klart febernedsettende. Ungen trenger ikke lide når den ikke trenger.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 gir du virkelig febernedsettende ved mer enn 38.5? damn. paracet er ikke bare paracet selvom det er reseptfritt. anyway her gir det når feberen går mot 41 i feber. men som du sa. feber er et godt tegn. http://www.apotektidsskrift.no/utskrift.php?seks_id=14405&utgave=
hit og dit Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Feber kan hjelpe kroppen ja, men ikke over 38,5. Jeg gir febernedsettende om den er over 38,5 eller om ungene virker plaget av den. Minsta her har feber i dag (hun er 1 år), den ligger å vipper på 38,5. I dag har hun ikke fått febernedsettende, men hun er trett og sover mye. Blir feberen høyere eller hun virker plaget (ikke bare trett som nå) så får hun. Dette gjør jeg i samråd med lege.
♡ A & E ♡ Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Jeg pleier å gi febernedstettende når det er nærme 39 og allmenntilstanden ikke er så bra. Hadde uansett gitt paracet ved 40, uansett åssen allmenntilstanden er.
Ugl@ Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Jeg ser først og fremst på allmenntilstanden til barnet, virker barnet i god form så sørger jeg for rikelig med drikke og følger feberen nøye eventuelt gir febernedsettende, men det er ingen automatikk i å gi det ved høy feber hvis barnet ellers virker i grei form. Tid er også en viktig faktor, hvis feberen vedvarer over mer enn et par døgn så kontaktes lege, eller lege kontaktes tidligere ved dårlig allmenntilstand for vurdering og eventuelle prøver. Jeg forsøker først alltid å få ned feberen uten paracetamol, kler av barnet litt, drikke, fuktlig sval klut på pannen og pakker rundt et fuktig håndkle som ikke er helt kaldt, men litt kjøligere enn barnet rundt knærne ( tips av lege), eller vasker barnet med en sval klut, hvis ikke dette hjelper gir jeg paracet. Feber viktig del av immunforsvaret tross alt og har en funksjon, skjeldent feberen i seg selv er farlig og småbarn tåler godt å ha 40 i feber i de fleste tilfeller. Ved feber over 3 døgn tyder det på en infeksjon som _kan_ trenge antibiotika behandling, vel og merke hvis det ikke er en virus infeksjon.
marinas skatt Skrevet 10. september 2010 #11 Skrevet 10. september 2010 Jeg gir febernedsettende om temperaturen er over 39 og allmenntilstanden er redusert. Ved feber på 40 eller over måler jeg feber på nytt etter at parasetten har virket i ca 30-45 min. Hvis IKKE feberen da har gått ned med minst 1 grad ringer jeg legen. Det er da høyst sansynlig en bakterie infeksjon som krever antibiotika behandling.
Mom2Two Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Jeg vurderer allmenntilstanden mer enn tallet på termometeret. Gir når den tipper over 40 grader, men før det gir jeg kun når ungen er tydelig plaget med noe. Jøss, gir paracet med en gang ungen har over 38.5? Lettere sjokkert. Unger har da ofte litt feber uten at de har andre plager. Du vet at feberen er med på å ta livet av det viruset som gjør at barnet er sykt eller hva? Det er ellers en myte at det er høy feber som gir feberkramper. Det er rask økning eller rask nedgang i temperatur som gir kramper fordi barnets nervesystem ikke er modent til å tåle så raske svingninger i temp. Har vært gjennom feberkramper med eldstemann. Det forbauser meg at folk gir ungene paracet som om det var smurfepastiller.
**mamma'n til 1, 2 og 3 Skrevet 10. september 2010 #14 Skrevet 10. september 2010 På 40 går min grense. Tenker likt som deg. Er en grunn til feber, og kroppen klarer som regel det uten medisiner. Å gi på 38,5 er iallefall tull. Det er jo nesten ikke feber....
marinas skatt Skrevet 10. september 2010 #15 Skrevet 10. september 2010 http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/100902/paracetamol-kan-gi-astma Paracet skal vel gis ved smerter og høy feber og dårlig almenn tilstand? Tror mange gir paracetmot små vondter her og der.... Det er vel først ved feber over 39 man får den typiske panne feberhodepinen...
3xMamma :) Skrevet 10. september 2010 Forfatter #16 Skrevet 10. september 2010 Takk for svar alle sammen! Er veldig overrasker over at det er så mange som så lett bruker febernedsettende. Jeg har ikke gitt noe ennå. Det er også slitsomt for kroppen å gå opp og ned i temperatur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå