Gå til innhold

Hvorfor ondsinnet sladder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som benytter enhver anledning til å sladre. Jeg tenker ikke på små, ”søte” historier som man kan le litt av, jeg synes den type sladder er greit nok, dette er snakk om regelrett drittkasting. Mye av det er åpenbart spekulasjoner fra hennes side. Slikt slarv interesserer meg lite og ingenting, men jeg lurer litt på hva som er grunnen til drittkastingen hennes. Jeg har spurt henne rett ut, men da ble hun bare fornærmet. Så til dere her inne som liker å høre på eller å selv spre negativ omtale om andre, hva er grunnen til at dere gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg nok du vet svaret på selv. Det har med dårlig selvbilde å gjøre. Folk som er usikre på seg selv liker å svartmale eller trykke andre mennesker ned, i håp om at de vil se bedre ut selv.

Det du kan gjøre er bare å la være å vise interesse, ignorer deg fullstendig, bytt samtaleemne eller bare gå.

Baksnakker hun noen du er lojal mot kan du jo ta personen i forsvar, men stort sett tror jeg det er lures å la være respondere. Lærte dette på et meget interessant psykologiforedrag på Blindern. Den som tier har en enorm makt. Bare tenk deg selv. Hvis du sier noe sjokkerende eller sårende, og dette blir fullstendig oversett vil dette gi en flau smak. En person som er usikker blir om mulig enda mer fyret opp om du krangler tilbake.

Mulig dette var rotete formulert. Spiser frokost, drikker kaffe og typer med en finger... hehe..tidlig morgen!

Skrevet

Er enig i svaret du fikk over her, men vil også legge til en ting.

Det finnes dem som sladrer for å vite hva andre synst om saken.

F.eks. går det litt sladder om en nabo her. Det blir noen slike "jeg hørte dette" og "jeg tror dette" om denne naboen. Her blir det en del synsing gjennom sladder fordi ingen tør å si høyt ut; "Jeg tror ikke barna hennes har det godt hos henne". Vi sjekker terrenget hos hverandre når vi ikke helt vet hva den andre naboen vet. Noen vet litt, andre vet mye....

Og det blir nok sagt en del ondsinnet.

Så det blir sladder om personer og saker det er mye hysj, hysj om. Vil påstå at selvtilliten min er på topp og vel så det:)

Skrevet

Det er nærliggende å tenke dårlig selvbilde, men jeg blir forvirret når tilsynelatende meget ressurssterke mennesker farer med slikt snakk.

Interressant det du sier om taushet.

HI

Skrevet

Hvorfor tar dere ikke kontakt med naboen og spør henne mer eller mindre direkte om det og det er sant når dere er så engstelige for barna? Jeg synes det er meget betenkelig at dere ikke gjør det, men fortsetter å spre dritten (antar at det er temmelig graverende ting det er snakk om siden dere går så langt og sier/tenker at barna ikke har det bra).

HI

Skrevet

"Noen vet litt, andre vet mye...."

Jeg reagerer også på dette innlegget. Dere "vet" altså tilstrekkelig til å mene at barna ikke har det bra hos henne, og så nøyer dere dere med å sladre ondsinnet over gjerdet i stedet for å ta affære på den ene eller andre måten. Dere burde i det minste ha prøvd å snakke med den det gjelder og ikke alle andre, men det er muligens ikke annet å forvente av en gjeng sladrekjerringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...