Gå til innhold

Dere som har hatt/skal ha planlagt KS.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid før UL termin ble dere satt opp?

Fikk dere et ord med i avgjørelsen?

Har termin 2 januar og skal inn til samtale i slutten av mnd. På Riksen er det visst mest vanlig å bli satt opp 10 dager før termin. For meg blir det på julaften:(....Vil ikke det. Håper å få tid rundt den 20...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre dager før, på Riksen. Ingen medbestemmelse.

Skrevet

Jeg fikk ks 5 dager før.

Skulle jeg hatt 10 dager før hadde det blitt midt i påsken og da satte de ikke opp planlagt ks. Da regulerte de heller nærmere termin framfor tidligere, så tipper det samme blir gjort med deg.

På julaften er det ingen sykehus som setter opp planlagt ks, ikke 1 eller andre juledag heller. Så tipper du da får dato 27. desember.

Skrevet

Takk for svar.

Legen min på Riksen mente at de stort sett satt opp 10 dager før. Har to barn fra før og da har vannet gått 2 uker før termin med den ene og 8 dager før med den andre, så det er lite sansynlig at det blir noe annerledes denne gangen.

Hadde håpet å bli satt opp rett før jul....

Jeg får bare vente å se.

Skrevet

En uke før! (jeg kunne velge mellom +/- 3 dager =)

Skrevet

7 dager før.

Hadde absolutt ingen medbestemmelse på tidspunktet

Skrevet

Policy på sykehuset jeg hører til er 7-10 dager før termin. Jordmor mener jeg vil bli satt opp ca to uker før termin, siden fødselen startet to uker før termin sist, men det er legen som har det siste ordet. Skjønner det blir litt spesielt når det er snakk om jula, men husk at det slett ikke er en fordel for barnet å bli tatt med planlagt ks for tidlig. Nyere forskning viser at det er betydelig forskjell bare på 38+5 og 39+0...

Nå vet jeg ikke hvorfor du skal ta ks, men hvis du bor veldig nært sykehuset så det er bare å kaste seg rundt og dra dit for et akutt ks hvis fødselen starter av seg selv, kan du jo gamble litt og be om å få dato på termindagen, har du flaks kan du få et januarbarn i stedet for et slutten-av-desember-barn. :) Men dette er jo bare hvis du er innstilt på det, selvsagt. Vet heller ikke helt hva legen vil ha å si til det... Men jeg kjenner ei som fikk ks kun 2-3 dager før termin, uten at det var helligdager eller andre slike faktorer med i bildet. Tror det er vanligere og vanligere å sette ks-dato så nært opp til termin som mulig...

Skrevet

Hadde mye medbestemmelse selv. Den ene gangen hadde jeg termin 6.1, ks ble tatt 21.12 pga ferieavvikling i julen. Andre gang termin 08.04, ks tatt 25.03 pga eget ønske med til dels store plager i slutten av sv.skapet.

Skrevet

12 og 13 dager før. To ulike sykehus, og ja, jeg fikk velge dato selv(fra 15-10 dager før)

Skrevet

Skulle hatt KS 5aril, fikk etter eget ønske fremskyndet det til 31 mars. Var tvillinger og KS ble da utført i uke 37+1.

Skrevet

HI her:

Jeg får KS siden sist fødsel endte opp i akutt KS etter et helt fødselsforløp. Jeg mistet ca 2 liter blod siden livmoren var "stresset" og helt utvidet etter å ha vært igjennom en fødsel frem til barnet var på vei ut. Den ville ikke trekke seg sammen på naturlig vis grunnet dette og jeg måtte reopereres og få ballongkteter inn i livmoren slik at den skulle trekke seg sammen. Fikk blodoverføring.

Så selvom jeg aller helst ønsker meg et januarbarn er jeg redd for at fødselen skal ha kommet godt igang før jeg får snittet. Er livredd for at det samme skal skje igjen.

Det beste for meg og min kropp er nok planlagt KS.

Synes de virker veldig forståelsesfulle iforhold til dette, så forhåpentligvis støtter de ønsket mitt om å føde rundt den 20 siden jeg har født 2 ganger før termin før.

Skrevet

Jeg skal ha planlagt KS 20 dager før termin. Bestemte ikke dato selv nei. I følge gjengen her inne så er jo kanskje dette litt tidlig, men tror nok at legene vet bedre. Så det var ei som skrev et eller annnet om nyere forskning, og at det er stor forskjell på om de er et par dager lengre i magen liksom. Hva er det for noe propagangdatull da. Når jeg får KS er jeg 37+2, eller 37+3, litt usikker på hva som er rettest. Men sykehuset sa at idet man er 37+, altså i uke 38, er det helt forsvarlig å ta KS. Mitt KS blir tatt på bakgrunn av ekstrem bekkenløsning.

Skrevet

Legen min på Rikshospitalet fortalte meg at før pleide de å utføre KS 2-3 uker før termin, men at de nå har en policy på rundt 10 dager før termin.

Grunnen til dette er at det var så mange babyer som ble født med umodne lunger og trengte pustehjelp når de kom ut.

De ønsker nok at babyen skal være så "klar" som mulig. Særlig når de ikke blir født vaginalt.

HI

Skrevet

Jeg har termin samme dag som deg jeg. Skal få lov til å forsøke normal fødsel, men de skal ha beredskapen klar slik at det blir en slags forventet nødkeisersnitt, og ikke kaostilstander, om jeg ikke klarer det. Jeg har en ryggskade som kan gjøre det vanskelig, men vi håper det skal gå med epidural og positiv innstilling. Jeg har også vært veldig opptatt av det med å kunne risikere å få keisersnitt på julaften. Er jo en litt kjedelig dag å ha for barnet sin del. Nå krysser jeg bare fingrene for å få gå til termin, og at alt skal gå bra. Mer kan jeg ikke gjøre. :)

Håper og tror at legene lytter til deg, og lar deg få keisersnittet en dag eller to tidligere. Det går nok sikkert fint! :)

Skrevet

Hei- jeg er anonym som skal ha KS 20 dager før ultralydtermin. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at de ville ha planlagt dette KS-et på meg 20 dager før, hvis seriøs forskning hadde vist at det var skadelig for barnet. Jeg hadde trodd de ville ta KS 1-2 uker før termin, siden "alle" her inne skriver det, men så er det ikke gynekologer/avdelingsoverleger akkurat her inne heller. Jeg gleder meg i hvert fall til mitt KS, på tide å bli ferdig med dette svangerskapet kjenner jeg:) Lykke til HI.

Skrevet

Ved første svangerskap ble vi satt opp til KS 3 uker før termin. Vi fikk bestemme dato.

Med nummer 2 ble det satt opp til KS 15 dager før termin. Da var vi ikke så nøye på datoen;)

Ingen sykehus kommer til å sette opp et planlagt KS på julaften. Det blir nok sikker noen dager før jul, eller kanskje 27. desember. Jeg vil tro at de setter deg opp før jul ettersom romjulen heller ikke er noen vanlig tid å sette opp planlagte KS på.

Skrevet

Altså, det stemmer at nyere forskning har dokumentert ganske greit at det er betydelig forskjell rundt f.eks lungeproblematikk og intensivbehov etter forløsning ved keisersnitt i uke 38 vs. uke 39.

Det betyr selvfølgelig ikke at det er uforsvarlig å ta keisersnitt i verken uke 37 eller 28 for den saks skyld om det medisinske behovet er til stede. Men ja, den statistiske sjansen for at et barn forløst i uke 37 havner på nyfødtintensiven eller har astma som fireåring er større enn om barnet hadde blitt forløst to uker senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...