Ranveig R Skrevet 9. september 2010 #26 Skrevet 9. september 2010 No har ikkje ungane våre vore spesielt plaga av smerter i forbindelse med tannframbrudd, men eg huskar sjølv kor vondt det var då visdomsjekslane mine kom opp. Ein baby kan sikkert ha like vondt, men i tillegg så har h*n ingen forståelse av kvifor det gjer vondt, eller at det kjem til å gå over. Det er dermed ikkje sagt at eg synest det er ok å gje smertestillande kvar dag i tre veker, ein må føle seg fram og finne ut når det er vondt NOK til at ein bør la ungen få hjelp. Korleis definerer du sjukdom då? Er det om barnet er forkjølt? Har feber? Magesmerter? Hovudverk? Vondt i halsen? Lungebetennelse? Øyreverk? Kan ein ikkje ha smerter sjølv om ein ikkje er sengeliggande? Eg meiner det må vere riktigare å medisinere etter allmenntilstanden heller enn "diagnosen". Ein er jo ikkje sjuk om ein har tannverk, men ein kan ha grusomme smerter likevel.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #27 Skrevet 9. september 2010 Med syk mener jeg at allmenntistanden er så dårlig at jeg har vært hos/ eller snakket med en lege. Jeg mener også at smertestillende til så små barn ikke burde selges uten resept, eller evt. kons. med farmasøyten.
Sweet Amber Skrevet 9. september 2010 #28 Skrevet 9. september 2010 Virkelig? Så om barnet en kveld får så tannvondt at hun ikke får sove eller vondt pga feber så skal hun i tillegg plages med et par, tre timer i legevaktkø før man kan stille smertene? Det synes jeg blir drøyt. Klart at om det er flere dager på rad så gjør man klokt i å snakke med en lege, men man skal ikke bli nødt til å fly til legevakt for slike ting.. Det er ikke akkurat noe ok for ungene det heller.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #29 Skrevet 9. september 2010 den største synderen her innen omsorgssvikt, det er nok HI, skam deg
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #30 Skrevet 9. september 2010 De legene jeg kjenner gir i alle fall paracet til barna sine dersom de har smerter.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #31 Skrevet 9. september 2010 Gutten min fikk paracet da han var 2.5 mnd, hadde magesmerter som ikke ga seg. Vi fløy i over 5 timer, og han startet med å gråte før flyet tok av. På legevakta her hjemme var det legen som ga en paracet, og takk for det. Men, vi måtte vente så legen fikk sjekket pusten hans etter han fikk tabletten. Nå var jo han ekstra liten da. Ellers gir jeg paracet ved smerter, og feber hvis den er høy, eller allm.tilstanden er dårlig. Skulle da bare mangle.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #32 Skrevet 9. september 2010 OMG, folkens, her var det mange hårsåre. HI må da kunne stille et spørsmål, uten all denne gørra? Jeg synest IKKE det er normalt å gi et barn paracet hver kveld, pga tannfrembrudd om dette er over mange dager på rad. Undersøkelser viser at barn får for mye paracet og reseptfri medisin. Det betyr IKKE at jeg mener at barn skal ligge å ha det vondt eller at den "stakkars moren ikke skal få sove". Jeg er ingen motstander av paracet, men synest at man må bruke hue. Mine barn får også paracet, men om det har vært nødvendig over flere dager på rad, er det vel helt normalt med en legekonsultasjon? Dersom det feks hadde gått en uke og barnet fremdeles skrek, hadde jeg klart konsultert lege. Det er jo ikke sikkert at smertene skriver seg fra tennene? Man trenger jo ikke å være en ufyselig nabokjerring fordi man er bekymret/urolig for andre??
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #33 Skrevet 9. september 2010 Babyen har kløe og smerter og hun gir han paracet for det? Grusom mor, både hun og babyen burde lide seg gjennom det isteden.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #34 Skrevet 9. september 2010 At hun gir paracet til barnet sitt har ingenting med at hun er tenåringsmor. Min svierinne er 33 og gjør det samme. Det er mange leger og forskere som mener man skal være forsiktig å gi for mye medisiner (deriblant paracet) til små barn, fordi man vet alt for lite hvordan det virker på en liten kropp og på utviklingen. Folk kimser av det fordi det er reseptfritt, og det er lite gjennomtenkt. Selv gir jeg smertestillende til mine barn når det er snakk om virkelige "smerter" og høy feber. Jeg gir det ikke for at barnet skal sove så jeg kan sove -det synest jeg blir feil.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #35 Skrevet 9. september 2010 Skulle vært "liker" knapp på dette..Men du glemte 1 ting annie 20:29 Vasker for mye hjemme = omsorgsvikt vasker for lite(type 1 gang pr halvannen uke)= omsorgsvikt Og for å ikke snakke om å ikke lage middagen fra bunnen av samt gi grøt før fylte 6 mnd..HUTTEMEGTU
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #36 Skrevet 9. september 2010 Når et barn ikke får sove pga smerter og mor velger å gi barnet smertestillende, vitner det jo om en omsorgsfull mor som ser barnets behov og handler til barnets beste. At du, HI, lurer på om dette er omsorgssvikt er direkte urovekkende. Det er også svært bekymringsverdig at du ikke ville gitt barnet ditt smertestillende dersom det hadde behov for det.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #37 Skrevet 9. september 2010 Helt enig.Selv har jeg gitt jenta mi paracet da hun var baby pga sykdom med høy feber.Her gis det bare paracet når hun er syk nok og har høy nok feber. Men som HI skrev at et lite barn skal venne seg til smerter,synes jeg er helt galt.Er et lite barn sykt,skal vi hjelpe det. Her er prinsessen min kronisk syk og går på fire medisiner hver dag.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #38 Skrevet 9. september 2010 Mannen min er barnelege. Har barnet vårt smerter ved tannfrembrudd får det smertestillende. Det er ikke omsorgssvikt, det er omsorg.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #39 Skrevet 9. september 2010 Nei da, jeg er ikke enig med HI om det å venne barn til smerter -DET blir galt. men det er mange måter man kan prøve før man tyr til smertestillende, for meg så er det siste utveg. Dersom barna bare er urolige, da blir det galt å gi dem smertestillende sånn at de sover fordi du ikke gidder/orker å ta den ekstra jobben å bysse, trøste og gjerne trille barnet. Jeg har også kronisk syke barn (2 stk) som går på store doser medisiner hver dag. Det er med tungt hjerte jeg gir dem det, for vi vet ikke heilt hva det vil gjøre med dem, men livskvalitete uten medisiner blir dårlig, så da er jo valget lett -men som sagt, jeg vet ikke hva det vil si for fremtiden deres. Hilsen Anonym 22:40
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #40 Skrevet 9. september 2010 Selv om mannen din er lege, vet ikke han alt. Leger har en lei tendens til å ty til medisiner for alt mulig. Det finnes andre måter å hjelpe ett barn på.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #42 Skrevet 9. september 2010 23:03, om du har en forferdelig tannverk, hva gjør du?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #43 Skrevet 10. september 2010 Er ikke bra å gi babyen paracet nesten hver kveld for å sove... Å ha vondt når tennene kommer er helt vanlig!! JEg har ikke gitt mine barn paracet av den grunn, og har hatt mine del av våkenetter... Er noe av det som følger å ha små barn. Snakk med venninnen din. går evt an å snakke med en helsesøster! Er ikke omsorgssvikt hvis hun ellers tar godt vare på barnet sitt, men kanskje hun trenger litt veiledning og gode råd.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #44 Skrevet 10. september 2010 Men er det virkelig noen som tror at paracet er sovemedisin? Dere skriver om å gi paracet når ungen er litt irritert eller urolig og da skal den liksom sovne. Sånn fungerer det ikke. Paracet er smertestillende og feberdempende. Ungen sovner ikke av at du gir den paracet så det med at ungen får paracet som en form for reseptfri sovemedisin må dere lenger ut på landet med. Hvis ungen blir rolig når den får paracet så er det fordi ungen hadde vondt og paracet fjernet smerten. Oppklart nå, småpiker?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #45 Skrevet 10. september 2010 Tusen takk 08:22. Det har plaget meg også. Skulle netopp skrive noe lignende etter å ha lest gjennom innleggene.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #46 Skrevet 10. september 2010 Poenget til hi var vel at paraceten dempet smertene og derfor fikk babyen sove. Du skjønte vel det?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #47 Skrevet 10. september 2010 08:38, les innleggene og svarene før du begynner med sånt vas..
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #48 Skrevet 10. september 2010 Barnet mitt skal ikke ligge å ha det vondt fordi jeg har "prinsipper" om paracet. De gangene barna mine har hatt det veldig vondt så får de paracet, men da er det snakk om vondt og ikke små ubehag. Noe sutring må man tåle så lenge man ser at barnet ikke lider.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #49 Skrevet 10. september 2010 Man skal helst ikke gi paracet/smertestillende ved tannfrembrudd da feber gjør at tennerne lettere bryter gjennom gommene. Jeg ville sagt at denne mora feilmedisinerer babyen sin.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2010 #50 Skrevet 10. september 2010 Det store spørsmålet er vel hvor vondt barnet har.Illvræler barnet i timesvis/hele natta så er det omsorgsvikt å ikke gi smertestillende. Om barnet er litt småsur og sutrer litt så er det ikke greit å gi masse smertestillende. Jeg var langt opp i 20 åra når jeg fikk mitt første barn.Hun illvrælte ved tannfrembrudd og legene sa det var bedre med paracet og søvn, kontra smerter og ingen søvn.Både for barnet og for familien.Når folk klagde over at barna fikk tenner svarte jeg som moren i klassen din,for det var normalt for meg at barna illvrælte og ikke som noenting. Jeg ble opplyst etterhvert og begynnte å forklare bedre. Mulig det er situasjonen hos klassevenninna di og? Men det er ikke omsorgsvikt,det blir ofte anbefalt av barneleger:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå