Gå til innhold

Har ei datter på 4 år som kremter veldig hele tiden....


St.Sunniva

Anbefalte innlegg

Når jeg spør om hun klarer å la være så sier hun at hun ikke klarer. Sier hun har vondt i halsen og noen ganger sier hun at det klør. Hender hun dytter en finger inn i munnen og da brekker hun seg selvfølgelig (men kaster ikke opp).

Var hos legen ang dette for lenge siden (kanskje 3-4 mnd) men han tittet ikke i halsen hennes engang. Mente jeg bare skulle kjøre på med Flutide-medisinen, men det hjalp jo ikke noe. Ble borte en liten periode, men nå er det tilbake igjen. Plager livet av meg å høre på det (hun gjør det kanskje hvert 10 sekund noen ganger, andre ganger bare innimellom), og hun virkes å plages av det selv også noen ganger.

 

Noen sier det kan være tics, men da skal hun vel ikke klage på vondt i halsen o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eldste her gikk også å kremtet hele tiden, holdt på å bli gal. Så gikk det over i snufsing. Deretter vri nakken, vri håndleddet. Fikk diagnosen tourettes da h#n var 11.

Kremtingen var kanskje ved 4-5 års alderen. Prøvde alt som var av drops og hostesaft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo få vondt i halsen av å kremte hele tiden. De som har tourettes og slike tics gjør det ikke bevisst og det kan være plagsomt for dem når noen kommenterer det.

Hadde selv en ex med tourettes syndrom..han levde i fornektelse og nektet å komme seg til lege/spesialist.

Både hans familie og jeg holdt på å bli småsprø av gryntelyder og "hosting" som kom ofte + rare bevegelser som han "måtte" ta.

Han sa at han var bare forkjølet (i 2 år??)

 

 

Få det undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GUtten min ble 3 nå nettopp..Han har også sittet og kremtet mye det siste...(siste 2 uker)Hver kveld når han har lagt seg så kremter han..Når han sitter og ser på TV;- som regel ikke når han er i aktivitet..

 

Nå har han vært/er litt småforkjøla...Men trodde det hadde gått over, da snørra er borte..De siste kvelden har han tørrhostet litt rett før han sovner, også om han våkner på natta...

 

Trodde det bare var pga irritert hals jeg, blir litt skeptisk når jeg hører så mange andre er borti det,- oga t KAN være tourettes.....Men siden flere har det akkurat nå/nylig, så er det kanskje noe som går?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være halskatarr også. Insister på en henvisning til ø-n-h lege. Jeg hadde selv katarr i halsen som 12-åring og kremtet i flere måneder, var kjempelagsomt, men klarte ikke la være fordi det klødde sånn. Husker ikke helt behandlingen, men ble i hvertfall bra igjen.

 

Ellers så er jeg enig med de andre at det kan være første symptom på Tourettes syndrom, kremting er det mest vanlige tics'et som er tror jeg. Så dersom det ikke er noe fysisk galt med halsen, bør du få henne utredet for dette synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har ikke vondt...Jeg spør om det er aua halsen..Om det kiler i halsen osv..Men nesten uten unntak får jeg svar;-Nei, det er godt i halsen.....

 

Men nå har det vart bare straks 3 uker for gutten min, men skal følge mer med på det ser jeg :o)

 

Har lært noe nytt denne uka og på DiB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... pussig... tantegutten min på 4 år driver også med dette.. nesten hele tiden... kanskje 2-3 ganger i minuttet.. har gjort det nå i kanskje 2 uker... så rart... det høres plagsomt ut, men han virker ikke plaget av det... må nok nevne dette til søsteren min.. de har ikke undersøkt saken hvertfall ..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min sier at hun har vondt og ikke klarer å stoppe. For meg kan det også kanskje høre ut som halskatarr, men må jo få meg en legetime. Selv om forrige lege mente det ville gå over, så har det jo vart siden mars-april nå, og ingenting har hjulpet. Riktignok har hun hatt en periode som var bra, men føler nå at det er ganske ille, og jeg blir jo snart gal.

 

Får jo virkelig håpe det ikke er tourettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI - synes det er helt utrolig at noen her kan si at det kan være tourettes, det tror jeg ikke du skal bekymre deg for!

 

Det kan være nervøst, eller rett og slett en uvane!

 

Men ta henne med til legen, så får du et skikkelig svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at jeg ikke bør kommentere når hun gjør sånn, men når vi snakker om HELE tiden....3-4 ganger hvert 10 sekund veldig ofte, så blir jeg jo smågal.

 

Jeg vet jo at Tourettes har slike symptomer, og har lest litt om det, men det er jo andre tegn der som overhodet ikke er tilstede. De snakker om lærevansker og ADHD, og det finnes iallefall ikke her i hus slik som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter gjorde akkurat det same for ett par år siden. kremtet masse...

hun er nå 6 år. Har funnet ut at hun gjør det hver gang hun spiser eller drikker noe galt.

Og var det ikke dette hun gjorde, så begynte å å lage grynte lyder nesten...trakk inn snørra,....som ikke var det..hvis du skjønner..

Tror det var ett par andre ting hun gjorde også..men jeg husker ikke hva det var i farta...

men uansett...det var bare noen dårlige uvaner hun dro på seg...

For det har gått over nå..

 

Så det kan godt henne det bare er en dårlig uvane hun ikke klarer å legge fra seg med en gang. Mange barn har det også.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

På 11.9.2010 den 20.45, oktoberjentene;) skrev:

Hm... pussig... tantegutten min på 4 år driver også med dette.. nesten hele tiden... kanskje 2-3 ganger i minuttet.. har gjort det nå i kanskje 2 uker... så rart... det høres plagsomt ut, men han virker ikke plaget av det... må nok nevne dette til søsteren min.. de har ikke undersøkt saken hvertfall ..... :)

Hvordan har det gått med tantebarnet ditt?

Anonymkode: 0fabe...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi hadde lange perioder med kremting helt til de fant ut at hun hadde store mandler og nesepolypper. Ble operert og har ikke kremtet siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...