Skaubinna Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Det slo ned i meg som en bombe at jeg kanskje snart burde sette i gang papirmølla med permisjonspenger. Men hva gjør jeg egentlig? Har lest litt på NAV, finner jeg alt av papirer der? Når man bestemmer seg for antall uker, er det slik at om jeg går for 46 uker, får jeg i realiteten "bare" 36 pga far? Må far være hjemme disse 10 ukene, eller kan han velge og ikke gjøre det? Kan mor være hjemme disse 10 ukene dersom hun har ulønnet permisjon? Håper noen vet og gidder å svare. Her er jeg på virkelig ukjent territorium ;-)
Guttemamma75 Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Permisjonspapirene burde sendes inn 1-3 mnd før du skal ut i permisjon, forskjellige kontorer har forskjellig saksbehandlingstid så forhør deg med ditt nav kontor ang når du bør sende inn papirene.. Skriv ut skjema fra nav (foreldrepenger ved fødsel) og fyll ut samt legg ved bekreftelse på graviditet fra lege/jordmor etter uke 26 i svangerskapet.. Noen plasser godtar de kopi av UL skjema eller helsekort (stryk bort informasjon de på nav ikke har noe med..) Husk også at du må søke til arbeidsgiver om permisjon.. Hør med dem om de vil ha det skriftlig eller ei.. Om dere velger 100% dekning får dere 46 uker tilsammen. 3 uker er forbeholdt deg før termin - føder du før termin mister du resterende av de 3 ukene.. 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor, og 10 uker er forbeholdt far. De resterende 27 ukene kan dere fordele som dere vil (men om pappaen skal ha permisjon utover fedrekvoten må du ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier).. Såfremst pappaen har opparbeidet seg rett på fedrekvoten må han ta ut denne - vil han ikke det mister dere disse 10 ukene. Nav bryr seg ikke om hva du gjør mens pappaen har fedrekvoten og du kan velge å jobbe, ha ferie eller ta ut ulønnet permisjon.. Jeg anbefaler sterkt å la pappen være hjemme alene med barnet, det får både han og barnet masse igjen for senere... Lykke til!
SAE + MAE <3 Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Du har også krav på et år med ulønnet permisjon etter den vanlige permisjonen, så vet du det. Men da får man jo ikke penger verken fra NAV eller arbeidsgiver. Men kjekt å vite uansett
Guttemamma75 Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Stemmer det som ostepop sier, men husk at man må søke før den vanlig permisjonen er over - de fleste arbeidsgivere krever 3 mnd varsel... Mange tenker imidlertid at de skal ha ulønnet permisjon hos arbeidsgiver og så jobbe ekstra et annet sted - dette er i utgangspunktet IKKE lov da man har permisjon for å ta seg av barnet - ikke for å prøve seg i en annen jobb. Evt jobbing hos andre enn hovedarbeidsgiver må avklares med arbeidsgiver...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå