Gå til innhold

MÅ man være moden før igangsetting? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du har født før kan du få modningstabeletter. Hvis det er første barnet er det sjeldent de setter igjang før 1-2 uker over ultralydtermin...da er de fleste modne selv om fødselen ikke vil starte selv.

Skrevet

Nei.

Jeg var umoden en uke over termin og ble igangsatt med modningstablett. Mer skulle ikke til for å få min fødsel i gang. Fikk rier 6 timer etter jeg fikk modningstabletten.

Skrevet

Og som ekstrakommentar til innlegget over, Jeg var da førstegangs.

Skrevet

nei det må man ikke.

da jeg skulle ha min første var jeg 15 dager over termin og fremdeles ikke moden.da ble jeg satt på kur for å modne ,noe som ikke virket på meg så da ble det keisersnitt etter 1,5 døgn på kur. men jeg forstod at hvis det ble modent kom riene ellers ble det satt drypp om det var blitt modent.

Skrevet

Jeg er førstegangs og fikk modningspiller. Å jeg var IKKE moden i hele tatt.

Fikk rier 30 minutter etter pillene va satt inn

Skrevet

Hm...

Jeg skjønner at det må være noe jeg ikke har forstått her.

Hvis det er så enkelt å få i gang rier med modningstabletter - hvorfor vil legene da prøve stripping først?

Og hva er da vitsen med ballongkateter?

Skrevet

Jeg ble igangsatt en uke før termin (1. gangs). De sjekket da om jeg var moden, og siden jeg var det satt de en kur. Hvis jeg ikke hadde vært moden hadde de tatt keisersnitt. Men detta var pga svangerskapsforgiftning og lite fostervann, så mulig det er annerledes dersom det ikke haster så å få barnet ut.

Skrevet

Neida. Jeg ble satt i gang 13 dager over selve termindatoen, og var ikke moden i det hele tatt. Fikk 6 modningskapsler til sammen tror jeg, ingen av dem funka:p To dager etter startet igangsetting, ble jeg strippet av en hardhendt dame, og DA ville hun ut :)

Skrevet

Ble satt i gang med modning,e det tok faktisk 4 døgn før jeg fødte, og det var nr 2 i tillegg. Eneste som funker her er å ta vannet, sånn har det vært med alle jeg har født, siste gang måtte jeg kjefte på den forbanna sta jordmora før hun tok vannet på meg, da hadde jeg ligget med rier i nesten et døgn med 4 cm, sa til henne, det blir ikke mer om du ikke tar vannet på meg, en halvtime etter vannet var tatt var ungen ute.

Skrevet

Jeg var førstegangs, ikke moden og ble i gangsatt med modninstabletter...1 hver 4. time. Etter en hel dag med modningspiller så gikk vannet av seg selv og riene kom med en gang.

Så svaret er nei. Har ikke noe å si om du har født før, men det har litt å si hvordan helsetilstanden din er.

Jeg slet med kraftig bekkenløsning og ble satt i gang 11 dager over termin.

Var levende død i slutten.. :( Måtte nærmest mase meg til det.

Skrevet

Hvilke metoder de bruker avhenger av om du er moden eller ei.

Skrevet

Men da håper jeg at jeg får modningstablett i morgen altså. Jeg har for høyt BT, og har fått beskjed om at jeg ikke skal gå lenge over termin. Hadde termin på tirsdag.

Men hvorfor skulle man velge å sette inn kateter hvis man egentlig kan gå rett på stikkpiller?

Skrevet

En annen ting...du burde fått et skriv og beskjed om hva som kommer til å skje! De må bestille tid for igangsetting også så er det kun konsultasjon du skal til så ikke regn med det.

Du kommer ikke på sykehuset uten så lite info før du skal igangsettes!

Masse masse lykke til!

Skrevet

Jeg ble igangsatt 14 dager over termin. Var ikke moden i det hele tatt,så fikk modningstabletter. Men skulle heldigvis ikke mer enn èn tablett til. Rundt en time etter de satt den inn begynte riene,og etter to timer ble jeg sjekket,da var det 8 cm. Fikk epidural som roet det hele litt ned. Fem timer etter første rie,og der halvparten av den tiden var med epidural var hun ute!

Skrevet

Jeg var til konsultasjon på tirsdag.

Da fikk jeg beskjed om å komme tilbake for ny kontroll i morgen. Jeg spurte om det kunne bety igangsetting i morgen, og fikk til svar at jeg i alle fall ikke skulle utelukke det.

Men jeg vet jo at det ikke er sikkert jeg blir satt i gang i morgen.

Synes uansett det er greit å lese seg opp litt på hva som kan gjøres, for da vet jeg mer om hva jeg skal spørre om i morgen.

Takk til den som la ut linken. Den var informativ og fin.

Hilsen HI.

Skrevet

Det var jeg som la ut linken. Jeg mente at det er veldig vanlig å få et skriv fra spesialisten + forklaring om metode de skal bruke før du skal igangsettes.

Så vet du litt mer om hva som skjer, og kan slappe av litt.

Og på konsultasjonen i morgen, spør om alt du lurer på! Det er beste stedet!

Jeg syns ikke det var skummelt i det hele tatt, men en ting du kan belage deg på at veldig mange igangsatte fødsler ende opp med vakuum/sugekopp og har sjanse for å ende opp i ks.

Min fødsel endte i vakuum, men tross alt gikk fødselen veldig bra og jeg sa med en gang at dette kan jeg gjøre en gang til!

Skrevet

Jeg ble i gangsatt etter vannavgang (uten rier). Da ble jeg fortalt at de hadde tre metoder, avhengig av hvor moden livmorhalsen var.

Helt umoden = ballongkateter

Litt moden = stikkpiller

Moden = Drypp

Heldige meg gikk rett på drypp, så jeg vet ikke så mye om de andre måtene. Tre timer etter jeg ble satt på drypp var babyen født.

Og dessuten fikk jeg masse infoskriv fra sykehuset dagen før jeg ble satt i gang.

Skrevet

Jeg ble undersøkt i dag, og legen konkluderte med at jeg skulle legges inn og settes igang.

Men etter noen timer viste det seg at de ikke hadde kapasitet til å sette meg igang i dag, så jeg måtte vente til i morgen. Jeg fikk reise hjem på perm i kveld. Jeg fikk ingen info- skriv, og generelt veldig lite info. Alt jeg vet er at jeg får satt inn kateter i løpet av morgendagen.

Skrevet

Sikkert for å utsette det så lenge så mulig så man kommer ifødsel av seg slev og sykehuset sparer penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...