Gå til innhold

Monsterbaby?


MillaLilla

Anbefalte innlegg

I går var jeg på ultralyd (da var vi 32+1), og fikk bekreftet at alt står bra til med nurket i magen. Hun har lagt seg pent på plass med hodet ned, har nok med fostervann og koser med morkaken som har begynt å modne. Alt vel så langt. Men...hun ble anslått til å veie litt mer enn 1,9 kg! Ifølge det jeg har forstått av informasjonen her inne og andre steder er det nesten en halv kg over gjennomsnittet, og nå er jeg plutselig veldig bekymret for at jeg kommer til å måtte føde en 4kg-baby.

 

Jeg føler selv at jeg har spist nokså sunt (men jeg spiser sikkert en twix-sjokolade annenhver dag, så jeg er ikke helt fri for synder i hverdagen), men fra i dag av er vi på selvpålagt diett - fri for sukker, hvitt mel og sjokolade.

 

Så...til dere andre: hvor langt er dere kommet og vet dere omtrent hvordan babyen ligger an i forhold til vekt? Har dere opplevd det samme som meg tidligere? Er det noen her som har født en stor baby tidligere? Huff. Ord til beroligelse og trøst tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Målene som er her inne stemmer ikke overens med sykehusene sine mål sa legen jeg blir fulgt opp av på sykehuset. Har reagert før på at tvillingene mine veier mer enn det som en skal veie i følge siden her inne, så tok det opp med han sist kontroll. (er på ultralyd hver 2 uke)

 

I uke 31 veide de 1460 og 1520 gram.

 

Med min første estimerte de henne til å bli 3,8-4 kg, hun ble 3,2 kg to uekr på overtid. Med min første estimerte de henne til å bli 3,5 kg, hun ble 4,2 kg en uke på overtid.

 

Gikk helt fint å føde stor baby, var ikke noe forskjell på fødsel en og to ved størrelsen :) Og babyer over 4 kg er jo mer og mer vanlig nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble estimert til å føde ei jente på ca 4 kg, og hun var 3900. Lå langt over kurva hele veien og jeg gruet meg sånn som du.

Men det gikk kjempe fint! fødte uten så mye som en liten rift! ingen klipping og ingen sting.

Dette går helt sikkert kjempe bra:o) ikke hør på alle skrekk historier du hører, lytt til kroppen din og til jordmoren som hjelper deg!

lykke til, heier på deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det sies at babyen legger på seg ca 200 gram hver uke, de siste 10 ukene av svangerskapet. Så hvis du nå er i uke 32 har du 8 uker igjen. D.v.s. at det lille knøttet ditt kommer til å være ca 3500 g ved termin, om det veier 1900 g nå. Helt perfekt med andre ord! :)

Så kos deg de siste ukene du! Lillegull blir perfekt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 kg er ingen monsterbaby.

Jeg fødte ei jente på 4,7. Fødte vaginalt, uten epidural og ingen tang etc.

Stor var hun , men virkelig helt perfekt. Det tok 17 timer fra første ri til hun var ute, men det glemmer man fort.

Føler på meg at dette er en stor baby også, men har avslått tilbud om vekstestimering for jeg ønsker å unngå keisersnitt og igangsetting. Best å ikke vite hvor store disse små i magen er tror jeg. Dessuten tar de ofte feil på sånne estimeringer. Ei jeg kjente måtte ta keisersnitt for jentungen skulle bli 5 kg, men ut kom ei snerten snelle på 3,7 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De målingene de tar er ofte feil, sist fikk jeg beskjed om at jeg ville få en veldig liten unge, ut kom ei på 4280g, fødselen var ikke annerledes enn den første der jenta veide 3720. Jeg har nå først fått beskjed om at ungen var veldig liten, var på ny ultralyd for 2 dager siden, da sa de at den lå 5% over, I uke 32. så regner med at han vil bli større enn den forige. Jeg har bedt om en ny ul nermere termin for å se om den er for stor til å føde vanlig, men regner med å føde vanlig hvis han ikke er mye over 4,5 kg.

Har ikke brukt noe smertestillende eller noe jeg på mine 2 fødsler, føler alikevell de gikk greit!

Er du redd for at den skal bli for stor til fødsel så be om en ny ul nermere termin, da ser de jo fort om den er for stor eller ikke, og du slipper å bekymre deg sånn! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt på det samme som deg, og er veldig redd for å få en stor baby. jeg skal kutte ned på søtsakene fremover, og må bli flinkere til det. men er ikke så lett. he he. Var på 3D ultralyd på mandag denne uken og lillegutten ble da målt til 1,3 kg. Da var jeg 28 + 3 på vei. Er nøyaktig 29 uker i dag. Jeg tenkte sånn; shit det var mye allerede! hun som tok ultralyden sa at det var vanlig at de i den uken veide mellom 1100 og 1400 gram, så da er han jo mellom det.

ikke bekymre deg for mye, men skjønner at du uroer deg :) det er lettere sagt enn gjort å ikke bekymre seg. hehe.

 

målene som står på "din side" her inne er hvertfall ikke helt riktig, de ligger nok litt under det som er realiteten for mange.

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte som de andre her at de vektmålene som ligger her er veldig mye mindre enn i andre "uke-for-uke"-oversikter. I boka mi står det at i uke 31 veier de gjennomsnittlig 1750 gram, så da er vel 1,9 en uke etterpå heeelt på gjennomsnittet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er forskjell på mors uke og barnets uke:) Skjønte ingenting for der stod forskjellig fra svangerskapsboken og her inne ang. mål og vekt på baby fra uke til uke- Men fant ut av at jeg hadde gått ut fra mors uke nr her inne og ikke barnets- som det er i svangerskapsboken. Ble litt dårlig forklart, men håper jeg gjorde meg forstått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen, for beroligende ord :) Jeg prøver jo å ikke være hysterisk bare fordi jeg er gravid, men så dukker noe sånt opp også går jeg og stresser likevel.

 

Det er fint å vite at målene her inne gjerne ligger litt i underkant, at jeg kan regne med at barnet legger på seg 200 g i uken fremover, og at å føde en baby på 4 kg ikke trenger å være et mareritt.

 

Nå er jeg veldig glad for at jeg har dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...