LettBris Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Er det tillatt å ta buss med baby i bæresele - er det noen som vet noe om dette?
Sweet Amber Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Det er tillatt og så lenge du sitter, eller holder deg godt fast er ikke det noe mindre trygt enn vogn. De kjører jo ofte så vognene nesten velter og det er ikke alltid så lett å holde den igjen
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Ikke i busser hvor det er installert setebelter - da skal babyen sitte i barnesete. Ellers tror jeg ikke det er restriksjoner. Vet ikke hva som er tryggest v kollisjon eller bråbrems, kanskje trygg trafikk mener noe om dette?
lioness* Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 jeg setter meg med ryggen mot kjøreretningen om det er mulig. ved ev. bråstans vil babyen da trykkes inn mot kroppen min og ikke bli most av meg (mot setet foran eller liknende). vil jo ikke bruke babyen min som airbag...
mammaløve Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Kjørte med baby i bæresjal på bussen i dag...fikk en litt uggen følelse av det må jeg si. Man kjører jo ikke bil med baby i bæresjal, og egentlig går det jo for det samme. (Og med stressa bussjåfører er det nesten verre med buss...) Men det er jo ikke mye sikrere med baby i vognen heller!
sillyfilly og Olivia Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Jeg har tatt med babyen min på bussen i bæresele ved flere anledninger, også på busser som har setebelte. Ingen som har sagt noe til meg. Nå tar jeg henne utav selen og setter henne på fanget underveis. Vet ikke om dette er noe tryggere. men det har ihvertfall gått fint.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Selv om ingen har sagt noe, er det ikke tillatt! Så lenge seler er installert plikter man å bruke de. Barn skal være tilsvarende forskriftsmessig fasspent, dvs godkjent barnesete. Det er ingen som sier noe hvis d setter deg inn i din egen bil uten seler heller. Men blir det kontroll, vanker det bot.
gutt060606&jente010110 Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 i busser som kun kjøre gjennom byn eller til f.eks et kjøpesenter, så har jeg hatt di små i mei-tai eller bæresjal i stedet for vogn. er ofte en ikke får tatt bussen med vogn viss det allerede er to vogner der!(opplevde det i dag) men i busser som kjører lenger, f.eks fra en by til en annen, så bruker jeg enten barnesetene som er der, eller tar med meg eget sete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå