Mamma til 2 søte jenter Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Vurderer om jeg skal sette inn hormonspiral, da fastlegen mener at det burde være bra for meg da jeg sliter med kraftige blødninger. Hvordan er det å sette inn slike spiraler? Og når tid i syklusen skal hormonspiral settes inn??
Ugl@ Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Jeg fikk satt inn hormonspiral selv pga kraftige mensblødninger, noe som faktisk fungerte over all forventning, har ikke had mensen siden jeg fikk satt den inn for halvannet år siden, kun had to ørsmå sporblødninger, så det eneste jeg merker til syklusen nå er at brystene mine hovner opp og blir litt ømme noen dager hver fjerde uke :-). Pga at jeg har svært kraftige blødninger så valgte jeg å sette den inn helt på slutten av menstruasjonen da blødningene var mer moderate, det var litt ubehagelig, men ikke vondt. Tok et par paracet før legetimen. Når den settes inn er forskjellig, leger flest vil sette den inn en av de første dagene under menstuasjonen har jeg fått inntrykk av. Det viktige er å være helt sikker på at man ikke er gravid før man setter den inn i hvertfall, så der ligger hovedårsaken til at de velger det tidspunket vil jeg tro.
Underveis --> Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Var kjempegreit å sette inn spiral for meg. Jeg syntes spekulumet var mest plagsomt ;-) Vet ikke om jeg fikk noen råd om når i syklusen den skal settes inn, men kan ikke tenke meg det egentlig spiller noen rolle. Man vet jo ikke alltid når man får time heller. Kan jo høre med legekontoret når du bestiller time. Selv om jeg ikke har hatt kraftig mensblødning tidligere (bare 1. dag), så ble blødningen kraftig redusert da syklus stabiliserte seg. Alikevek tok det nesten 6 mnd før jeg sluttet med småblødninger. Utrolig irriterende, og ganske vanlig, så vidt jeg har skjønt her inne. Alikevel så er dette det beste prevensjonsmiddelet for meg. Kroppen min (og hodet mitt) er ikke noe glad i p-piller.
Gjest Macy Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Kan også anbefale det varmt, jeg synes det var null problem å få den satt inn, og blødningene er så og si borte nå. Småblødninger har det vært i starten, men etter et par-tre måneder er det så og si borte. Veldig ok å ha denne satt på plass.
Blubblubb Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Den kan settes inn når som helst og virker fra dag 1. Du kjenner knapt at de setter den inn, det er speculumet som er ille...(den dingsen de stapper inn for å holde det åpent og se)
Gjest Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Utrolig effektivt i forhold til kraftige blødninger. Har vært plaget med utrolig smertefulle og kraftige menstruasjoner. Med spiral er blødningene borte, sammen med min hormonrelaterte migrene...er veldig fornøyd. Litt ubehagelig å sette inn (har hatt keisersnitt), men det er verdt det...5 år uten blødninger og migrene
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 9. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2010 Ja, da er jeg virkelig overbevist. Min svigermor har også brukt det og var veldig fornøyd med den de årene hun hadde det. Hun anbefaler det på det sterkeste til meg (siden fastlegen også anbefalte det sterkt) og sier hun vil betale hormonspiralen for meg.. Hva er best - sette det inn hos fastlege (kvinnelig) eller gynekolog? Fastlegen sa hun kunne henvise til gynekolog om jeg synes det var bedre at de satt det inn.
marinas skatt Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Verste jeg noen gang har prøvd.... Hadde rie lignede smerter 2 uker hver mnd og mensen en uke. Holdt ut i ca 4 mnd da alle sa det ville roe seg , noe det ikke gjorde. -Men vi er alle forskjellige , vet mange som er kjempefornøyd og som mister mensen helt.
Monajenten Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Vel, da skal jeg komme med et "motsvar". Jeg gjorde det samme, satt inn hormonspiral pga blødninger, ikke ekstremt mye men litt over normalen. Syns også det virket som det beste alternativet for meg når det gjaldt prevensjon. Jeg var storfornøyd i begynnelsen og anbefalte videre her inne. Men nå holder det på å klikke for meg, og det er rett før jeg drar den ut selv, hehe. Siden april har jeg altså hatt mensen i ca 90 dager, og vært uten mensen i ca 70 dager. Helt fantastisk sant? Jeg har hatt perioder på tre uker med mensen, og det korteste har vært ti dager. Det var også en stund jeg hadde mensen i to uker, en uke uten for så å ha mensen i tre uker til. Fristende? Jeg dro til fastlegen, spiralen satt som den skulle. Ble henvist til gynekolog som sa det samme, men har nå nettopp vært hos fastlegen igjen fordi det ikke gir seg. Har i tillegg så ekstreme menssmerter at jeg blir sprø. Jeg har aldri hatt det før, men nå kjennes det ut som om noen vrir en kniv rundt i både korsryggen og nedre del av magen. Jeg fikk noen tabletter av legen som skal minske blødning fordi jeg egentlig ikke har lyst å ta den ut. Men det er siste forsøk. Det er ikke meningen å være negativ, og dette er nok ikke vanlig. Men jeg vil bare at du skal være klar over at dette KAN skje. Jeg er ikke den første som har sånne erfaringer med hormonspiral, selv om de fleste nok mister mensen. Jeg fikk bare dobbelt så mye jeg, hurra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå