Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Vi har 2 barn, et barnehagebarn og minste er 4 måneder gammel. Jeg er hjemme med minstemann og sambo jobber. - Sambo mener jeg burde ta mini hele natten (uansett om han bare skal ha pupp eller om han gråter i mange timer). Det er jeg enig i, siden jeg kan ta igjen tapt søvn på dagtid om det er mye styr om natten. MEN i tillegg til dette mener han at jeg skal ta største om han våkner tidlig (uansett hvor mye mini styrer om natten). Og når de skal på jobb/barnehage kl 07.30, så skal jeg stå opp med største klokken 06.30 og lage matpakke, stelle o.l fram til rett før de skal dra slik at sambo får sove lenst mulig. - Sambo mener også at jeg skal gjøre ALT husarbeid, selv om han ikke sier det rett ut. Han klager og utsetter husarbeidet om jeg spør om han kan gjøre noe. Jeg skjønner jeg kan gjøre litt ekstra nå som jeg er i permisjon /70/30 fordeling), men hvis jeg skal ta begge ungene om natten/morgenen, i tillegg til å gjøre alt husarbeid så får jeg ingen mulighet til å få være sammen med mini å bare kose oss. Er det jeg som er urimelig, eller er dere enig med meg?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Jeg er enig med deg. Du tar babyen hele natten, han får stå opp med eldste. Du tar majoriteten av husarbeidet, han gjør litt på ettermiddag og i helgene. Uten å mukke. Men husarbeid tar da ikke lange tiden vel?
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 9. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2010 Jo det tar tid når jeg må gjøre alt. Vaske klær, rydde, vaske overflater/toalett o.l, gulv og tørke støv. Må vel bli flinkere å akseptere rot og støvete gulv.
Endelig mamma! Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Han burde stå opp med eldstemann, uten tvil. Synes jeg da. Og husarbeid synes jeg burde deles 50/50. Jobben er hans jobb, babyen er din jobb.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Nei, du er ikke urimelig. For hvordan skal du få tatt igjen den tapte søvnen når du må gjøre husarbeid når minstemann sover?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 er enig med deg. Her hjemme tar jeg minsten på 4uker og samboeren min står som regel opp med eldste, tilogmed når han begynner sent. Husarbeid deler vi på, jeg kommer nok til å gjøre litt mer nå etterhvert men til nå har jeg vært helt utslitt..
Gjest ronja røverdatter Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Han bør ta 50% av husarbeidet. Og om du er oppe med minsten om natta , bør han ta seg av eldstemann om morgenen, stå opp med ham, lage niste og sørge for at de to kommer seg avgårde. Hos oss har det aldri vært noen forskjell på den som jobber og den som har vært hjemmejobbende med barn. Det er nok meg som vanligvis gjør mest husarbeid, men det er når jeg har hatt overskudd til å gjøre det. Har jeg ikke det, så har mannen i huset tatt sin del av enten husarbeid eller barnestell når han har kommet hjem.
signe maten Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Mulig din mann er like enkel som min. Spør han hvordan han ville hatt det hvis det var han som var hjemme. Og for all del - forvent akkurat det samme av han når han skal ut i permisjon! Jeg er av den oppfatning at jeg lager mat og vasker klær. Han skrur på bil og klipper plen. Resten deler vi! Det funker vel ikke helt sånn i praksis - mannen må minnes på å hjelpe til både med barn og hus. Men vi er på god vei. I tillegg har han vel til en viss grad skjønt hvor mye jeg faktisk gjør som han aldri i verden hadde kommet på at man må gjøre
Sistah*G07*J09* Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Her fordeles vi det slik: Jeg tar snuppa på natta Gjør hoveddelen av husarbeid og matlaging Lager frokost/lunsj til storebror kvelden før slik at det er klart til dagen etter. Legger også fram klær til storebror og pakker barnehagesekken kvelden før. Samboeren min: tar storebror på morgenen, steller, kler på han og får han i barnehagen. pusser opp div i huset på ettermiddagene/helgene tar ut av oppvaskmaskina og støvsuger når jeg ber han om det. Tar seg av alt med bilene, vask, skifting av dekk, reperasjoner osv. På kveldene legger vi hver vår unge (bytter på det fra annen hver kveld) Så rydder vi stuen for leker o.l. sammen
solstråle69 Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Jeg er enig med mannen din. Du har da mulighet til å kose deg med mini hele dagen? Hvor mye husarbeid har dere egentlig? Jeg mener selvfølgelig at mannen skal ta del der han kan, men i hovedsak mener jeg dette er ting som inngår i "permisjonslønnen".
*Minnie Mus* Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Jeg er vant med at man deler på alt jeg. De gangene jeg har hatt spedbarn i hus, har vi begge stått opp på natten. Sambo jobbet, men det gjorde også jeg på dagtid hjemme (med å ta meg av babyen og eldstemann). Synes det er en langt tyngre jobb å være hjemme med en liten en, enn det er å være på jobb jeg da. På jobb har man mulighet til å ta pauser, det har man selvf også hjemme, men på en annen måte. Her deler vi på det meste, blir litt mer husarbeid på meg, men det er helt greit siden sambo tar seg av endel annet som jeg ikke gidder/kan. Har man et barn som sover hele dagen ser jeg jo at man bør ha muligheten til å bli ferdig med husarbeidet.
___ Skrevet 9. september 2010 #12 Skrevet 9. september 2010 Jeg regner med at han skal ha permisjon etter hvert. Fortell ham nå at du forventer at han da gjør abselutt alt både i hus og med barn, inkludert at han finner ut hva alle skal ha på seg hver dag, passer på at ting er vasket og i orden, finner på middager handler og lager mat hver dag osv. Sansynligvis blir det likevel enklere for ham ettersom minste blir eldre og sansynligvis sover mer om natten. Det er i hvertfal viktig at du sier klart fra nå at det ikke blir aktuelt for deg å hjelpe til mer enn det han gjør nå når det blir hans tur til å ha permisjon. Den beskjeden hjalp i hvertfal for min mann :-) Han ble faktisk ganske skremt av tanken på å måtte ta alle netter osv selv i 5 mnd (han hadde stor del av permisjonen)
solstråle69 Skrevet 9. september 2010 #13 Skrevet 9. september 2010 Alle har selvfølgelig ikke like jobber, men mannen min ville gjerne fortsatt med permisjon... Det hører med til historien at han holdt hjemmet strøkent, og hadde middag på bordet hver eneste dag - stort sett lagd fra bunnen av. Han synes det var fantastisk! Til HI - trenger du ta husarbeidet så forferdelig nøye da? Trenger vel ikke bruke flere timer hver dag? Husk at denne småbarnstiden er forferdelig kort og dyrebar - husarbeidet løper ikke fra deg...
Mamma til*2 jenter* Skrevet 9. september 2010 #14 Skrevet 9. september 2010 Her i hus har vi 2 barn..2 år å 4 mnd... Jeg har ikke erfaring med å være våken på natten men med tanke på dagtid så fins det bare en regel: FØLG LISTEN Lag en ukes-liste med oppgaver å hva som skal skje de forskjellige dagene. Hus/jobb/barnehage/hvem som står opp med barna i helgene osv. Er noe er det beste jeg har gjort. Mannfolket respekterer at han må ta i et tak for at huset vårt skal bli rent å barna skal få en god dag hjemme med 2 foreldre som samarbeider. Vi tar en del av husarbeidet etter leggetid å samarbeider i 30 min å alt blir gjort.. La han få enkelte ting som hans ansvar iløpet av en dag. Blir de ikke gjort så la det stå til dagen etterpå.
arachnia Skrevet 9. september 2010 #15 Skrevet 9. september 2010 Har samme problemet her... Og vet ikke helt hvordan jeg skal få han til å forstå. Jeg er ikke i permisjon, og har ikke vært det i det heletatt. Var hjemme 1 uke etter fødselen, det er alt. Er fulltidsstudent i tillegg til at jeg er fysisk hjemme med jenta. Og her skal vi i utgangspunktet fordele likt på det som er igjen å gjøre når han kommer hjem fra jobb. Bare at han forventer at det meste skal være gjort. Og han må jo få sove lenge i helgene, for han har jo jobb. Er vi slitene en dag, er han sliten + at han har jobb. Hele familien inkl oss lå med influensa. Da var vi begge syk, men han var syk og hadde jobb... Holder på å bli sprø, for jeg aner ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at det er forskjell på å være sammen med jenta hver dag i ei uke, og hver dag i 9 mnd! Og er i tillegg fulltidsstudent! Så nei, du er virkelig IKKE urimelig. Husarbeid er tungt, iallefall når man må dra på en unge/unger samtidig. Tar jo et år å brette klær med en baby oppi kleshaugen, eller hvis man stadig må springe mellom klærne og ungen.
soleia Skrevet 9. september 2010 #16 Skrevet 9. september 2010 Meiner du at staten betalar permisjonspengar for at ein skal gjere husarbeid, solstråle69? Me delte ca 50/50 på husarbeid då eg var i permisjon. Mi meining var at staten betalte meg for å vere med babyen, og ikkje for å vere hushjelp for mannen. Det var han og einig i. No var babyen vår veldig oppmerksomheitskrevande og sov lite på dagen, så eg brukte fritida til å sove og å trille tur så eg kom meg i form :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå