Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Ja, da sitter jeg her og spiser på en stor og stygg kamel ;-) Mine barn skulle aldri få mobil før de var minst 10 år, helst 12 år. Aller helst aldri, hehe... Vel, eldste blir 8 år om et par uker, og vi har kjøpt en mobil til ham. Vi har ikke fasttelefon siden vi aldri bruker det, og han er tidvis litt alene hjemme (0,5-1 time i ny og ne, men vil bli oftere fremover), så det føles ubehagelig at han ikke har telefon som han kan nå oss med, eller vi ham. Og etter 2 år med iherdig trening med å huske og se på klokken og komme hjem til avtalt tid, gi beskjed hvor han går, belønninger, straff osv når dette blir eller ikke blir overholdt har vi resignert litt. Han husker stort sett og si fra før han går ut, men glemmer å komme inn igjen, glemmer og gi beskjed om han går et annet sted enn han sa han skulle... Så da finner vi ham ikke da. Har ikke tall på hvor mange ganger en av oss har trålet gatelangs og ropt etter ham, ringt på hos diverse kamerater og rukket å bli ganske engstelig (og så snakker vi med ham om det når vi finner ham, har også "straffet" ham noen ganger, han lover bot og bedring, men så glemmer han seg. Igjen, og igjen... og føler jo at han må få lov til å være ute også, vi kan ikke sitte på ham heller bare fordi han er vimsete av seg) Gutten vår er svimete og glemsk, og jeg tror faktisk ikke lenger det er fysisk mulig å dressere ham til å huske alt mulig. Så håpet da er å få ham til å ta med seg mobilen, så går det an å ringe etter ham i det minste. Får bare finne en måte og binde den fast i lommene hans på ;-) Han kommer ikke til å få lov til og ta den med på skolen, vil bare presisere det. Lurer litt på hva deres erfaringer er her med såpass små barn og mobil? Har tenkt litt på Fri Familie, men finnes det noe abonnement der det er tak på hvor mye de kan bruke på en mnd? Eller er kontantkort alltid best? Passer barna deres på mobilen sin? Bruker de den i kontakt med andre barn? Vet at langt over halvparten av klassekameratene hans også har mobil, men ser ikke helt for meg at de sitter og sender sms til hverandre i så ung alder?
Fire småtroll Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Gutten min er året eldre enn gutten din og fikk mobil til 9-årsdagen før sommeren. Vi hadde sagt hele tiden at når han skulle være alene hjemme på ettermiddagene (han har sluttet på sfo) skulle han få mobil. Han ble da den siste i kameratflokken som fikk mobil. Mobilen ligger veldig ofte på rommet hans, hvis ingen minner han på å ta den med når han går ut glemmer han den gjerne hjemme Han har hatt noen telefoner på den til kamerater i sommerferien, men det er lite eller ingen kontakt med venner på den. Det hender mormor, en tante e.l sender en melding til han, men sjelden kamerater. Vi har kontantkort med fri familie, fungerer veldig greit, det var det de anbefalte til første telefonene når vi kjøpte den. Den er altså lite brukt, men han har blitt litt flinkere til å ta den med. Han vet vi spiser middag klokka fem, så han har begynt sette alarmen på halv fem så han skal huske å gå hjem, det fungerer fint. Regner med den blir mer brukt etterhvert..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2010 Tusen takk for svar :-) Da høres det ut omtrent slik jeg har tenkt meg ja. At den ikke blir så mye brukt, men er kjekk å ha likevel når de vimser mye ute og er litt alene hjemme. Hvor lenge varer et kontantkort på f.eks 150kr hos ham? Har dere satt noen grense på hvor mye han får lov til å bruke på så og så lang tid?
Fire småtroll Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Han fikk telefonen i mai, da fikk ha kontantkort på 150 kroner av oss og 150 kroner i gave fra en onkel, de har han ikke klart å bruke opp til nå. Vi har jo fri familie, så det koster ingenting oss imellom, og som sagt blir den veldig lite brukt til andre ting, enda....
a-mamma Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Min eldste fikk sin første mobil da hun var 7 år (jeg tapte diskusjonen med pappan...). Hun har hele tiden vært veldig flink til å passe på den. Vi har Fri Familie, veldig fornøyd med det siden vi ringer mest til hverandre. Det har aldri vært noe problem at hun bruker mobilen for mye (har ab, og ikke kontantkort). Hun sender meldinger og ringer til venner, men det er ikke mange kronene som går i mnd (kanskje 20-30 kroner). Selv om jeg ikke syntes hun skulle få mobil må jeg innrømme at det er utrolig praktisk!! Da hun først fikk mobilen hadde vi en baby, og siden jeg er mye alene med ungene var det utrolig praktisk å kunne ringe til henne i steden for å fly ute å lete :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2010 Ja, den der kjenner jeg litt på også. Har vært alene på ettermiddagen noen dager og har jo da måtte slepe med meg de to minste ut for å finne ham. Mye styr! Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Var redd jeg skulle bli halshugd her som har kjøpt mobil til en 8 åring ;-)
Gjest Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Vår gutt fikk mobil til jul ifjor,da var han 8,5 år.Jeg har også vært veldig striks på det at han ikke skulle få før han ble 10 år,i tillegg er han som gutter flest i den alderen litt vimsete og ikke alltid like god til å passe på ting.Men jeg har jobbet litt i permisjonen pga mangel på bemanning,så når mannen er i nordsjøen så måtte han være hjemme alene en liten time etter skoletid de dagene jeg jobbet.Og det har gått over all forventning:) Han gir meg ei melding når han har kommet seg hjem,jeg ringer han kanskje ei gang en halvtime etter og han ringer hvis det er noe han lurer på.Tror det får han til å føle seg tryggere når han kan nå meg uansett.. Og når han er ute etter skoletid og jeg har lagt de to minste,av og til vet jeg ikke nøyaktig hvor han er og siden mannen er mye borte så kan jeg ikke komme meg så langt når se små er i seng rundt 18.30.Da har det vært veldig greit med mobil og jeg kan få tak på han slik at han kommer seg hjem når han skal(har klokke og kan den,men glemmer seg fort ut) Vi kjøpte en ericsson med djuice control abbonement.Da kan han bruke 200 kr hver måned,det han ikke bruker blir overført til neste og skal han bruke mer så kan man fylle på med kontantkort.I tillegg har vi fri familie slik at han uansett kan ringe til meg og pappan selv om han er tom for penger.
Ugl@ Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Sønnen min fikk mobil som 7åring han pga vi hadde flytta til et nytt sted og jeg ikke kjente noen der, mannen var mye borte og jeg hjemme med baby og uten lappen. Måtte rett og slett ha en erstattning for navlestrengen på en måte. Mobilen ble brukt for at jeg skulle få tak i ham og for at han skulle kunne ringe hjem hvis det var noe, og det var vel alt han brukte den til også første par åra i hvertfall. Nå er han 12år og dreven, mobilen brukes for å avtale ting med kompisene, flørte med jenter, spille musikk osv. Jeg holder et øye med bruken og han har beløpsgrense selvsagt. Ingen negative erfringer så langt bortsett fra at han var litt dum å brukte opp beløpet på musikk og spill tidlig hver mnd en periode, men det har han lært av også.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2010 Tusen takk for alle svar! Godt å høre litt fra hva dere andre har erfart. Da ser det jo ut til at barna takler det veldig bra og ikke overbruker mobilene sine. Jeg har djuice selv (tror jeg), så kan ringe til dem og høre litt om Fri Familie og abonnement med tak på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå