Gå til innhold

Er jeg pingle?


Nete74

Anbefalte innlegg

De første ukene av graviditeten hadde jeg ingen plager. Men i slutten av forrige uke kom en enorm tretthet snikende sammen med en uggenhet. Jeg er ikke direkte kvalm, men føler meg skikkelig uvel hvis jeg ikke spiser jevnlig. Hver dag står jeg opp før kl 6 slik at jeg rekker å jobbe timene mine før jeg skal hente junior (20 mndr) i barnehagen (pappaen leverer). Noen dager orker jeg lage middag, mens andre dager blir det ferdigpizza ol. Enkelte dager orker jeg kun å legge sønnen min for kvelden før jeg selv flater ut på sofaen og går tidlig til sengs. Andre dager tar jeg meg skikkelig sammen og gjør et par huslige oppgaver som å henge opp tøy, støvsuge etc før jeg må innta horisontalen. På jobben fungerer jeg slik noenlunde frem til lunsj. Etter lunsj må jeg ofte ta en pause på do (ingen andre sted hvor jeg får være i fred). Jeg kjemper for å holde meg våken etter lunsj og prøver å samle krefter til hjemreisen (tar meg ca 1,5 t inkl barnehagen).

Nå har jeg begynt å leke med tanken å delvis sykmelde meg til energien kommer tilbake. Samtidig tenker jeg at det er ingen sykdom å være gravid og at jeg ikke kan la dette gå utover arbeidsgiver.

Er jeg feig hvis jeg delvis sykmelder meg og heller prioriterer å bruke energien min til å være mamma?

Jeg må si at jeg svært lite fravær fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om dagen din er slitsom. Hvis det er en trøst, så blir det mye tomatsuppe og ferdigmat her i huset også :-) Snakk med legen din om situasjonen din. Det er han/hun som avgjør om du skal sykemeldes. Så den avgjørelsen slipper du å ta selv :-) Lykke til, håper energien din kommer tilbake snart.

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke feig (: Graviditet er ikke en sykdom, men en tilstand der du må ta vare på deg selv på best mulig måte! Ta deg en uke "fri" eller få en avtale så du bare jobber halvdag, da skal du se alt blir bedre. Jeg er ut i full permisjon, så pinglete er jeg ;) Dette er ikke på grunn av formen, men på grunn av jobben min, men jeg har ikke dårlig samvittighet, for jeg vet at det er best for barnet i magen :D

 

Prat med legen din, og vær ærlig om hvordan du har det så får du nok hjelp! Om du får nok hvile kan du være heldig å få leve normalt resten av døgnet, i stedet for å gå som en zombie hele dagen ;) Det funket hvertfall for meg!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er et av de få landene i verden hvor vi er opptatt av at den gravide skal holde på i samme tempo som før, og vi der det landet i verden med flest bekkenløsninger...

 

Nei, det er ikke en sykdom. Jeg har en veldig fin graviditet bak meg, og ser ut som jeg går inn i en ny "lett" gravidiet. Men jeg er trøtt, jeg overlatter husarbeidet til min mann ( og vi inn ser begge at det betyr at alt ikke blir gjort, han klarer ikke alt alene). Nå har jeg vært forkjølet noen dager, har lagt meg klokken åtte. Kjedlig men nødvendig.

 

I ander land passer de på at den gravide får færre arbeidsoppgaver, og at hun slapper av. I Norge skal vi være super kvinner som klarer alt. Leste et sted at det å være gravid er som å være på 9 månders fjellklatring. Syntes egentlig det er en god sammenlikning, ingen som syntes at det er rart å bli sliten av det;)

 

Snakk med legen din så gjør hun/han en vurdering for deg, det er jo ikke sånn at man kan "bestille" sykmeldinger heller. Det er jo en avgjørelse legen tar på et medisinst grunnlag.

 

Min moral de neste 7 måndene er å lytet til kroppen. Å la den ta avgjørelser, for det er det beste for barnet i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som jeg skulle skrevet det selv. Jeg er også skikkelig trøtt og uggen. Har i tillegg ei lita ei på 9 måneder. Jeg gikk til legen i går og han sykmeldte meg i 10 dager. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å foreslå redusert stilling en ukes tid men legen insisterte på at det var ingen grunn til at jeg skulle jobbe når situasjonen var som den var. Jeg jobbet hele mitt første svangerskap så det er tydelig at dette svangerskapet er tyngre. Håper bare det går over snart.

 

Mao, jeg synes ikke du er pinglete. Du må ha opplevd et slikt svangerskap for å skjønne hvor utmattende det er. Var ditt første svangerskap slik også?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar:o)

 

Jeg ser nå at jeg glemte å skrive at jeg har passert 8 uker.

 

Formen var den samme ved forrige graviditet, men da hadde jeg ikke et barn å ta med av og kunne den gang legge meg på sofaen med en gang jeg kom hjem fra jobb. Det går jo ikke denne gangen. Da jeg var gravid sist gikk denne enorme trøttheten/ugne følelsen over da jeg hadde passert 12 uker og jeg "regner" med at den gjør det denne gangen også.

 

Jeg har legetime i uke 12, men jeg bør vel fremskynde denne. Det er som dere sier viktig å ta signalene kroppen gir på alvor og gjøre det som er best for spiren som gror og seg selv (og de man bor i hus med -stemningen blir ikke særlig bra med et utmattet mor i hus).

 

Men jeg må si at jeg vil ha noe dårlig samvittighet hvis jeg blir 100 % sykmeldt en tid. Vi går inn i en travel periode og det er ingen andre som kan mine arbeidsoppgaver (utrolig sårbar og idiotisk situasjon arbeidsgiver har satt seg i, jeg vet).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som å høre om meg selv. Jeg var sånn 6-7 md av sv.skapet med forrige og er sånn igjen nå. Min lege har hele tiden sykemeldt meg i 50-60% og det fungerer. Jeg har ikke tenkt å gå tilbake i full stilling når jeg har det slik, for det er faktisk ingen som takker meg på jobb (jobber i en stor bedrift), men takken jeg får her hjemme av de to barna jeg allerede har er uerstattelig. Og sv.skapet mitt er faktisk mer koselig og som det skal være når jeg har mulighet til å sove, sove, sove og planlegge dagen som jeg føler for.

Gå til legen din du, legg det frem på bordet og få en sykemelding! Det er ingen skam!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at det ikke bare er jeg som er trøtt og ikke orker så mye etter jobb. Jeg er ganske fysisk aktiv på jobb og har med meg leirskolebarn ut på tur/aktivitet hver eneste dag. Bruker masse krefter! Jeg kommer hjem til ferdig middag (mannen har pappaperm med veslemor), og det er utrolig deilig! Nyter det så lenge jeg kan (bare tre uker til frøkna begynner i barnehagen..). Etter å ha leika, bada og tatt kveldstellet og legging med veslejenta, er jeg ofte helt ferdig... Flater ofte ut på sofaen, så her i huset blir det ikke gjort spesielt mye husarbeid på den tiden av døgnet. Heldigvis skjønner mannen det;) Jeg må også krype til køys ganske tidlig mange kvelder i uken. Er nå 9+5 i mitt andre svangerskap :)

 

Er veldig spent på hvordan det blir å jobbe utover høsten/vinteren - ser at det kan bli tungt etterhvert med stor mage...! Har ikke en jobb der det går an å ta det med ro - her er det ut i alt slags vær med mange elever. Tar en dag om gangen! Foreløpig går det veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...