Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Eg hadde tenkt å føde heime og då hadde det vore heilt naturlig at storesøstrene fekk delta under fødselen og ikkje minst vere der rett etterpå. No blir det sjukehusfødsel på meg og eg er i tvil om kva eg skal gjere. Må sjølvsagt ha med ein ekstra voksen person for å vere med dei. Har veldig lyst til at dei skal vere der, men er redd det kan ta lang tid og at det blir kjedeleg. Dei er 4 og 5,5 år gamle. Skal dei vere med må dei også førebuast og det er jo ikkje sikkert det passar inn at dei blir med (tid på døgnet etc) så eg er litt redd for at dei gledar seg til å bli med og så blir det ingenting av likavel. Nokon andre som tenker på å ta med storesøsken?
Voyeur Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Nei, kunne aldri tenkt meg å ha med barna på fødsel. Dette av den enkle grunn at jeg har tøffe fødsler der jeg går inn i en annen modus der jeg ikke bryr meg om noen andre enn meg selv. Hvis barna mine skulle vært til stede, så ville dette gått ut over dem og mitt fokus på fødselen. Hvis jeg hadde hatt enklere, eller mindre smertefulle fødsler, kan det være jeg hadde vurdert anderledes. En annen ting er hvis det skulle skje noe, og rommet blir sprengfullt med folk, og far er nødt til å gå ut med ungene... Hadde vært noe annet med hjemmefødsel der man er i kjente omgivelser, men sykehuset er et fremmed sted for ungene. Hvis man er hjemme kan de jo leke på rommet, se på tv, sove... alt dette blir vanskelig inne på et sykehus, og det er jo ikke akkurat rom for å leke inne på fødestua. Da er det vel bedre at noen kommer med de rett før babyene blir født, eller rett etter de er blitt født. Men dette er min personlige mening. Jeg snakker ut i fra at jeg vet at jeg må ligge helt i ro uten å bli forstyrret under åpningsfasen, og at jeg har en tøff utdrivningsfase som tar kjempelang tid. Jeg ville aldri utsatt barna mine for å måtte se meg i en slik situasjon, er redd det ville gjøre mer skade enn gavn Til syvende og sist, er det du som kjenner barna dine best, og hvordan du reagerer på fødsel. Lykke til med avgjørelsen;)
Mamma min Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Nei, det kunne jeg aldri tenkt meg. Min datter blir lei seg hvis hun ser at mamma har det vondt, så jeg ville aldri i verden utsette henne for å være med på en fødsel. Det vil være alt for skremmende. Mye bedre at hun er hos tante og koser seg, og kommer på besøk når babyen er født.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 syns ikke barn og fødsel hører sammen i det hele tatt bortsett fra det barnet som kommer ut...jeg syns det er en rar ting å gjøre og forstår det ikke i det hele tatt.....men det er min mening:) andre må få gjøre som de vil..mange gjør det jo så det er tydelig delte meninger om dette som med alt annet:) signerer "mamma min" her i tillegg...... men lykke til!
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 9. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2010 No er jo uansett ideen at ein ekstra voksen person skal vere med barna og at dei kan vere på eit anna rom når det trengst og eventuelle uforutsette ting skjer. Leikar, bøker etc vil dei sjølvsagt ha med seg. Då vi fortalde jentene at mamma har baby i magen var dei veldig interessert i å vite meir og vi såg på fleire episodar av jordmødrene. Dei vart ikkje skremt av det og der var det jo ein del blod og skrik... Berre ein fortel at det ikkje er farleg. Barn tar ting mykje meir naturleg enn ein trur.
Jenteflokken Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Jeg ville ikke tatt med barna under fødsel, man vet aldri hva som kan skje og hvordan de vil reagere i etterkant. Syns bare ikke det hører sammen, men det er jo individuellt hvordan man føler om slike ting. Jeg ville heller ha latt dem komme inn etterpå, når alt er trygt og godt.
Voyeur Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Ja, har også sett masse fødselsvideoer med mine barn, men de er jo relativt udramatiske. Vi har snakket masse om at deg gjør veldig vondt å føde og at mammaen må jobbe veldig hardt for å få ut babyen. Jeg tror derimot at det blir noe annet hvis de må se meg i den situasjonen;) Dette er slik jeg føler det. Alle har forskjellige intimsoner, og fødsel er hva jeg definerer som et voksenøyeblikk;) Du spurte jo hva andre syns, og tror du vil få flere nei enn ja, desverre. Hvis du ønsker å ha med barna på fødselen, er det første du bør gjøre, å høre hvordan sykehuset stiller seg til dette. Ut i fra nicket ditt, venter du tvillinger, og kan være de stiller seg mer negativ til at barna skal være til stede nettopp på grunn av det. Men hvis de er positive til at barna kan være til stede, er det ingenting i veien for at de kan være med;)
2 boys & now pink Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Ville ALDRI hatt med meg guttene mine. De er 8 og 3 år. Uansett hvor mye de ville. Jeg ville heller laget avtale med barnevakt at de fikk komme opp når det er overstått. Skjer det om natten, kan de få fri fra skole og bhg og være der oppe på morgenen! Men ikke tale om de skal være der!
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 9. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2010 Nei, eg spurde ikkje kva andre synest, eg spurde om det var andre som hadde tenkt å ta med barna! Ja, eg har snakka med dei på sjukehuset. Det var faktisk legen som sa eg kunne ta med barna at dei kan vere med før og etterpå, berre ikkje akkurat under fødselen (når eg har pressrier).
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Enig med de andre her... Ville ikke tatt med meg barna mine på fødselen heller. Tror nok det er litt annerledes å se at mamma har det vondt enn å sitte hjemme og se på en fødsel på tv. Det kan vel egentlig ikke sammenlignes. Er vel litt annerledes å se ting på tv enn å se det live... Så her blir det ingen fødsel på noen andre enn far nei:)
to søte små jenter Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Jeg ville ikke tatt med barn på føden uansett alder. Forstår ikke hensikten med det. Det er et stort under og glede at et barn blir født, men det er også en stor smerte for mor (iallefall for de fleste), så får meg er det uaktuelt at barn skal være med å se mors smerte. Det er jo like stort for de å møte sine nye søsken for første gang uansett:-) jeg ville heller aldri latt barn på 4 og 5 1/2 år sett jordmødrene på tv, samme hvor mye jeg har forklart og forberedt dem på forhånd. En fødsel er naturlig, men for meg er det ikke naturlig å la SMÅ barn SE en fødsel. Men dette er min mening. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for:-) Du kan jo evt snakke med jordmor eller føden hva de anbefaler/råder deg til?
mlkg Skrevet 9. september 2010 #12 Skrevet 9. september 2010 Jeg var selv med da min lillesøster ble født. Jeg var 11 år. Jeg husker ikke dette som noen spesielt hyggelig opplevelse. Det var slitsomt å vente og litt ekkelt å i glimt forstå at mamma hadde det så vondt. Vi fikk i liten grad være med på selve fødselen. Ventet i hovedsak utenfor. Jeg venter nå barn nr 3. Ville aldri tatt med mine barn på 4 og 6.
Cat&Gullungene Skrevet 9. september 2010 #13 Skrevet 9. september 2010 Jeg synes heller ikke barn har noe å gjøre i en fødsel, spesielt ikke hvis de er yngre enn 12 år (men egentlig ikke da heller). Synes du skal ta veldig i betraktning det hun over meg skriver (aaamamma) som var med på fødsel som 11 åring. Mange ganger gir barn utrykk for at de opplever situasjoner annerledes enn de egentlig gjør. De kan virke positive og engasjerte, men i virkeligheten kan de også være veldig redde, usikre og ukomfortable. Barn er utrolig lojale mot foreldrene, omtrent uansett, og hvis barena dine skjønner at du er veldig innstilt på dette (har skjønt utifra tidligere innlegg at du er en litt alternativ type. Ingen kritikk altså), -vil de prøve å gjøre alt for å være på "bane" med mamma.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 9. september 2010 #14 Skrevet 9. september 2010 Nei det kunne jeg ikke gjort, det er en såpass personlig og intim prosess som jeg ikke hadde vært komfortabel med at barna mine skulle oppleve. Jeg husker fint lite fra siste fødsel da det stod på som verst , hadde nok med meg selv og smerten kunne ikke vært en mamma på det tidspunktet. Selv om man har med noen til å ta seg av barna så kan det være litt voldsomt å se at mamma har vondt, er irritert/sint osv. Og er de så små som 4-5 år vil de nok ikke forstå hundre prosent hvorfor mamma ikke snakke og ordne for dem. Syntes det er litt for heftig å involvere barna på noe slik.
cecil Skrevet 9. september 2010 #15 Skrevet 9. september 2010 Definitivt ikke! Ser ingen grunn til å ta med barna på en fødsel, kan ikke tenke meg at det blir noe annet enn skremmende for de.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 9. september 2010 #16 Skrevet 9. september 2010 Jeg kunne aldri tatt med meg storesøsken på fødsel (hvis jeg hadde hatflere barn da..) Syns ikke dette hører hjemme noen plass!! Stakkars små barn, det kan umulig være bra for de å se mor i så masse smerter. Nei dette syns jeg er kjempe uansvarlig. Men meg om det.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 9. september 2010 #17 Skrevet 9. september 2010 kunne ikke tenkt meg å hatt barna med på fødsel. nå er jo snuppa mi bare nesten 2 åt da, å så sant barnevakt ikke svikter så blir ikke hun med. kunne ike tenke meg å hatt hun med om hun var eldre heller, det kan jo ikke være noe hyggelig opplevelse for de? det skal jo være kjekt å bringe et nytt liv til verden. så jeg ville heller at noen skulle kommet med de rett etter fødselen. slik at du får litt fred og ro til å konsentrere deg og selve fødselen og barnet som kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå