Gå til innhold

Meg og samboer har så lyst til og gifte oss (penger)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge hatt lyst til og gifte oss, så er kommet litt i sparingen til et fint bryllup. Men samboer har så lyst og gifte seg no i Desember, og jeg også. Men vi har aldri i verden råd til og ha et fancy bryllup som familiene våre forventer, da vi holder på med husbygging osv. For meg spille det ikke så stor rolle, så lenge vi får gå i kirken og si ja til hverandre.

Noen som har noen tips, hvordan få en fin fest uten og kaste rundt seg med penger? Trenger noen tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan gjøre en av to ting tenker jeg - enten ha en litt fancy fest på hotell/resturant, men bare med nærmeste familie - eller å ha det hele litt mer uformelt, med billig mat (som ikke betyr vondt mat;-)), drikke bare til maten ol, dersom dere vil invitere mange.

Man kan gjøre det billigere i klesfronten ved å finne en brukt kjole på finn eller få sydd i Kina (nett) enn å kjøpe ny kjole i brudesalong - eller velge en annen kjole enn en tradisjonell brudekjole.

Ha festen som en spleisefest for eks, be gjestene ta med seg en rett hver og be venner/familie om å bake kaker. Mye man kan gjøre for å få det billigere - det blir ikke nødvendigvis noe dårligere bryllup av den grunn, bare litt annerledes...og det behøver ikke være en dårlig ting. Jeg hadde blitt veldig glad om jeg ble invitert i et litt utradisjonelt bryllup, bare fordi jeg har vært i en haug (helt like, føles det som...) bryllup, og det hadde vært artig med en forandring;-) Lykke til med planleggingen!

Skrevet

Litt i samme situasjon, bortsett fra at vi har bestemt oss for ikke å ha bryllup, men det har også med familie problemer å gjøre.

Du kan kjøpe brukt kjole, det er mange kjoler ute på finn, var innm den lokale fretex brutikken i går og der var det utstillt en flott moderne brudekjole.

Kirke er gratis, men skal du ha blomster i kirken, må du betale for blomstene, men det er ikke så nødvendig å ha, mener jeg.

Se om dere kan leie et ungdomshus, bydelshus, altså et billig lokale. Dere kan bake kaker selv, i god tid, ha dem i fryseren og tine dem opp til den store dagen.

Dere kan også lage til et koldtbord å ha i stedet for middag, snakk med naboer eller venner om å hjelpe til med servering og rydding av bordene.

Kutt ned på gjester, så trenger dere ikke like mye mat, ta nærmeste familie og kall det en intim fest.

Skrevet

Spørs litt hvor "fint" familien venter da? Type slott i england eller ok med et forsamlingslokale?

Med god planlegging, bekjentskaper, hjelp av venner og litt pruting kan man få et fint brylllup til en billigere penge.

feks lage invitasjoner selv,

mat, sjekk mange alternativer, evt bli venn med kokk (hvis dere ikke er det fra før)

kjole, l(og evt dress) Leie eller finne en fin, men ikke så dyr på finn.no eller enda billigere på Ebay

underholdning/musikk, kanskje noen lokale helter eller igjen sjekk bekjentskapslisten. evt skrive til mange kjendiser og be om litt veledighet

melde seg på et tvprogram som kan bidra med noe:D

Skrevet

Tusen takk for svar!

Ja, jeg tenker jeg ville hatt det litt uformelt, også invitert alle vi gjerne vil ha, så vi ikke må luke ut noen. Også heller som du sier, spurt pent familie/venninner om og gjerne bake kaker og slikt. Pynt og slikt blir jo ikke så allverden om man undersøker litt. Gjerne at gjestene hadde fått tatt meg seg egene drikkevarer, utenom til maten som vi kommer med.

Men føler alle setter så høy standard at jeg vil virke smålig om jeg ikke gjør som "alle andre". :/

Men vi skal nok få det til, det viktigste er at vi kommer oss i kirken og går ut igjen som mann og kone :)

HI

Skrevet

Ja, jeg er helt enig med deg! Det virktigste er at dere blir mann og kone og at DERE får en feiring av denne dagen som dere kan se tilbake på som et fantastisk minne. Det er trist om det har blitt sånn at man føler man "må" bruke så-og-så mye penger for å kunne ha et bryllup...det er DERES dag og dere som velger hvordan denne skal feires. Heldigvis ser man jo mer og mer av litt alternative feiringer enn at alle "må" være så like som mulig og bruke mest mulig penger. Sikker på at dere får til en super feiring og får en flott dag uten å måtte legge byggeplanene på hylla;-)

Skrevet

Gjør som DU har lyst!!

Da vi giftet oss, ønsket jeg meg et billigst mulig bryllup.. Jeg ville bare ha kjærsten min til min mann, og ønsket å bli hans kone.

Det hele endte med at min mor fikk viljen sin på det meste, og jeg endte opp med et "tradisjonelt" bryllup....det som jeg overhode ikke ville ha!

Hadde jeg styrt skuta, skulle jeg klart å gjort det enda billigere. Endte opp på rundt 40.000, inkl. alt, både pynt, mat og klær m/tilbehør. Jeg hadde mål rundt 30.000 max.. Men men..

...så jeg har store planer om å gifte meg en gang til med min kjære og få bryllupet JEG ønsker meg! Ikke bry deg om hva andre tenker! Det er DU som skal ha dagen din! Det er DERE som skal feire DERES dag!

Jeg sitter bare igjen med en ekkel følelse fra hele greiene.....

Skrevet

Gå for desemberbryllup! :-) Selv om andre forventer stort og prangende(siden det er slik ting har blitt nå, skal liksom være så fancy 3-dager-til-ende-bryllup, har jeg fått inntrykk av), så trenger dere ikke gi dem det DE forventer, det er jo deres dag!

Tipper at det helt sikkert er mange som blir lettet over et uformelt, ujålete bryllup, det gjør også at lista ikke blir så høy for neste par ut, at de ser at man kan ha et kjempekult og herlig bryllup uten å gjør seg til gjeldsslave for å få det gjennomført.

Vinterbryllup er jo kjempefint, blir nok ei helt spesiell stemning. Du kan leie eller kjøpe kjole brukt(eller en rimelig en som er mer enkel i fasongen, bløtkakerysjene koster), dere kan ha "spleiselag", dvs alle tar med seg en matrett eller dessert, slik at dere har et digert tapasbord med alle gjestenes beste oppskrifter, så blir det masse gøy og ulike smaker og velge i.

Invitasjoner kan du lage selv, gjør det enkelt. Blomster trenger ikke være i overflod, gjør fine oppsatser med få blomster og litt stæsj, sats på massevis av levende lys, det gir nydelig stemning. Heng opp små "krystaller" og glasstener, det kan du også legge ut på bordene.(minner om iskrystaller), dere kjenner kanskje noen som kjenner noen(hehe) med hest og slede, det kan være en fin måte å ankomme/eller forlate kirka på. Om dere er heldige, så kan dere kanskje få vielse på kveldstid, når det er mørkt ute:-)

Kjør på, sier nå jeg!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...