Gå til innhold

Rettsak, samvær, pendlevei for liten jente...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks har tatt advokat nå og vi er i en smørje med brev frem og tilbake som koster på tusenvis... han er veldig bitter og eneste han vil er å ha samvær UTEN meg tilstede. Det fikk han ikke støtte til med familievernkontoret ved meklinger og jeg har ungått å møte han og tildels hatt med ei venninne når han har sett babyen da han har truet meg men nekter selvfølgelig på det ovenfor mekleren.. jeg er redd han og møter jeg han alene ved samvær så er jeg redd han finner på ting om meg... han påstår ovenfor adv sin at jeg nekter samvær noe jeg ahr vitner og sms som bevitner jeg ikke gjør. Han har i tillegg flyttet 30 mil unna så alt blir så vanskelig...

Jenta er 11 mnd og barnevern og famkontor støtter meg...,men de er jo ute av bildet med rådene nå som det er advokater i bildet.... jeg føler meg presset til å ettergi å la han bare hente henne for en hel dag for dette blir så dyrt at jeg risikere å måtte selge leiligheten min..... men jeg unner ikke jenta mi det...(jeg har vært alene med henne siden hun var 3 mnd og han har knapt sett henne ett par ganger) de gangene har jeg tilbydt han det og han har vært mer opptatt av å øse hat utover meg....

VET han VIL få samvær men jeg vil ha gradvis tilnærming med noen hun kjenner godt så hun er trygg.... advokaten hans ser det ikke sånn...han mener det er nok med en time sammen med meg så er det bare å sende henne i vei ellers så blir jeg dratt for retten....

hva vil en rett dømme....vil jo la han se henne men er IKKE glad for at hun kan ende opp med 60 mil i bil annahver helg(går ikke fly) da HAN har valgt å flytte.... hva tror dere vil skje????? Noen som har vært borti lingnende.... jeg er så fortvilet og føler meg så presset at jeg har nesten ikke overskudd til noe lenger.... og jeg skal fungere å være der for datteren min 24 timer i døgnet.... bekymre meg ihjel for fremtiden....

vil bare han skal roe seg å ta hansyn og heller pendle hit å ha henne noen timer så hun slipp å pendle i flere år.....jeg hadde ikke orket det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI igjen...håper på noen gode råd... Jeg kontaktet barnevernet i dag for råd og de støttet meg på å ikke ettergi at han bare kan hente henne og ha henne i flere timer da han ikke kjenner henne....

men på den andre siden så kan jo dette brukes imot meg i en rett at jeg trenere samvær?! mens bv mener jeg er den rette til å tale for min datter.... jeg er forvirret og redd...... håper noen kan gi meg noen gode råd....har seff advokat men føler det er bare mine meninger og punkter hun syr sammen i ett brev uten noe å slå i bordet med....man kan jo sende brev i flere ÅR uten at noen skjærer gjennom om dere skjønner....

Brukte åtte år på å bli gravid og er vel derfor sterkt preget av dette med å skulle sende henne ifra meg....stoler ikke på bf lenger, føler jeg ikke kjenner han igjen i det hele tatt.....

vet det er vanskelig å råde i en sånn sak...men dere her inne er ekspertene.... takker så mye om noen svarer:)

Skrevet

Jeg har dessverre ikke mye råd å gi deg, men jeg vil tro at det at han valgte å flytte 30 mil unna taler dårlig for han. Det samme gjør det faktum at han ikke virker som om han setter dattra sine behov over sine egne bittre følelser. En advokat vil selvsagt skrive brev som taler godt for sin klients sak, og dermed risikere å skremme deg til å gi etter. Jeg tviler veldig sterkt på at en domstol vil gi han annenhver helg med 30 mil reisevei når han ikke kjenner barnet og barnet er såpass liten. Jeg ville overhode ALDRI gitt meg før jeg hadde fått en dom i saken. Barnets beste skal alltid være første prioritet.

Skrevet

Har ikke noe råd. Står i samme situasjon selv. Med en bf som bare truer, krever, tenker på seg selv, vil kun ha samvær for å ødelegge for meg, lyger om meg, og har ikke engang snakket om gutten vår når det er snakk om samværsplan, men kun om det han SKAL ha, sier han, osv..

Lettere sagt, men gjort. Men ikke gi deg. Stå i det, og vent på en dom. Jeg vet ikke hva han vil få, men hun er så liten og trenger mamma. Håp på at dommeren ser det.

Skrevet

Takk for støtten!! Man føler seg så ensom når man er oppi dette selv om det er mange som sliter. Nei, jeg får jo advokaten min til å svare at jeg vil følge de retningslinjer barnevern og familievernkontoret legger som gradvis å bli kjent. Ikke bare ett par timer sammen så er det bare å komme på trappa og ta henne med!! Blir litt overrasket av advokaten hans ikke tenker på det....skjønner at han taler HANS sak, men han har jo i oppgave å realitetsorientere sin klient. At man ikke KAN få det som man vil med en gang....han må jo kjenne til hva som er anbefalt han også om man sitter med familierett.

Og ja jeg håper det blir brukt mot han at han bor så langt borte....for jeg unner henne ikke å pendle så langt.

Advokaten skal tilby han samvær med meg og ett vennepar av meg tilstede til helgen ett par timer. Men jeg kan ikke stille med folk annahver helg jeg heller!!!! Og jeg vil IKKE være alene med han. Han er typen til å druse seg selv og si det var meg om dere skjønner....

Anonym 2322 har han tatt advokat også eller er det bare kjeften på han enda?

Hilsen HI

Skrevet

Her har det vært advokater med siden fødselen. 1 år snart med brevveksling att og frem. Har blitt truet med rettsak flere ganger. Til slutt vet jeg at han gjør det. Og tror nok det er nærmere og nærmere rettsak for hver gang vi lager samværsavtale.

Han snakker kun om seg selv hver gang vi er på møte. Ikke barnet. Slitsom prosess. Å aldri vite når/om det blir rettsak, hva han sier og lyver om neste gang. Ikke gøy!

Og stakkar barnet vårt. Som det nok kommer til å gå utover på en eller annen måte.

Lykke til.

Skrevet

Jeg har vært i lignende situasjon.

Mye med advokater og alt det du holder på med.

Sjelden slike fedre drar det til retten, og meklingsattesten kan ikke være eldre enn 6 måneder.

Mitt forslag er å hale ut tiden, stå på ditt ang samvær(siden du tilbyr samvær som passer til barnets alder, så taper du ikke på å stå på ditt selv om det skulle gå til retten). Gjør ikke mer aktivt for å få samværet inn i en avtale, enn å svare på barnefars "forslag". Ikke bestille meklingstime, og ikke vær den som drar det for retten.

Mekling skal alltid skje i barnets hjemkommune, og du får la ham stå for å kalle inn til meklingen om det trengs.

Du vil ikke offisielt få støtte fra barnevernet, men det er godt å vite at de mener det samme som deg som mor. Jeg var der også selv ;)

Husk at advokater ikke bestemmer noe som helst i en slik sak. Og at de ALLTID legger frem saken for sin klient. Derfor vil det alltid føles som press og ubehagelig å høre fra motpartens advokat.

Går det til retten, så får han samvær. Men her også skal det passe etter barnets alder. Hva hans advokat sier, kan du ta med en klype salt.

Å gå til retten vil koste mye, både for barnefaren og deg. Har han råd tror du?

Om du tjener under ca 280 000 brutto, så har du rett på fri rettshjelp.

Begrunn ALLE dine forslag i barnets beste. Og du må kunne forklare barnets beste utfra dine forslag til samvær. Hvorfor du mener det er barnets beste å gjøre det slik du foreslår, og finn lover og slikt som støtter opp der. Barneombudets nettside kan gi deg ganske mye her, også litt om barnets psykologiske utvikling.

Husk også at mens alt dette pågår, så går tiden og barnet blir eldre :)

Det er helt forferdelig å være i en slik situasjon, fordi du føler deg hjelpesløs og føler at barnefar kommer til å "vinne". Og du er redd for barnet. Det er det som gir den forferdelige følelsen av redsel og maktesløshet. Barnefar høres også oftest SÅ selvsikker ut, og alt han sier høres ut som fakta og sannheter. Men slik er det ikke... :)

Sksriv heller aldri under på noe barnefar kommer med, og ha vitner til samvær(ta med venner eller familie). Og spar på SMS og evt andre skriftlige ting. Noter også ned når barnefar har møtt ungen, evt uteblitt fra avtalt samvær fremover og hva som har vært til nå.

Det hjelper nemlig ikke at han stresser på med samværet, dersoom han ikke følger opp i praksis. Det er barnet som står i fokus, ikke foreldrene.

Trøst deg med at det nytter som regel å holde ut :)

En ting til - her endte det med samvær ca hver 4. helg pga reiseveien(20 mil en vei).

Skrevet

dette er vanskelig , driver med fordeling av samvær med vårt barn , men her bor far 3 min unna,,, du har kansje en fordel at han har flyttet 30 mil unna,, idag er det mange forskjellige meninger om samvær med barn, hvor mye det skal være med far. pr idag har far fått flere rettigheter. Har i hvertfall hørt at det anbefales ikke barn under tre år noe 50,50 deling i og med han bor så lang unna. kunne det vært annen hver helg eventuelt. men han får kjøre å hente og levere . kan hende han synes dette blir for lang og slitsomt. men her han en dedikert far og ønsker mye samvær med barnet sitt gjør han dette. men det beste for han slik at han skal kunne se sin datter mer må jo være å bodd litt næremere.. Er han en god far når han først er der?

Skrevet

Hvor gammelt er ditt barn? Bf bor 15 min unna her og vil ha 50 50, noe jeg ikke vil. Men fortsatt er barnet bare 1,5 år enda, og vi har aldri bodd sammen. Lurer på hva ordning dere diskuterer..

Sorry avsporingen..

Skrevet

Hei du.

Jeg syns det er slitsomt å skrive her. Men send meg gjerne en privat pm.

:-)

Skrevet

Hei alle... HI er igjen....

Vært tøffe dager. Fått svar fra hans adv han godtar to timer til lørdag med meg og naboene tilstede men han krever fortsatt at han skal hente henne og ha dagsamvær fra dag to enda han ikke har sett henne på flrer mnd... hun er så skeptisk til nye.... og jeg krevde og at han skulle bli med på famkontoret for at vi skulle få til en avtale der og at han må godta en opptrapping over en lengre periode.... men han vil ikke på famkontoret og skal ta alt med advokat... jeg må bare henge på og alle sparepengene mine reise nå... jeg KAN jo ikke bare gi etter at han nå skal ha dagsamvær når han ikke kjenner henne.... han trumfer gjennom og presse på....ingenting av det jeg formulere i adv brevene om barns utvikling og hva barnevern anbefale synker inn....

SÅ dette går til retten....for jeg unner henne å vøre trygg og i en rettsak vilo det vle bli idømt opptrapping for henne??? Han bor i campingvogn og skal bo her i byen annahver helg å ha henne der?? Han sier han skal bo med en kompis men det vet jeg han ikke skal... hun kan ikke bo i camping for hun trenger gulvplass å leke seg på og være trygg... føler ingen hjelper meg og at adv ikke støtte meg... jeg ytret på tlf at jeg greier ikke dette mer og at jeg får bare sette ungen på trappa så får han ta alt ..henne hus og alt..jeg sa det mens jeg gråt og nå tror jeg nesten hun er bekymret for barnets beste....jeg sa jo det for at jeg er redd og fortvilet....

Jeg er så sliten nå.... skal snart i jobb igjen selv også og vil bare ha en rolig hverdag med gode rutiner...... han betale ikke bidrag (har søkt nav så får foskuddsbidrag bare) og jeg sa til adv at utstyr får han ordne med selv...selv om jeg unner henne å ha alt rundt seg...hun ble sindt og ba meg sende med alt av utstyr til han når han skal ha samvær....enda han ikke kjøper noe..... jeg vet jo at jeg bør men dere skjønner meg vel??? huff ble rotete dette nå...... lillemor har lagt seg så skal rydde og få i meg litt mat og håpe på litt mer søvn så jeg tåler nye runder...

Hva tror dere han vil få av en dommer i starten.... skjønner det blir vanlig samvær etterhvert...men kan han pendel 60 mil turretur annahver helg med henne når hun f.esk blir 2-3 år?? Er det forsvarlig? Hun kommer til å bli så sliten...

Skrevet

Slapp av. Det der tar tid.

Ikke stress så mye med din advokat. Ta tiden til hjelp, ved å trenere alle svar og alt. Han trenger en meklingsattest som ikke er eldre enn 6 måneder for å kunne gå videre.

Ikke gi deg!!! du har alt ditt på det tørre. Du tilbyr samvær utfra alder og modning, og mer kan ingen forlange.

Her er det 20 mil, og der ble det hver 4. helg vi til slutt landet på, pga reiseveien.

Jeg vet hvor hardt det er for deg. Har vært der selv en gang i tiden.

Noter alt som skjer med dato og hva som foregår. Ha vitner om det er mulig. Samle alle brev og SMS og e-poster.

Vet ikke om det hjelper, men jeg skjønner hva du mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...