fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Fra 3 cm åpning til ungen var ute gikk det 1 t og 50 minutt. Før jeg målte 3 cm åpning gikk jeg nesten 10 timer med svake rier/maserier. De var ikke særlig vonde. Hadde jeg en styrtfødsel? Jeg følte på en måte selv at jeg hadde det, for det fra "himmel" til helvete på veldig kort tid.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 det er veldig forskjellig hvordan de definerer det. de puttet ikke meg i kategorien styrtfødsel og jeg fødte på 45 fra vannet gikk, uten noen smerter på forhånd. flaks at jeg var innlagt i utgangspunktet mens andre her inne har blitt definert som styrtfødsel selv om det varte mye lenger. jeg tror fødsel er et sjokk for de fleste uansett. og ikke bry det om hva du blir definert som for det handler om din opplevelse. føler du at det var en styrtfødsel så er det det for deg!
Gjest Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Brukte 3 timer fra første ri og til ungen var født, men jeg tenker ikke at jeg hadde en styrtfødsel. Gikk ganske greit og rolig for seg. Var en fin fødsel
Ranveig R Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Dei klassifiserte begge mine fødslar som styrtfødlar på Haukeland. Der sa dei at "regelen" var at aktiv fødsel varte i under 2 timar (viss ikkje det var 2,5). Aktiv fødsel er frå 3 cm + regelmessige rier til barnet er ute. Eg hadde hhv 1 t + 20 min og 1 t + 45 min aktiv fødsel. Fine og greie fødslar, den andre var drømmefødsel, og eg opplevde den ikkje som uhyre kjapp eller hektisk egentlig. Men eg er glad for at eg reiste heimefrå utan å vere sikker på at fødselen var i gang. Hadde eg venta til det gjorde så vondt at eg måtte puste med magen hadde eg neppe nådd fram til sjukehuset i tide.
Gjest Filifjonka Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at det ikke finnes noen klar definisjon på styrtfødsel. Der jeg fødte sa de at styrtfødsel var under tre timer fra første ri til ungen var ute. Jeg registrerer at andre har fått andre defininsjoner ;-).
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2010 hmmm.... sikkert litt hvordan man opplever det selv ja. Jeg syns det gikk i rasende tempo. Fra jeg kom til sykehuset til ungen var ute gikk det under 1 time. Til og med jordmor ble tatt litt på senga. Hun snakket om smertestillende, og før hun fikk sagt ferdig første setning, så gikk vannet, jeg kasta opp, målte 7 cm åpning, fikk klyster, tømte tarmene og på 1-2 så var ungen ute. Alt dette skjedde på omtrent 15 minutt.
The Bad Gal Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Jeg synes ikke jeg hadde styrtfødsel. Min siste fødsel varte i 3 timer fra første lille ri til hun var ute.(med første tok det 6-7 timer fra start til slutt) Jeg kom inn med full åpning og begynnende pressrier, men følte ikke på noen måte at ting gikk voldsomt fort. Styrtfødsel definerer jeg det som når alt går kjapt og i tillegg selve pressinga (fra pressriene kommer til ungen er ute) skjer ila 15-20 minutter, slik som f.eks med vestlandsfanden&J09+guttespire over her.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 9. september 2010 http://mammanett.no/fodsel/styrtfodsel Her står det litt, men definisjonen er fortsatt litt uklar. Jeg hadde f.eks regelmessige rier en stund før 3 cm åpning, men jeg trodde ikke noe på at det var rier, fordi det var så svakt. På den måten kan det ikke karakteriseres som styrtfødsel. Men de de sier om at den siste fasen går for fort, det stemmer for meg. Fra vannet gikk til ungen var ute, var bare ei stor rie. Det var ikke noe å kontrollere når det bare var en stor gedigen smertefull rie. Jeg bare ropte og presset når jordmor sa press, og simsalabim: FERDIG. Akkurat det opplevde jeg som styrtende.hehe Jeg trodde det skulle bli en lang kveld, det trodde kanskje jordmor også, siden det bare hadde gått 1 time siden jeg målte 3 cm og jeg hadde grei kontroll på riene. Men det ble et meget kort opphold på fødsestua. Jeg bare lurer på om jeg må forberede meg på det samme neste gang, selv om ingen fødsler er like... ?
Makkapakka Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Vannet mitt ble tatt når jeg hadde 5 cm åpning. Fra 5 cm åpning til babyen var ute tok det ca 15 minutter. Jeg vil påstå jeg hadde en styrtfødsel! De 15 minuttene var noe av det verste jeg har opplevd, en laaaaaang rie føltes det som. Virket som om alt revnet (det gjorde det ikke! Noen få sting bare). Husker jordmor sa "ikke press nå!" Men jeg hadde ikke mulighet, klarte ikke holde igjen. Jeg bare presset og presset. En ut av meg selv opplevelse!
Hanna30 Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Jeg hadde vonde rier i ti timer, men bare en cm åpning en og en halv time før han var ute. Fikk høre at det var styrtfødsel, ut ifra at det gikk fra 1 tl 10 cm på en time. Selv om je hadde vonde rier mye lenger.
GreitÅVæreAnonym Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Hauu, dette minner meg på hvorfor jeg aldri skal føde igjen.. Gikk fra 3-10 cm på 20 min.. Jeg vil definere den fødselen som grusom! Brukte 1t og 20 min tilsammen på hele fødselen som var 1 eneste stor ri. Hadde født 2 fra før, og selv om første fødsel var jævlig, var nr. 3 langt jævligere!
Gemini77 Skrevet 9. september 2010 #12 Skrevet 9. september 2010 Rikshospitalet definerte min fødsel som en styrtfødsel iallefall. ble satt igang og hadde harde rier hvert 1.5 minutt i 16 timer og fikk 1 cm!!!! så tok de vannet ved 1 cm og 1.5 time senere var hun ute. Så gikk fra 1 cm til barnet var ute på litt under 1.5 time. Rikshospitalet sa 2.3-3 timer i aktiv fødsel var en styrtfødsel
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 9. september 2010 #13 Skrevet 9. september 2010 Min fødsel ble definert som styrtfødsel. Fra vi parkerte bilen til ungen var ute, tok det 1.5 time. Kom til sykehuset med 10 cm åpning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå