Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 ...hvordan blir de egentlig når de blir større? Kall meg gjerne rar men jeg har ikke noe lyst til at 4-åringen min skal stå og hyle etter merkeklær eller snakke stygt om de som ikke har den "rette jakka" eller skoene. Kler henne i dongeri eller joggebukser og genser. Sjelden kjole / skjørt. Mye arvede klær, ellers vanlige ensfargede eller stripede klær fra KappAhl H&M osv. Ser nå at de andre jentene i barnehagen og ellers er mye "finere" kledd, med kjoler, smykker og tilbehør. Var ikke så tydelig når de var mindre... Så lurer jeg på da: Er deg kanskje jeg som er rar? Kommer jeg til å gjøre henne til mobbeoffer mens jeg tror jeg hjelper henne som menneske?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Alt med måte sier nå jeg. Er ikke nazi hverken på den ene aller andre måten. Her er det ennå jeg som bestemmer hva som skal kjøpes av klær men om hun en dag har lyst til å pynte seg i barnehagen så får hun det. Jeg liker å pynte meg av og til jeg også. Og jeg kjøper mye på salg, kjøper ikke merkeklær bare fordi det er dyrt og har et kjent merke, men kjøper det hvis jeg liker kvaliteten og utseende på det.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Jenta mi går i en barnehage der det er mye fokus på fine kjoler osv.. Dumme meg slapp litt på kjolegreiene, og vips så var vi der. Jenta mi vil bare gå i kjole, de voksene kommenterer når hun har kjole på, men ikke når hun har en fin velourdress feks. ergo hun nekter å gå med bukse osv. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, men tvinger på henne bukse under kjolen. Den tar hun av når hun kommer i barnehagen, og selv om jeg sier at hun skal ha bukse på ute så kler de voksen ikke den på henne. Henter henne og da er hun som oftest i kjole og tights... Kjenner at det irrriterer meg, og angrer bittert på at jeg ikke sa nei i starten.. Så nei, du er ikke rar! fortsett som du gjør!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Det begynner i barnehagen. Er en eller flere av jentene mer populære, rett og slett bare snill og har mye venner, kopierer gjerne resten av jentene. Går denne jenta/ gjengen så i kjoler er det naturlig at barnet ditt spør hvis hun har lyst på. Har overhørt samtaler der noen blir fryst ut - som 4-5 åring! - fordi hun ikke bruker kjole. Vi voksne sier selvfølgelig ifra! De bryr seg ikke om merkevarer i den alderen, men tilhørigheten er viktig. Så en kjole til 79 er like mye verd som ei som har en kjole fra Benetton til 499. Ett år var det ingen som brukte kjoler/skjørt, fordi den populære jenta/gjengen gikk med bukser/tights. Guttene har ikke slikt press.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Har noen som alltid går i kjoler. På vinteren er det ullkjoler og ellers vanlige kjoler. Smykker har hun også, det fikk hun en del av da hun ble døpt og vi bruker dem. Ja, hennes kjoler er dyre, men hun aner ikke hvor de er kjøpt. Om det står Noa Noa i dem eller H&M tviler jeg på at hun legger merke til. Vet ikke hva du tenker på når du sier "tilbehør", men hun har alltid fine klemmer i håret og håret er alltid i fletter el. Hun har langt hår, og jeg liker å ordne det. Hun liker heller ikke å ha det løst, men vil ikke klippe det. Hun har til og med armbånd - som er ekte sølv - gosj! Og ringer, ekte juggel, som hun har fått enten til lege eller tannlege. Tror du hun blir en mobber bare fordi hun liker å pynte seg, og har foreldre med god økonomi?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Nei, du er ikke rar. Fortsett som du gjør! En sidebemerkning: I en barnehage jeg jobbet så tok kjolestyret helt av. Mange av foreldrene formidlet at de var helt fortvila over jenter som nektet å ta på seg bukser selv om det var 15 kalde og vannrett snø. Etter å ha hatt ett ekstra foreldremøte med jenteforeldrene på avdelingen innførte vi en kjoledag i uka. Resten av uka var buksedager. Det tok to dager så var hele greia over. Jentene gikk i bukser uten å hyle. Kjoledagen sklei ut i sanda etter noen måneder, og etter et halvt år droppet vi hele greia.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 HI her Jeg har alltid tenkt at jeg skulle skjerme ungene for motepresset ihvertfall så lenge de gikk i barnehagen. Men nå begynner jeg å lure på om det er så lurt likevel, i og med at de andre jentene begynner se såpass pynta ut i forhold. Er ikke en anklage mot andre unger men et ærlig spørsmål - lurer på om jeg må fire på disse prinsippene for at hun ikke skal falle utenfor. Har alltid tenkt at mye fokus på pynt og stæsj som barn skapte små prinsesser som tilslutt ville bli skolejenter og tenåringer som oppfører seg dårlig mot andre jenter. Muligens har jeg det inntrykket fra jeg selv vokste opp... Men kanskje det ikke er sånn? Samtidig synes jeg jo jenta mi er helt herlig sånn som hun er, utadvendt og likefrem og med grønske på knærne og bustehår. Det er heller ikke et spørsmål om økonomi, men et verdivalg.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Oj, det skulle jeg gjerne hatt i barnehagen vår!
aanonym Skrevet 8. september 2010 #9 Skrevet 8. september 2010 Og enda er det noen brødhuer som innbiller seg at vi som bare har gutter må føle at vi "mangler noe" fordi vi ikke har døtre? Jeg er SÅ LYKKELIG for å bare ha gutter, da slipper vi det der tullet!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #10 Skrevet 8. september 2010 Selv om jeg kler vår jente i en kjole til 699,- så er hun fortsatt utadvent, hun er snill, hun leker i sandkassen, hun får hull i klærne når hun klatrer i trær og faller ned. Du virker ganske snever i din tankegang, og rett og slett ganske kort som tror at du skaper et yndigere vesen kun ved å kle dem i billigkjedeklær. Prøv å åpne øynene, så ser du at jenter og gutter i dyrere klær også kan være herlige unger. Å stigmatisere barn som er stæsja opp, og insinuere at deres foreldre gir dem dårlige verdier, minner rett og slett om tankegangen til trettenåringer.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #11 Skrevet 8. september 2010 Vi har ei jente på avdelingen til datteren min som alltid går i ikke-matchende joggeklær eller slitte dongeribukser og flekkete t-skjorte. Håret hennes er kanskje rotet sammen i noe som skal ligne en hestehale. Jeg tror aldri jeg har sett henne med fletter eller håret ordentlig satt opp. Jeg må innrømme at jeg lurer på hva moren hennes egentlig tenker på når hun sender henne i barnehagen på den måten. Til og med jenten min på 5 har kommentert det! Det verste er at foreldrene har dyr bil og flott hus. Men ungene sine kan de ikke kle ordentlig!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #12 Skrevet 8. september 2010 22.01- herregud så dum du virker...
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #13 Skrevet 8. september 2010 Huff, 22.31! Jeg synes virkelig det er trist at noen tenker stygt om foreldrene til barn som ikke har matchende klær og rotete hestehale. Jeg synes det er greit at jenta mi selv bestemmer hvilken genser og bukse hun vil ha på, og da bryr jeg meg da døyten om det matcher! Og i barnehagen er det også greit å ikke bare ha på nye, fine klær, de skal jo likevel klatre i trærne og bade i sandkassa. Og her har pappan ikke samme dreisen på hestehalen som mamma, og med litt glatt barnehår er det sikkert ikka alle som synes det alltid er like pent. Men hva så, jenta er fornøyd bare hun fikk hestehale da hun hadde lyst på det! Og ja, jeg synes det er like greit med kjole og tunika som med bukse. Jeg syens det er like praktisk med tights og tunika/kjole, som bukse og genser, og mer behagelig er det også. Jeg liker selv ikke å gå i bukser. Jeg skjønner ikke den anti-kjole-propagandaen. Jeg skjønner heller ikke denne nedrakkingwen på folk som har råd til å handle de klærne de har lyst til barna sine, og ikke trenger tenke på hvilken butikk det tilfeldigvis ble. Er det slik at man må finne en billigkjede, slik at ikke naboen skal sende skråblikk (misunnelse?)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #14 Skrevet 8. september 2010 Det er da ikke noe galt med kjøler, de er deilige å gå i, så lenge man er godt og varmt kledd, ull under osv, og dress over. SÅ SANT det ikke fører til at jentene liksom ikke skal skitne seg til, og dermed ikke leker like fritt!!! Da blir det et hinder. Merkeklær for merkets skyld er helt teit, men gode klær er gode uavhengig av pris. Folk kan jo ha kjøpt ting de syns er fint på salg, fått til jul, osv. Men motepress er jo fælt! Det tror jeg det kan være blandt gutter også, husker et innlegg her om en sønn som måtte ha Krogstadjakke fordi de andre guttene hadde det.. Sikkert samme med motiver, som Spiderman og gud vet hva, blandt guttene.. Men kjoler, det syns jeg generelt er helt okei så lenge det ikke hindrer barnet i lek! Ja til kjole med grønske på, og bustete lekehår!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #15 Skrevet 9. september 2010 Her i huset kjøper jeg klærna som ungene trenger, vil de ha merkeklær og slikt så får de spare penger og kjøpe det selv. Her i huset klager ikke ungene, og nå har eldste begynt på ungdomskolen også. Hun maste på noen spesielle sko her om dagen, men gubben avviste den fort. Skoa ble ikke så kule alikavel når hun fant ut at hun hadde nok penger til de. Hun er rimelig gjerrig når det kommer til sine egene penger kan man si.... Selv om jeg kjøper klær på salg, syns jeg ikke ungene mine har dårlige og stygge klær. De har alle fått sin egen stil nå og jeg kjøper litt utifra det. hun minste som går i barnehagen er igrunn den værste av de alle. Jeg har gitt opp å prøve å si hva hun skal ta på seg, hun styrer og ordner. Ting må matche, være kult og pent. (mulig litt preget av å ha 3 større søsken i hus) Men skulle hun kreve merkeklær og slike, så får hun finne seg en jobb og tjene penger selv. Men enda så holder det med en strikkende mormor, hun får liste over votter, skjerf, gensere, leggvarmere osv som de ønsker seg. De syns det er gøy å ha ting som ikke alle andre har, så med en strikkende mormor kan man få mye gøy.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #16 Skrevet 9. september 2010 Jeg må si at jeg møter meg selv i døra iblant. Jeg skulle ikke ha ei oppstæsja dokke, men ei tøff jente i funksjonelle klær. Men det går stort sett i kjoler og skjørt fordi hun selv insisterer, og jeg må innrømme at jeg synes det er finest. Jeg går jo selv mye i skjørt og kjole, hvor er da egentlig logikken i at hun ikke skal? Skal de på tur er det selvfølgelig bukser, men ellers er det ullkjole om vinteren med stillongs og ullbukse under - og parkdress ytterst. Jeg har kommet til at det ikke er noe galt i å gå i kjole, så lenge den kan klatres og løpes i. Jentene i barnehagen er opptatt av at det skal være kjole, men merker og pris gir de blaffen i. Og det er ikke sant at gutter ikke bryr seg - det skal være bestemte farger og figurer, og når de blir 4-5 år er det gjerne noe som defineres som barnslig. Og de aller fleste gutter vil protestere villt om man foreslår at de skal ha på kjole... Gutta er enklere fordi de ikke har så mange valg.
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 9. september 2010 #17 Skrevet 9. september 2010 Om det er kjole, skjørt, bukse eller HVA SOM HELST..jeg synes det viktigste er at klærne skal være KOMFORTABLE. Og ikke for varme, ikke for kalde, ikke for trange, ikke for store. (selv så går jeg jo i ukomfortable klær, men jeg skal jo ikke klatre, hoppe, skli osv på jobben)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #18 Skrevet 9. september 2010 Ja til kjoler som kan lekes i ja!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #19 Skrevet 9. september 2010 Vel, jeg har 4 gutter, og det er IKKE bare å legge frem klær til dem heller. De har klare meninger om hva de vil ha på seg!! Har tvillinger som er veldig forskjellige, også når det gjelder klær, så de er som ofteste med og plukker ut klær når vi handler og de finner sine egne klær i skapet og kombinerer selv. Vi har 100 ulike belter, hatter/caps, kjeder/kjettinger, og ikke minst sko. Gutter liker også å pynte seg!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #20 Skrevet 9. september 2010 Jentungen her i huset nekter å ha på seg annet enn store haremsbukser, ikke tights, jeans eller kjoler her i heimen. Jeg synes at det er helt greit, er ikke redd for at hun skal bli mobbet/ hengt ut av den grunn. Jeg synes at ungene skal få bestemme selv hva som er komfertable klær å leke i i barnehagen, om det er prinsessekjole, utvaska klær eller store posete klær, så er det helt greit. Hun er også stor motstander av hårstrikk, så hun har alltid bustet hår med sand i, og masse sand i hele ansiktet når jeg henter henne. Jeg synes at det er sjarmerende:-)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2010 #21 Skrevet 9. september 2010 I dag har mine på deilige joggebukser og fleecekjole over, hestehale og en spenne. Er de stæsja da eller? Spiller ingen rolle hva de har på seg, så lenge det er behagelig og tåler å bli møkkete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå