Gå til innhold

Barnedåp vs dåp senere i livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som dere kanskje forstår av overskriften så er ikke dette egentlig et spørsmål om dåp/ikke dåp, men mer NÅR dåp er rett. Både barnefar og jeg er kristne og er selv døpt, men har nå blitt litt i tvil om hva som er mest rett bibelsk sett; barnedåp eller dåp når barnet/ungdommen selv velger at tiden er inne.

Noen med tanker rundt dette? Synes det finnes skriftsteder som støtter begge synene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok man kan lese bibelen på den ene eller den andre måten, og finne gode begrunnelser for både barne- og voksendåp. For oss var det fint med barnedåp fordi det er et uttrykk både for takknemlighet for det nye livet, en flott og viktig markering i familien, og et uttrykk for vårt ønske om velsignelse over livet hennes. Barnet vil jo uansett gjøre egne valg senere i livet. Er det ikke sånn med mange ting, mht kristendom; at det er vanskelig å finne "entydige" svar. Jeg er ikke så opptatt av hva som er "mest rett", og tror det er en vanskelig vei å gå.

Skrevet

Vi har sett litt på hva som er vanlig rundtomkring i verden. Dåp av voksne er vel mer vanlig enn barnedåp.

Men har tenkt endel på at jesus sier man skal la de små barn komme til han og ikke hindre dem. Mener han da at jeg som forelder ikke skal så mellom barnet og gud ved å nekte det dåp?

I utgangspunktet hadde jeg nemlig tenkt at voksendåp var det mest rettferdige ovenfor mennesket og kirken.

Skrevet

Mange som er tilhengere av at barnet skal få velge selv når h*n blir stor...

Jeg mener at det er myyyye lettere for en 15åring å melde seg ut av statskirken, enn det er for en 15åring å måtte døpe seg (for f.x. å få konfirmere seg...). Så jeg mener man "hjelper" barnet ved å døpe det som baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...