Godjulsluttåpu.......... Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 I går var jeg på karriereveiledning å skal nå i januar søke på hjelpefagarbeider.. Gleder meg masse=) MEN, så lurer jeg på om det er noen som vet om jeg kan f.eks bli barnepleier etter jeg har fullført hjelpefagarbeider, om jeg da kan vidreutdanne meg til barnepleier, og evnt hvor lang tid det er snakk om?
winneboo Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Er vel kanskje helsefagarbeider du mener? Jeg har tatt den utdanningen og droppet lærlingtiden og begynte på sykepleier istedenfor. Har flere muligheter da. Mye av teorien på hs går til læren om eldre, siden sykehjem og hjemmetjenesten er der de som oftes får jobb. Helsefagarbeider har desverre ikke like mye kunnskap som en hjelpepleier, og sjeldent at man da får jobb på sykehus. Dessuten tar det deg 4 år å gå bli helsefagarbeider, men 3 år bli sykepleier(vis du har studiekompetanse såklart) Jeg hørte ikke om noe vidreutdanning i barselpleie.Kun geriatri og psykiatri pluss noen andre ting. Tror det er mest intensivsykepleiere som jobber på en slik avdeling. Veldig få helsefagarbeidere som får jobb på sykehus. Jeg gledet meg også veldig til å begynne med, men jeg må innrømme at jeg ble veldig skuffet over hvor lite vi lærte. Så hvis du vil jobbe med barn og eventuelt på barsel så råder jeg deg til å ta sykepleier istedenfor. Da er du ferdig med skole etter 3 år, istenfor å gå 2 år teori+ 2 år som lærling. Jeg ble ferdig i des i fjor og 90% av klassen min fikk ikke lærlingplass. De fleste har begynt å jobbe som assistenter igjen eller begynt på sykepleien eller annen utdanning. Var ikke meningen å virke negativ her, men sikkert mange andre som er kjempefornøyd. Men jeg ville bare si min oppfating, for jeg angrer veldig på at jeg ikke begynte på sykepleier med en gang.
winneboo Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Jeg søkte opp det barsel greine. Og det er en videreutdanning, men det stod at man måtte ha hjelpepleierutdanning. Vet ikke om det holder med helsefagarbeider, men kan hende at det gjør det. Men da måtte du ha 1 års relevant praksis etter utdannelsen+ at etterutdanning tar 1,5 fulltid og 2 år deltid. Da blir det tilsammen 6-7 år før du er ferdig. Så jeg anbefaler deg å ta sykepleier Sorry maset mitt..hehe.. vil bare ikke at flere skal få den tunge veien jeg gikk
Godjulsluttåpu.......... Skrevet 8. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2010 men nå er det sånn at jeg skal ta helsefagarbeider gjennom opus så det blir voksenopplæring, å da blir det bare 2 år da....
winneboo Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Åja teori og lærling på 2 år? Da blir det jo ikke så lenge. Da blir det 2 år+ 1 år(erfaring fra barsel) + 1,5-2 år for å bli barnepleier. Jeg gikk også voksenopplæring men det var ikke bare 2 år. Eller teorien var 2 år og så måtte vi ut som lærling i 2 nye år. Men hvis alt dette er på 2 år så er du jo kjempeheldig. Da tar det bare 4-5 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå