Gå til innhold

Er det mulig for meg å bli lærer tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et ønske om å bli lærer men er redd toget har gått ifra meg.

Jeg har ikke råd til å bli student på full tid og jeg trenger mye skole.

I mine unge år gjorde jeg noen dumme valg og tok lett på skole og utdanning. Jeg utdannet meg som hjelpepleier i voksen alder og må nå omskolere meg pga helsa. Jeg har jobbet med barn og trives utrolig godt!

Jeg tror jeg er flink til å forklare meg og elsker å lære bort det jeg kan . Jeg er en som kan litt om alt og suger til meg kunnskap om ting som engasjerer meg.

Jeg tror læreryrke hadde passet meg godt og jeg tror også det er et meningsfylt yrke.

Jeg bor på en liten plass, nærmeste universitet er 3 timer unna. Jeg har to små barn og vi har ikke økonomi til at jeg kan studere på fulltid.

Jeg vet om ei herfra som tok førskolelærerutdanningen hjemmefra. Hun var vel borte 1-2 uker i halvåret, men studerte mest hjemmefra. Er det noen slike muligheter?

Mener også å ha hørt at man som barne og ungdomsarbeider kan jobbe i skolen og undervise opp til 4 klasse?

Noen som har noen råd til meg? Eller er det bare å gi opp drømmen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta desentralisert lærerutdanning. Den er på 4 år.

Eller du kan ta førskolelærer og ett ekstra år med ped. Da kan du undervise i småskolen. Men det vil ta like lang tid (om du tar forskolelærer på heltid) og lengre tid om du skal ta det desentralisert. Så det lønner seg både tidsmessig, karrieremessig og lønnsmessig å ta lærerutdanningen.

Sjekk ut hvilke høgskoler som har desentralisert lærerutdanning og søk til neste år (om de ikke har nytt opptak i januar).

Skrevet

Du kan søke om jobb som ufaglært lærer men det er jo en veldig usikker jobb. Og dårlig lønn.

Hvis du virkelig vil bli lærer er det bare til å begynne! hvis du ikke har studiekompetanse kan du ta den, og deretter 4 år på grunnskolelærerutdanningen. Dette klarer de som vil klare det. Det er aldri for sent. Jeg sliter ekstremt med økonomien og har blitt fristet til å bare gi f i hele skolen men jeg vet jeg kommer til å angre nå når jeg endelig har begynt!

Det er snakk om 4 år og det går nok fort. De to første åra er verst.

Nå er den nye utdanningen slik at du må velge mellom 1-7 eller 5-10 klasse. Men det er mye obligatorisk og du kan nok ikke ta utdanningen hjemme..

Skrevet

Om du ønsker å lære bort det du kan er det liten vits å bli lærer. Synes du derimot det er gøy å bruke tida di på prøve å få ørens lyd blant en gjeng uoppdragne drittunger så er det jobben for deg...

Hilsen tidligere lærer.

Skrevet

hoho, signerer litt den over her :P Man bruker 90% av tiden som lærer ved å oppdra ungene.

Men, du kan ta desentralisert ja. Nå er lærerutdanningen blitt delt i 1-4 trinn og 5-10 trinn, så du må velge småtrinnet eller mellomtrinnet/ungdomsskolen. Hvis du vil ha et relativt rolig liv, ville jeg rådet deg til å velge småskolen ;)

Det er en utakknemlig jobb med mange slitsomme dager... Men til gjengjeld finnes det ikke en bedre følelse enn den man får etter en super time med ungene :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...