Gå til innhold

Trenger litt hjelp med 5-åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når samboer er borte med jobben pleier min datter å sove inne hos meg. Dette er som regel bare koselig :)

Men idag har hun vært skikkelig vanskelig. Nektet å gå hjem fra barnehagen(brukte 30 min på en strekke som vi normalt bruker 5 min på)

Hun nektet å gå inn da vi kom til døren og la seg ned og hylte. Jeg ga henne først en advarsel om at vis hun ikke kom inn så tok en bok fra henne(vi leser to bøker i sengen før leggetid) hun hørte ikke etter så jeg ga henne advarsel nr 2 om at hørte hun ikke etter nå så mistet hun begge bøkene. Hun brydde seg ikke, så da sa jeg at nå hadde hun mistet begge bøkene.

Tverr og forbanna kom hun seg inn og roet seg litt mer når vi kom inn.

Og når jeg skulle legge henne nå ville hun lese bøker, og da minnet jeg henne på at disse bøkene mistet hun tidligere idag da hun ikke hørte på meg og at dette er det som skjer når hun ikke hører etter.

Hun lagde et skikkelig stort ramaskrik og jeg sa at hun måtte bare legge seg og sove uten nattabøker idag. Nå står hun i sengen og hyler :( og nekter å legge seg. Bør jeg bare la henne stå der? akkurat kommer hun ut av rommet og nekter å legge seg. Bør jeg "straffe" henne med å ikke få lov til å sove hos meg i natt eller hvordan skal jeg gjøre dette????

Huff dette er så vanskelig :( noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har vært med på dette, prøver og ungå å ta bort bøkene på kveldstid for jeg straffer bare meg selv har jeg finni ut.

Vi har gjerne latt henne hyle litt fra seg, gått inn og snakket med henne og forklart rolig for henne hvorfor. Har gjerne roet seg her.

Håper det går bra og sovner snart, for dette er ikke gøy :)

Skrevet

ikke straff henne med å ikke få sove sammen med deg,barn bør ikke bli straffet med sosial trygghet. følg henne inn på rommet og legg henne i senga si natta å gå ut og det må du nesten bare gjenta til hu sovner.. kjedelig men det funker. ikke kom med masse forklaringer, hun vet det alt

Skrevet

Ok litt sant det du sier. Jeg får ikke begynt på skolearbeidet mitt før hun sovner(må ha full konsentrasjon og ingen avbrytelser) og ved å ta bort disse bøkene tar det laaaang tid før hun sovner.

Jeg gikk inn til henne og snakket og trøstet litt. Og hun roet seg, men hun begynte å skrike med en gang jeg gikk igjen(hun pleier normalt ikke å være vanskelig å legge, så jeg skal ikke klage) og nå roper hun mamma mamma.

Det skjærer i mammahjertet altså. Men hun kan være skikkelig vrang til tider så vil få henne til å skjønne at det er ikke akseptabelt å oppføre seg sånn.

H.I

Skrevet

Men hun pleier ikke å sove i senga mi da. Kun når samboer er bortreist med jobben(ca 5 ganger i året, 1 uke hver gang) så vil tro hun føler seg ganske trygg i sin egen seng også.

Men uansett har bestemt meg for å la henne sove hos meg, siden det er avtalen vår. Men hun gråter og gråter nå, skal jeg gå inn til henne flere ganger eller?

Huff jeg kan ikke så mye om dette i og med hun 99% av gangene legger seg helt fint uten noe tull.

H.I

Skrevet

du må ikke gå inn å forklare sa jeg jo ;) da får hun jo det som hun vil! hehe.. la henne gråte litt, noen min,så går du inn å sier nå er det bra,natta. ogsånn holder du på, til slutt sovner hun! vet det er vanskelig,men det er det beste for alle :D

Skrevet

Huff nå strøyk jeg til "eksamen"..offf..jeg er så svak. Tok med meg pcen inn på rommet og satte meg for å jobbe med oppgaven. Og hun sovnet på ey blunk. Uff ja da fikk hun som hun ville..blæ..

H.I

Skrevet

Først og fremst så synes jeg det er utrolig dumt når man skal straffe et barn, at man velger straffer som kommer flere timer etter hendelsen som straffes. Og det er mye bedre å velge en straff man kan utføre i det øyeblikket det trengs.

Men når det er sagt, så synes jeg ikke at du skal gå inn å lese bøker for henne nå, da det lærer henne at griner hun lenge nok så får hun viljen sin uansett, og om mamma truer med noe en annen gang, så trenger hun ikke bry seg om det.

Sånn som situasjonen er ikveld, så får du nesten bare holde ut, for du la opp til det selv. Hun vil bli utmattet og sovne tilslutt.

Skrevet

Ok. Har du noe tips til konsekvenser i en slik situasjon?

H.I

Skrevet

nei nei nei nei nei neeeeeeei........ hehe...... :)

Skrevet

Om du får flere situasjoner der hun ikke ønsker å gå hjem fra bhg. så kan du f.eks prøve med avledning, og lage en lek ut av det?

"Førstemann hjem"

"En to, en to, en støvel og en sko"

"Lang lang rekke" osv.

Hva var grunnen til at hun ikke ville gå fra bhg. da? Var det fordi hun ikke ville GÅ, eller var det fordi hun ville bli i barnehagen?

Hjem må hun nå uansett da, og det kan jo være en utfordring å finne en konsekvens en kan gi barnet på veien hjem, om avledning ikke fungerer. Hvis det var fordi hun ikke vil gå, så kan en jo ta ungen på ryggen eller skuldrene?

Om ingenting hjelper, og dere ender opp hjemme med henne skrikende på trappa... Hadde det vært meg så hadde hun bare fått sittet der. Jeg regner med at når hun oppdager at hun ikke får oppmerksomhet ved å sitte der å grine, så kommer hun inn.

Er hun enda sur og skrikete når hun kommer inn, så kan du prøve med avledning igjen. Hjelpe å lage middag f.eks.

Må du straffe, så send henne på rommet med beskjed at når hun kan bruke ord og fortelle hva som er problemet så kan hun komme ut igjen.

Jeg tror man må velge sine kamper med omhu, og at avledning ofte er bedre enn straff, selv om noen ganger så må man straffe. Bare pass på å ikke straff deg selv i samme slengen ;)

Skrevet

Jeg prøvde med avledning først og det pleier å funke :) men idag gjorde det ikke det. Hun ville ikke hjem fordi hun mistet en ting i barnehagen og jeg hjalp henne å lete i kanskje 20 min før jeg sa at hun måtte lete mere selv imorgen, for vi kunne ikke være her hele dagen å lete.

Da var hun ganske sur for det da.

Hun ville gjerne at jeg skulle bære men jeg hadde så mye å bære på idag så det hadde blitt for tungt, hun er jo trossalt 5 år så ikke en nett liten baby :)

Jeg tør ikke la henne sitte der alene fordi bilene kjører så fort forbi(mange biler bruker den veien som gjennomkjøring selv om det ikke er lov) så jeg er litt hønemor for hun dreiv å la seg ned i veien osv, og ville ikke ta noen sjanser.

Når vi kom inn skulle jeg kanskje straffet henne, men da ville hun ha meg med å perle og da tenkte jeg at det var like greit å bli med siden hun da tydligvis hadde glemt at hun var sur.

Jeg er bare redd for at skjemmer henne bort. Velger ofte enkle løsninger og unngår konflikt. Men noen ganger er jeg skikkelig streng, så hun blir kanskje litt forvirret om hvor grensa går. Uff ikke lett å være mamma. Fikk liksom aldri opplæring i dette...hehe..

Har fått høre i barnehagen at hun er generelt veloppdragen og gjør som de sier, men at hun er en ganske sta jente som står på krava sine og kan være litt vrang noen ganger. Men at det ikke er et problem da :) men uansett hun er nok som meg da jeg var liten, så jeg får bare jobbe videre med dette. Men jeg får veldig dårlig samvittighet ganske fort hvis jeg går i mot henne.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...