Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Gutten vår på 16 mnd går i en småbarnsavd for barn fra ca 10 - 22 mnd. 9 barn og 3 ansatte. Stadig vekk når jeg henter han har han mye matrester og snørr i ansiktet mens han leker ute. Jeg skjønner at de ikke kan gå og tørke snørr hele tiden, men tørke bort matrester før de går ut for å leke burde da være mulig? I tillegg har det skjedd flere ganger at bodyen ikke er lukket skikkelig igjen. Som regel skjevt kneppet og kun 1 knapp i stedet for 3. Begge disse tingene er jo forsåvidt bagateller, men det kan jo være ubehagelig for gutten å gå med størknet mat i ansiktet og en body som ikke er knept ordentlig. Dessuten gir det et dårlig inntrykk til foreldrene. Hva mener dere? Ville dere brydd dere med å ta det opp?
Vipsenmamma Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Seriøst? Nei, dette er bagateller.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Matrester i fjeset synes jeg godt de kan vaske bort etter måltidet, men om bodyen ikke er perfekt kneppet synes jeg ikke spiller noen rolle.. (orker ikke kneppe den skikkelig selv alltid heller hehe;)
Formerly known as Tina Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 jeg synes det er bagateller. Ville ikke tatt opp det med bodyen ihvertfall. Matrestene kan du heller si ifra om, men jeg ser jo selv av og til at når jeg trodde jeg hadde vasket snuppa ordentlig så kommer det plutselig litt tilbake:-)
tine0810 Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Jeg har reagert på det samme i vår barnehage. Både jeg og mannen min synes det er merkelig og sløvt at de ikke kan vaske vekk matrester fra ansikt, hår, ører, osv....etter måltid. Min plan er å ta det opp på foreldresamtale. (hvis jeg klarer å holde meg så lenge...) Når det gjelder påkledning har jeg ikke opplevd det samme som deg, men jeg hadde helt klart reagert på det, ja. Ta det opp:-)
❤lille stjerne❤ Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 jeg jobber i barnehage med mange småbarn og jeg kan si at nei, vi tørker ikke alltid av ansiktene. Jeg gjør det hvis det er noe søtt og klissete så de ikke skal tiltrekke seg veps og jeg tar det også bort hvis de har sølt masse. Men om de har litt rester av leverpostei på kinnet eller noe sånt gjør faktisk ingenting. De er jo gjerne møkkete fra topp til tå mot slutten av dagen uansett, så om de har litt kaviar på kinnet spiller liksom ikke den store rollen synes jeg. I de kalde månedene prøver vi å vaske ansiktene så lite som mulig da det ikke er bra for barna. Snørrete neser pusser vi selvsagt så snart vi ser at de har snørr. Men....så små barn har sjelden lært seg å blåse ut, så snørra er tilbake like fort som vi tørker. Og de er ganske så flinke til å ta håndbaken og kline det rundt også. Så det hender nok rett som det er at mammaer og pappaer henter barn med snørr ja. Jeg tror ikke jeg ville kommentert at bodyen ikke er kneppet med alle 3 knappene da jeg ikke tror at gutten din kan merke forskjellen. De prøver vel å spare inn tid der de kan.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Hvis gutten din er plaget med eksem i ansiktet er det absolutt viktig at ikke matrester blir liggende å irritere huden. Min yngste er veldig plaget av eksem, så hadde jeg opplevd at at dette stadig skjedde, ville jeg nok gitt beskjed. Bodyen hadde jeg ikke ofret en videre tanke.
2barns mor Skrevet 8. september 2010 #9 Skrevet 8. september 2010 Min gutt har eksem, å jeg har sagt ifra at jeg ønsker at de skal vaske ansikt og tørke snørr, da dette ikke ble gjort. Gutten ble sår og sprakk når jeg måtte nesten gni han ren når han kom hjem. Barnehagepersonalet hadde stor forståelse for dette, å hadde alltid en våt vaskeklut ved siden av han ved måltidene, slik at han kunne lære å vaske av munnen selv. Nå har han begynt å tørke nesen med papir også, noe som letter de. Føler ikke at det ble negativt mottatt at jeg sa ifra, for det var de som fikk ekstra "prakk" med å smøre han flere ganger daglig når han så ut som værst. Mest ille er det jo vinterstid med tørr og kald luft. Synes du skal si ifra når det gjelder maten og griseriet der, men knappene på bodyen tror jeg at jeg har holdt for meg selv og DIB-damene!
MathildeC Skrevet 8. september 2010 #10 Skrevet 8. september 2010 Jeg reagerte også i begynnelsen på snørr i ansiktet ute (er ikke ofte jeg har sett matrester, men det også har skjedd). Men har innsett at det ikke er sååååå viktig som jeg syntes før. Jeg vasker det bort på henne selv før jeg går. Når det gjelder å bare knappe en knapp i bodyen istedet for tre... så gjør jeg det ganske ofte selv hjemme, så det hadde jeg ikke tenkt på :-))
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 8. september 2010 #11 Skrevet 8. september 2010 Matrester i ansiktet mener jeg bør vaskes bort når barnet er ferdig med å spise, det burde da de ansatte klare! Er jo tross alt snakk om hygienen! Ang kneppingen på bodyen så er det kanskje en bagatell, men alikevel, er det så vanskelig å kneppe igjen alle knappene? Jeg synes det er slappt av de ansatte jeg iallefall. Man vil vel at barna skal ha det behagelig skulle en tro?. Vet ikke om jeg ville tatt opp det siste, men iallefall det ang matrester i ansikt. Hadde muligens tatt det opp om det er noe som skjer hele tiden (knappene)
Solskinnsdag Skrevet 8. september 2010 #12 Skrevet 8. september 2010 Jeg jobber også i barnehage, og jeg vasker alltid bort matrester etter et måltid! I mine (og de jeg jobber sammen med) sine øyne skulle det faktisk bare mangle! Hele ansiktet blir jo helt stivt og ubehagelig for barnet visst det har størknede matrester der. For ikke å snakke om hvor lett det er å bli sår og få eksem av det. Min jente tåler absolutt ikke matrester i ansiktet, da spretter eksemen frem med en gang. Snørr blir også tørket så fort vi ser at et barn har det. Barn er skitne, og skal være skitne etter en hel dag i barnehagen, det tyder på at de har hatt en arbeidssom dag det. :-) Men det er forskjell på størknet mat som etser og sand og jord ifra uteleken. Bodyproblemet hadde jeg droppet å nevne for de ansatte da, så lenge det er en knapp igjen så holder det, barnet merker ikke om det er en eller 3 knapper igjen under den digre bleiebaken likevel. :-)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 8. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 8. september 2010 Takk for mange svar! Jeg får se hvor ofte det skjer den nærmeste tiden, og hvis det stadig gjentar seg får jeg se om jeg skal nevne det på en saklig måte.
❤lille stjerne❤ Skrevet 8. september 2010 #14 Skrevet 8. september 2010 selvsagt vaskes det bort hvis det er masse søl, de går ikke rundt og er stive i ansiktet av matrester!. Men det gjør ingenting om de har litt melkebart og slikt. Når det gjelder eksem så er det faktisk verre å vaske de mye, spesielt om vinteren.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 8. september 2010 #15 Skrevet 8. september 2010 Nåvel, har de først fått matrester i ansiktet, er det mye lettere og mer skånsomt for huden å vaske det bort med én gang, fremfor å vente til det har satt seg! Helt i orden at man har som prinsipp å ikke vaske for mye, men det gjelder ikke når barnet er tilgrist, nettopp fordi det har en tendens til å irritere huden mer enn en litt fuktig klut. Det er en grunn til at jeg må smøre minsten min minimum 4 ganger per dag. Nå må hele kroppen smøres x 4, så det er veldig greit å legge det til etter måltidene, slik at huden tilføres ny fukt umiddelbart i områdene som evt. må vaskes etter et måltid... Ved siden av det faste regimet må barnet også smøres ekstra i ansiktet er par ganger i løpet av en dag i vinterhalvåret.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 8. september 2010 #16 Skrevet 8. september 2010 Dette handler om omsorg..Da rengjør man barna etter måltider og tørker også snørr når man ser det. Ungene skal da ha litt verdighet de også, skal da slippe å gå med matrester i ansiktet! De kan da bare vaske av de med en klut etter de har spist, det går jo veldig fort. Det er noe vi reagerte på i den forrige barnehagen vår vi også, og det var bare en av tingene vi ikke var fornøyde med. Jeg synes faktisk det gjenspeiler litt hvilke verdier de har.. Ta det opp, og blir det ikke bedring så tar du det opp igjen. Vi skal kunne kreve noe som foreldre, vi setter jo igjen det kjæreste vi har til dem, og betaler faktisk for det også. Da skal man skulle sette krav!
ano`num *17.03.10* Skrevet 8. september 2010 #17 Skrevet 8. september 2010 Hos oss er det rutine å vaske (skitne) barn etter måltidene. Både ansikt og hender.... Jeg ville helt klart tatt opp det når jeg hentet et skittent barn. Er jo ikke akkurat vanskelig å tenke seg til hvordan det er med matrester i ansiktet. Vi voksne merker det jo bare vi har fått litt dressing el på leppa Barn er antagelig ikke såååå fintfølende på det; men smørepålegg over halve nedre del av ansiktet og litt til merkes antagelig godt. Det er vell værre å gå ut med ansiktet innsmurt i "gammel" mat, enn å ha blitt vasket en stund før en gjekk ut. Det er ikke akkurat fort gjort å kle på i småbarnsavd, så det vil ta minst 10min fra ansiktet blir vasket til akkurat det barnet er klart til å gå ut. Da må en ha rutine som sier inn på badet og rett i yttergangen for å kle på. (De fleste mødre har selv erfart at det tar tid fra en går fra matbordet til en står ute, selv om en skal "rett ut" etterpå. Dette med bodyen hadde jeg ikke gidda å tenkt på. Å ha 12 barn hvor alle bodyene skal knappes med 3 tette knapper spiser unødvendig med tid. Joda, vi er 4 voksne om 12 barn - men etter måltidene fordeler vi oss med 2 på badet til skifting, en på kjøkkenet og en i yttergarderoben. Den siste tar først et par skift på badet før ytterpåkledning, og en av de to som har "badevakt" går ut i gangen når de første barna er klare til å gå ut. Da blir ikke knapper på undersiden av bodyene prioritert Jeg har heller ikke merket at de små på noen måte legger merke til hvordan undersiden av bodyen er kneppet. Da har jeg lett for å se "feil" type bekledning og "irritere" meg over det!! Som når et barn som nettopp har lært å gå og skal ut å utforske verden blir hemmet av en dongeribukse og dermed ender med å bli både lei seg og frustrert. Mens de andre spretter avgårde og opp, får ikke den lille tassen engang løftet benet høyt nok til å ha mulighet til å følge etter. Dagen i barnehagen kan vell på mange måter sammenlignes med en gymtime Kle barna i klær barna greier å bevege seg i Jeg synes det er stor forskjell på småtrollene som kommer i joggedresser mot de som har dongeribukser. Både inne og ute. (Hvorfor ta den årlige diskusjonen om hvilke vinterdresser som er et must, når det heller er slike diskusjoner/samtaler/temaer som burde blitt belyst)
Mrs. X Skrevet 9. september 2010 #18 Skrevet 9. september 2010 Jeg jobber på en småbarnsavdeling og vi vasker alltid barna rundt munnen etter måltider. 1. Det tar ikke lang tid å vaske bort, det er snakk om hygiene. 2. Ingen liker vel å gå med ansiktet fullt av kaviar eller størkna skinkeost? Ingen voksne ville gjort det ihvertfall. 3. Endel pålegg lukter ikke så godt(kaviar, makrell) greit å være ren når du skal leke med andre barn. Jeg knepper alltid bodyer. Hvor mye tid sparer du på to knapper? Tre sekunder ca. Ser ikke problemet med å kneppe alle knappene. Men det er vel ikke krise om det ikke blir gjort? Ellers signerer jeg ano`num* over her.
solstråle69 Skrevet 9. september 2010 #19 Skrevet 9. september 2010 Ja, det ville jeg. Er enig med henne som sier at dette har med omsorg å gjøre, og dette er små, selvfølgeligheter, som ikke tar lang tid.
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 9. september 2010 #20 Skrevet 9. september 2010 ❤min fineste skatt❤ synes det virkelig er sløvt av dere og ikke vaske bort "små"matrester! som du skriver "fordi de som regel blir skitten fra topp til tå igjen" jobber selv i bhg og vasking av ansikt går som rutine på hygiene og omsorg. vi vasker ALLTID barna i ansiktet etter mat! uansett om det er noe å vaske bort eller ikke. mitt barn ble ikke vasket når han begynte i ny barnehage(han gikk i min først) når jeg hentet hadde han mat fra både første og andre måltid i ansiktet. jeg ringte da til styrer og tok dette opp på en fin måte. de skjønte meg helt og skulle skjerpe seg. og det ble mye bedre. han har endel snørr når han blir hentet noen ganger, synes dette kan taes oftere også, men mat er helt uakseptabelt! det med bodyen synes jeg er små bagateller. men ser litt hva du mener. alt i alt handler det om omsorg og å ta være på barnet. det skal bli stelt ordentlig og tatt veare på i bhg. jeg tenkte liksom litt sånn at når mitt barn var sp skitten når han ble hentet så kunne han umulig hadd fått mange stryk, klem og kos på det kinnet den dagen, noe som gjorde vondt for meg. for der jeg jobber klemmer og koser vi med barna mye. det handler om at barnet skal bli sett!!! ta det opp med barnehagen du:) håper det blir bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå