sillyfilly og Olivia Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Jeg er litt lei det vanlige, jeg liker hjemmelaget mat og lurer på om dere der ute har noen gode oppskrifter som ikke tar mer enn 40 min å lage? Har sjekket matprat.no men jeg syns ikke det var så veldig.. interessant.
*MariDuBedårer* Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Tacoform : *stek kjøttdeig, og tilsett tacopulver etterhvert *Hell det i ei ildfast form *hell så ett glass tacosaus oppå *knus deretter tacochips som spres oppå *strø revet ost oppå til slutt stekes midt i ovnen på 220 grader, til osten er smeltet og passe gylden (ta gjerne på grillelementet de siste minnuttene, for en sprøstekt ost) Dersom en liker veldig godt rømme, kan en klatte på lettrømme rett før servering. Dryss på purreløk . Kjempegodt både for liten og stor
*MariDuBedårer* Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Deilig kjøttdeig/potetform med frisk salat : *Skrell ca 8 middels poteter, og skjær de opp i pommetfrites biter. Kok de til en kan stikke en gaffel gjennom de, men ikke kok de for mye. Hell av vannet. * Mens potetstrimlene koker, stekes en kjøttdeig. Tilsett så hakket løk og champignoner (sistnevnte kan sløyfes). Pepre og salte. tilsett en presset hvitløksfedd (evt tilsett hvitløkspulver...eller om ønskelig sløyf hvitløkssmaken). * Ha fløte og litt mel i en boks som ristes godt (jevning) - Legg i ei ildfast form : litt kjøttdeigblanding, litt potetbiter, litt revet ost, kjøttdeigblandingen,litt potetbiter, til slutt litt revet ost lagvis i denne rekkefølgen.Hell så på jevningen over. Stekes midt i ovnen på 220 grader til osten er gylden stekt. Denne retten blir bedre og bedre jo lenger den får hvile. Og dagen etter smaker den om mulig enda mer himmelsk Server en frisk salat til, som gjerne inneholder ananasbiter eller eplebiter. Kjempegodt Ingredienser : En pk kjøttdeig, 8 middels poteter, en løk, en hvitløksbåt, pepper, salt, en kremfløte (vanlig), litt hvetemel, en pk revet ost (ca 300 g), 5-6 champignoner. samt ingrediensene til en god salat
verdens heldigste mamma Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Jeg tror det vi spiser oftest hos oss er ovnsbakt fisk. Alle slags fisk er godt, men vi bruker vel oftest torsk eller laks. Snitt det du har av grønnsaker som du er glad i i bunnen av en ildfast form (anbefaler purre og kinakål. Paprika og tomater er spesielt godt til hvit fisk), legg fisken oppå, gjerne i stykker. Hell over litt kraft eller buljong og noen dasjer med creme fraise og sett i ovnen. Evnt kan du ta litt fløte oppi. Pepper, persille og litt sitron gjør det enda bedre. Det lager du på 10-15 minutter og så står det 15-20 minutter i ovnen. Kjempeenkelt og veldig godt.
solita 06 Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Ovnsbakt laksefilet med brokkolipuré og ovnsbakte cherrytomater. Laksefilet, har på en klikk smør, en skvis sitron, urtesalt og pepper på. Bakes i 10 min ved 200 grader. Cherrytomater bakes ca like lenge i en liten form. Koker 2 små poteter og en brokkoli i biter. Moser med stavmikser med litt av kokevannet, smør, salt og pepper. Supersunn middag på 20 min! Fullkornspasta, kyllingkjøttdeig, brokkoli, aspargesbønner og pesto. Steker k.kjøttdeig med et hvitløksfedd og litt oregano. Putter grønnsaker oppi pastagryta mot slutten av koketiden, sparer tid og oppvask. En god suppe og ostesmørbrød, raskt, og min gutt synes det er toppen. (Hjemmelagd brokkoli og blomkålsuppe er en slager her)
tryde Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Lappskausblanding, i hvitsaus med fifkepudding biter, kjempe enkelt.
Brenda med 2 ute Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 Hjemmelaget tomatsuppe md toast on the side, lett kvelds. fres tomatpuree og løk 2 bokser med hakket tomat en skvett vann og en kylingbuljongterning og en dash crmefraiche kjør med stavmikser og smak av med salt og pepper. så kan man steke bacon og toppe det med fex. Jeg pleier å ha toast med en god ost til.
tryde Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 su kan også bruke den som heter rotgrønnsaker.
Gjest Skrevet 8. september 2010 #9 Skrevet 8. september 2010 Del en grillet kylling i biter (kan også bruke kyllingfilet) og legg i ildfast form. Ha over fløte, mango chutney og chili paste, og steik i ovnen, Server med ris og en salat.
ellen-propellen Skrevet 8. september 2010 #10 Skrevet 8. september 2010 Får i kål Ha skivet kål og lamme eller fårekjøtt lagvis i en gryte. Fyll opp med vann ca 2/3 opp.Hiv oppi en neve med hele pepper. Kok opp og la den putrekoke til kjøttet er mørt. Den bør stå ett par timer og purte,men denne kan med fordel lages dagen før. Som ett snaddertips: ha hvit saus til. Kjempegodt:-)
Bolla:) Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Pai! er en klassiker her kjøp den ferdig pai bunnen fra NÅ den er veeldig god...oppskrift står inni...utroolig godt med liutt salat ved siden av
Mrs. X Skrevet 9. september 2010 #12 Skrevet 9. september 2010 Sjekk ut TRINES MEKTIGE MATBLOGG (søk på google.) Hun har så mange bra oppskrifter, alt jeg har lagd derfra smaker utrolig godt. Alt er kategorisert etter feks fisk, kjøtt, pasta osv. Mye enkelt som ikke tar lang tid, samtidig piffer hun opp hverdagsmaten:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå