Gå til innhold

Søskenbarnkjærlighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om at søskenbarn er sammen, og eventuelt får barn sammen? Gjerne med en begrunnelse av dine meninger.

Jeg er sammen med mitt søskenbarn, og elsker han over alt på jord, og ønsker meg barn med han, akkurat som han ønsker det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva blir det? broren til din mor eller far? eller sønnen til søsken til foreldrene dine? er det detsamme som fetteren din?

Skrevet

Har aldri møtt den problemstillinga i min krets..

Har vel vokst opp med at det er fy-fy.

Skrevet

Helt lovlig, men for meg virker det litt sært.

Skrevet

Jeg synes det er altfor nært. Men når et slikt spørsmål blir stilt, så ser jeg jo på min egen familie som blir mitt referansepunkt, der vi alle har vokst opp sammen og hatt nærmest et søsken forhold frem til vi ble større og veiene våre skilte litt lag. Da sier det seg selv at det blir helt feil for meg.

Hvis jeg prøver å tenke litt lenger ut i familien, som tremenninger, så er det også litt for nært for min smak.

Men nå er det jo lov å gifte seg med sitt søskenbarn, så dere gjør jo ikke noe ulovlig om dere får barn sammen.

Skrevet

Jeg synest det er ekkelt. Og så er det jo ganske stor sjangse for at barnet blir født med gèn-feil...

Skrevet

Jeg synes det er litt sært, men gikk sammen med ei på skolen som var datteren til to søskenbarn.

Faren hennes er kjent for å være en ganske spesiell mann. Han er utdannet lege, men nekter å behandle folk som røyker. har til flere gitt beskjed og at dersom de har noe problem med lungende får de vær så god slutte å røyke!!

Jeg tenker at siden han er så imot det å røyke, men kan gifte seg og få barn med sitt eget søskenbarn så kan det jo ikke være så farlig? Heller ikke genetisk sett?

Dette paret har 4 barn sammen og alle sammen er skoleflinke og friske!

Skrevet

Det er IKKE stor sjanse for genfeil ved at søskenbarn får barn med hverandre. Blir det derimot gjort i slektsledd etter slektsledd, slik som i de europeiske kongefamiliene, kan det oppstå rare ting etter hvert.

Skrevet

Altså genene er jo det minste problemet for min del.

Klarer bare ikke skjønne at man blir forelska i barna til tantene/onklene Det er så sært og tyder på lav IQ at jeg spyr.

Er vanligere jo lenger nord i landet man kommer har jeg hørt. Æsj.

Skrevet

Som sagt veldig vanlig i kongelige kretser...

Skrevet

Var vel vanlig i kongelige kretser, ikke nå mye nå lenger.

Og der er det vel nærmest tvang, HI her er jo forelska i nærmeste familie.

Skrevet

Eh..bor nordpå og jeg vet ikke om noen tilfeller jeg da. Blir sett på som snålt og ekkelt.

Skrevet

Ja fordi du ikke vet om noen så er det ingen i nordnorge som er sammen fetter/kusine....

Og HI er jo ikke østlending pga hun sier søskenbarn, såvidt meg bekjent sier de det i nordnorge ;)

Skrevet

HI her.

Ser det blir nevnt gen-feil. Har du noe konkrete referanser eller skriv på at det faktisk er tilfelle?

Se i andre kulturer der di vanligvis gifter seg å får barn med egne søskenbarn, og det foregår over flere generasjoner. De er da både oppegående å friske.

Og hvis sjangsen er så stor for at det blir genfeil ol, så er det jo rart at det ikke er ulovlig.

Jeg kjenner også til flere som har både 2,4 og 6 barn med sine søskenbarn, og alle er velskapte.

Men skulle det bli tilfelle, så får man jo ta prøver for å sjekke akkurat gen-feil på fosteret.

Også, hvis dere har ett vennepar, som har barn sammen, og du plutselig får vite at de er søskenbarn, blir det like ekkelt da? får du ett helt annet syn på dem? ser du på barnet som vannskapt, eller mindre smart for at man har blitt oppdratt om at det er fyfy og ikke rett. Genfeil trenger jo tross alt ikke synes på utsiden. Jeg skjønner deres synspunkter og, tro meg- jeg har tenkt alle mulige veier. Burde man droppe sin store kjærlighet bare for at det ikke er akseptert i samfunnet, og man ikke vil bli ett utskudd. Burde man lyve for sine venner å unngå å nevne at man er søskenbarn?

Skrevet

Her jeg bor på Østlandet sier alle søskenbarn.

Skrevet

Jeg kjenner et par som er søskenbarn, de er gift og har 2 gutter. Den første gutten har store skader. Bla. Har han ikke nakke, den minste gutten skal visst være frisk men han ser ikke frisk ut.. Tungen henger ut, osv. Jeg tenker at dere får gjøre som dere vil.. Men har dere vurdert adopsjon? Kanskje det er et bedre alternativ i steden for å risikere å få barn med store genfeil..

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg det er svært guffent å være sammen med fetteren sin. Jeg får inntrykk av at du er godt kjent med tabuene rundt dette, så jeg skal ikke gjøre meg til ved å beklage holdningen min. Det virker som om du har gått noen runder med deg selv, og endt opp med at du sakl være sammen med mannen du elsker på tross av at dette er "feil". Mitt tips er at du, som du selv er inne på, holder munn om at dere er nær slekt. Gode venner gjennom MANGE år kan kanskje få høre sannheten, men det er definitivt ikke et godt innsalgstriks i en fase der man søker nye bekjentskaper.

Skrevet

Ikke for å tråkke noen på tærne kan jeg forstå at det kan være et problem. Jeg kjenner et par som er søskenbarn som er gift og har tre barn.

Barn nr 1. sliter med psykiske problemer, nerver osv fungerer ikke i det daglige liv.

Barn nr 2. Er født med hareskår.

Barn nr 3. Har AD/HD og epilepsi..

Dette kan ha noe med genene og gjøre.

Jeg har selv en onkel som er gift med søskenbarnet sitt..

Jeg syns personlig at dette blir litt for nære beslektet, men det er opp til vær enkelt, og vi kan ikke dømme noen pga deres kjærelighestvalg.

Skrevet

Problemet med at søskenbarn får barn sammen, er jo at arvelige sykdommer kan hope seg opp. Hvis slektninger i flere generasjoner får barn sammen, kan barna bli mentalt syke. Dette så man tydelig i mange kongelige familier tidligere, så det er jammen bra de får "friskt blod" inn i kongefamiliene.

Er dere sikre på at det ikke har vært inngifte bakover i slekten, slik at dere er første generasjon slektninger som lager barn sammen, pleier det jo å gå bra.

Men jeg ville faktisk tatt det opp med en lege før jeg satte i gang og lage barn.

Søskenbarn er ganske tett beslektet!

Skrevet

"I tillegg blir 20 flere født med misdannelser og at det innenfor de innvandrergruppene det gjelder er noen familier som rammes sterkest. Den relative risikoen for å bli rammet av dødfødsel er 63 prosent høyere om foreldrene er søskenbarn. Og det er 143 prosent større sjanse for spedbarnsdød når foreldrene er i så nær slekt. Risikoen for å få barn med misdannelser dobles. Fra ettårsdagen til voksen alder er det 75 prosent større sjanse for at man dør om foreldrene er søskenbarn."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/22/495818.html

Skrevet

Når det gjelder andre kulturer der det er vanlig for fetter og kusine å gifte seg, ser man jo også at dette er et problem helsemessig, men da har det vel vært inngifte i flere generasjoner.

Ellers var jo kong Olav gift med sin kusine Mãrtha, og de fikk tre barn som vel er regnet for normale.

Kjenner ellers ei dame som er gift og har tre friske barn med fetteren sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...